Squid v posledných dňoch zaznamenal nárast ceny o tisíce percent. Kryptomena inšpirovaná populárnym juhokórejským seriálom Squid Game od Netflixu však momentálne stratila takmer všetku svoju hodnotu.
Squid bol predávaný ako token, ktorý sa mal dať využiť v novej online hre inšpirovanej seriálom Squid Game. Hra mala byť spustená tento mesiac. Odborníci na kryptomeny však zaznamenali, že niektoré varovné signály ukazujú na to, že zrejme pôjde o podvod.
Podľa informácií BBC totiž investori nemajú možnosť nakúpené tokeny predávať a ani zameniť za iné meny. Predajca digitálneho tokenu tak jednoducho priláka kupcov, ktorí do kryptomeny investujú, ale nemôžu s ňou ďalej obchodovať, zarobí balík, zastaví obchodnú činnosť a odíde s peniazmi získanými z predaja.
„Je to jeden z mnohých spôsobov, ktorými sú naivní drobní investori zneužívaní,“ povedal pre BBC ekonóm z Cornellovej univerzity Eswar Prasad.
Kritici tiež upozorňovali na to, že webové stránky Squidu obsahovali mnoho pravopisných a gramatických chýb. V tejto chvíli už stránky ani nie sú online a zmizli aj účty na sociálnych sieťach, ktoré tokeny propagovali.
Podľa technologického webu Gizmodo si vývojári Squidu prišli týmto „podvodom" odhadom na 2,48 milióna libier, teda asi 2, 92 miliónov eur.
Squid bol totiž verejnosti prezentovaný ako kryptomena typu „Play to Earn”, teda „Hraj a zarábaj”, kedy si hráči nakúpia tokeny, ktoré ďalej používajú v online hrách, v ktorých získavajú ďalšie tokeny, ktoré sú zameniteľné na ďalšie kryptomeny alebo aj peniaze.
Opatrnosť na prvom mieste
Profesor Prasad upozorňuje, že kupujúci musia byť pri nákupe kryptomien obozretní, pretože neexistuje takmer žiadny regulačný dohľad.
„V skutočnosti sa vo svete kryptomien rozmáhajú otvorené schémy typu pump and dump, kedy investori často naskakujú s veľkými očami v nádeji, že sa zvezú na vlne úspechu a zbavia sa svojich podielov s rýchlym ziskom skôr, než sa ceny zrútia,“ povedal.
Squid bol navyše k dispozícii na predaj na decentralizovaných kryptoburzách, vrátane PancakeSwap a DODO, ktoré umožňujú kupujúcim spojiť sa priamo s predávajúcimi, bez centrálnej autority.
Brainee patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj iDnes.cz.