Scarlett Johansson.Twitter.com/bestofwandanat/
StoryEditor

Použili ich hlas a tvár bez povolenia. Johansson a Hanks žalujú vývojárov aplikácií umelej inteligencie

subiDnes.cz08.11.2023., 14:00h

Tvorcovia aplikácie Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar zverejnili na sociálnych sieťach reklamu, ktorá využila meno, hlas aj podobu Scarlet Johansson na umelo vytvorenú podobizeň propagujúcu novinku. Herečka sa rozhodla vývojárov žalovať.

Lajkuj Brainee.sk na

„Scarlett Johanssonová nie je oficiálnou tvárou ani ambasádorkou aplikácie Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar. Ide o zneužitie podoby a hlasu v reklame. Celú situáciu neberieme vôbec na ľahkú váhu a podnikli sme nutné právne kroky. Vysporiadame sa s tým všetkými právnymi prostriedkami, ktoré máme k dispozícii,“ uviedol pre magazín Variety advokát herečky Kevin Yorn, píše sa na portáli iDnes.cz.

Nemali povolenie 

Reklamu na aplikáciu využívajúcu umelú inteligenciu si užívatelia všimli na sociálnych sieťach koncom októbra. Tvorcovia na jej vytvorenie použili starý videozáznam Johanssonovej, zábery natočené pre film Black Widow od Marvelu. V reklame na aplikáciu zaznel umelo vytvorený hlas herečky lákajúci k stiahnutiu aplikácie, v ktorej sa dajú dokúpiť rôzne rozšírenia. 

image

Kendall Jenner predala svoju tvár Zuckerbergovi. Modelka mala zarobiť milióny, ty sa s jej podobizňou môžeš pozhovárať

„Ako sa máte, ľudia? Tu Scarlett. Poďte sa na to so mnou pozrieť. Aplikácia Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar sa neobmedzuje len na avatary. Môžete si vďaka nej vytvárať aj vlastné obrázky a texty. A dokonca aj AI videá! Myslím, že by ste si to rozhodne nemali nechať ujsť,“ hovoril vo videu hlas herečky. Pod reklamou potom bolo malým písmenom uvedené: „Obrázky vytvorila umelá inteligencia Lisa AI. S týmto človekom nemá nič spoločné.“ Po zverejnení vyjadrenia právneho zástupcu herečky bola reklama okamžite stiahnutá. 

Nie je jediná

Rovnakú situáciu riešil pred pár týždňami tiež Tom Hanks. Ten sa nevedomky stal hviezdou reklamy na zubnú pastu Smile Bright. Tvorcovia videa vytvorili pomocou umelej inteligencie falošnú podobu herca s pokročilou technológiou generovania obrazu známu ako deepfake. Tá umožňuje vytvárať realistické obrazy ľudí na základe ich existujúcich fotografií alebo videí. 

„Som naozaj znechutený celou situáciou. Túto pastu som nikdy nepoužíval a ani neschválil použitie svojho mena v reklame na tento produkt. Okamžite som kontaktoval svojho právnika, žiadam stiahnutie reklamy a odškodnenie,“ uviedol vtedy Hanks. 

Deepfake v marketingu nie je žiadnou novinkou. V minulosti už boli zneužité podoby napríklad herečky Jennifer Annistonovej, bývalého prezidenta USA Baracka Obamy alebo hollywoodskeho herca Leonarda DiCapria. 

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 02:56