Svet sa pomaly, ale isto presúva do online priestoru. Ľudia už celé roky upravujú svoje fotografie cez rôzne filtre a Photoshop, nehovoriac o nedávnom oznámení Facebooku o vytvorení metaverza. Hráči hier na štýl Fortnite sú ochotní míňať obrovské množstvo peňazí za rôzne skiny. Dnes už dokonca ide o multimiliardový biznis.
Najnovšie vo svete rastie trend digitálneho oblečenia, kde vláka a textílie nahrádzajú pixely a programy, informuje portál Vice. Digitálna móda ponúka v podstate to isté, ako tradičná - košele, šaty, nohavice, klobúky, kostýmy, topánky či doplnky.
Je tvoje, no fyzicky ho nosiť nemôžeš
Jediný rozdiel spočíva v tom, že nič nie je hmatateľné a oblečenie môžeš nosiť iba prostredníctvom rozšírenej reality a digitálne upravených fotografií. Dizajnéri takto môžu posúvať hranice tvorivosti a ohýbať realitu.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Dhanush Shetty, 22-ročný produktový manažér zo San Francisca, povedal, že nakupovanie digitálnej módy bolo zo začiatku zvláštne, no bolo to jednoduchšie, lacnejšie a cítil, že aj etickejšie ako kupovať nové skutočné oblečenie v obchodoch.
„Pri nákupe oblečenia zvyčajne musíte zvážiť, ako sa hodí, ako by vyzeralo na obrázkoch a niekedy aj to, do akej miery je nákup etický. Nemusím sa obávať, že som „príliš veľký“ na digitálnu módu alebo či (oblečenie) nebolo vyrobené v sweatshope (továreň, v ktorej ľudia za veľmi nízku mzdu ťažko pracujú na výrobe oblečenia, pozn.),“ povedal Shetty pre Vice.
Revolučný módy dom
Prvé digitálne módne kúsky si kúpil v spoločnosti DressX, ktorá bola spustená v auguste 2020. Módny dom predáva svoje vlastné návrhy, no hrdí sa aj spoluprácou s rôznymi digitálnymi dizajnérmi. Najlacnejšie kúsky na stránke sú tričká, ktoré kúpiš už od 21 dolárov (približne 18 eur), najdrahšie sú extravagantné šaty s názvom Atokirina Look. Za tie zaplatíš v prepočte 1223 eur.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Zákazníci DressX si môžu vyskúšať digitálne oblečenie prostredníctvom rozšírenej reality. Ak sa rozhodnú pre nákup, nahrajú svoju fotografiu na webovú stránku alebo do aplikácie a potom v priebehu jedného až dvoch dní dostanú fotografiu s ich digitálnym módnym kúskom profesionálne upraveným na ich telách, pripravenú na zverejnenie na sociálnych sieťach.
„Naším cieľom je dať každému človeku jeho digitálny šatník,“ povedala spoluzakladateľka DressX Natalia Modenova. So spoluzakladateľkou Dariou Shapovalovou sídlia v Los Angeles a predtým pracovali v módnom priemysle, kde videli množstvo problémov, ktoré chceli vyriešiť.
Módy priemysel ničí planétu, digitálny má tiež svoje negatíva
Podľa United Nations Economic Commission for Europe je módny priemysel v stave environmentálnej a sociálnej núdze. Komisia odhaduje, že 20 percent celosvetovej odpadovej vody produkuje módny priemysel, ktorý tiež produkuje 10 percent celosvetových emisií uhlíka.
Textilný priemysel bol identifikovaný ako hlavný prispievateľ k tvorbe plastovému odpadu v oceáne a rýchla móda je notoricky známa svojimi nebezpečnými pracovnými podmienkami. Čisto digitálne módne domy budú musieť stále počítať s energeticky náročnými procesmi v digitálnom svete, akými je napríklad vytváranie NFT.
Modenova a Shapovalova uviedli, že našli riešenia mnohých problémov v tomto odvetví, ktorá ľuďom umožňuje „nosiť“ „nové a vzrušujúce oblečenie tak často, ako chcú, bez toho, aby sa oblečenie muselo fyzicky vyrábať.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Shapovalova predpovedá, že v budúcnosti bude mať každý digitálne oblečenie, „ktoré môžete nosiť na sociálnych médiách, na statických obrázkoch, počas videohovorov, online konferenciách a čoskoro aj v hrách a iných multivesmíroch.“
Ďalšou výhodou digitálnej módy je podľa Shapovalovej aj to, že umožňuje viacerým dizajnérom začať svoju kariéru bez veľkých nákladov na fyzickú produkciu. Až čas však ukáže, či mali zakladateľky DressX pravdu a digitálne oblečenie sa stane bežnou súčasťou ľudí po celom svete.