Na Edwardsovej leteckej základni, rozľahlom púštnom zariadení v štáte Kalifornia, kde Chuck Yeager prekonal rýchlosť zvuku, odštartovalo experimentálne oranžovo-biele stíhacie lietadlo F-16 so známym hukotom.
Ale následné vzdušné predstavenie, sa však nepodobalo žiadnemu inému. Táto F-16 bola totiž riadená AI, nie ľudským pilotom, hoci v kokpite na prednom sedadle sedel minister vzdušných síl USA Frank Kendall.
AI rozhoduje, či vystreliť alebo nie
V utajených leteckých simulátoroch, americké letectvo vytrénovalo novú generáciu pilotov AI. „Je to bezpečnostné riziko nemať to. V tejto chvíli to musíme mať,“ povedal Kendall v rozhovore pre The Associated Press po pristátí.
Stíhačka riadená umelou inteligenciou, nazývanou Vista, letela s Kendallom v bleskových manévroch rýchlosťou viac ako 900 kilometrov za hodinu, pričom na jeho telo vyvíjala tlak päťkrát väčší ako gravitačná sila.
S druhou F-16 pilotovanou človekom absolvovali hodinový skúšobný let, v ktorom simulovali bojové situácie a pokúšali sa prinútiť svojho súpera dostať do zraniteľných pozícií.
Na konci letu šéf vzdušných síl úsmevom vyliezol z kokpitu a povedal, že počas letu videl dosť na to, aby dôveroval tejto stále sa učiacej AI so schopnosťou rozhodnúť sa, či vo vojne spustiť zbrane alebo nie.
Obavy a kritika
Proti tejto myšlienke je však veľký odpor. Experti na kontrolu zbraní a humanitárne skupiny sú hlboko znepokojení, že AI by jedného dňa mohla byť schopná autonómne zhadzovať bomby, bez ďalšej konzultácie s ľuďmi. Snažia sa preto o väčšie obmedzenia jej používania. „Existujú rozšírené a vážne obavy z postúpenia rozhodnutí o živote a smrti senzorom a softvéru,“ varoval podľa Euronews Medzinárodný výbor Červeného kríža.
Autonómne zbrane podľa výboru „vyvolávajú okamžité obavy a vyžadujú si naliehavú medzinárodnú politickú reakciu“. Kendall však povedal, že pri používaní zbraní bude v systéme vždy existovať ľudský dohľad.
Prví na svete
Vojenskí operátori Vista tvrdia, že žiadna iná krajina na svete nemá umelú inteligenciu ako je táto, kde sa softvér najprv učí na miliónoch údajových bodov v simulátore a potom testuje svoje závery počas skutočných letov. Tieto údaje o výkone v reálnom svete sa potom vložia späť do simulátora, kde ich AI spracuje, aby sa dozvedela viac.
Čína má AI, ale nič nenasvedčuje tomu, že by našla spôsob, ako spustiť testy mimo simulátora. A podobne ako prvý dôstojník, ktorý sa učí taktiku, niektoré lekcie sa môžu naučiť iba vo vzduchu, povedali testovací piloti Vista.