Unsplash/Jan Baborák, engin akyurt, Toa Heftiba
StoryEditor

Pandémia je po dvoch rokoch na ústupe. Zbavíme sa ešte niekedy týchto novovytvorených zvykov?

kam13.03.2022., 09:00h
Pandémia je konečne na ústupe, odnášame si z nej však množstvo zlozvykov a návykov. Ktorých z nich sa už možno nezbavíme?
Lajkuj Brainee.sk na

Bola streda, 11. marca 2020, a svet sa ponoril do ticha. Svetová zdravotnícka organizácia v ten deň oficiálne vyhlásila Covid-19 za pandémiu. Teraz, o dva roky neskôr, to vyzerá tak, že svetlo na konci tunela je čoraz žiarivejšie, píše The Conversation.

V mnohých bohatších krajinách, ktoré využili niekoľko kôl očkovania, je najhoršia pandémia za posledných sto rokov konečne na ústupe. Nebolo to ale zadarmo. Museli sa naučiť nosiť rúška a dezinfikovať si ruky.

Mnohí z nás si tiež vytvorili rôzne sociálne návyky na zníženie šírenia vírusu - prácu z domu, nakupovanie online, cestovanie po okolí a menej spoločenských kontaktov. Keď už začína pandemická situácia vo svete vyzerať lepšie, zostanú nám tieto nové zvyky? 

Pandémia Unsplash/Önder Örtel

Práca

Simon Nicholas Williams, docent v odbore ľudia a organizácia na Swansea University vo Veľkej Británii, sa rozhodol na veci pozrieť bližšie. Ako prvé si na mušku zobral našu prácu. „Jednou z najväčších zmien predpovedaných počas pandémie bol dlhodobý posun smerom k domácej alebo hybridnej práci. Už teraz však existujú náznaky, že tento prechod nemusí byť taký zrejmý alebo úplný, ako sa očakávalo,” hovorí.

Ľudia sa totiž do kancelárií postupne vracajú. Jedným z hlavných dôvodov sú podľa Williamsa očakávania zamestnávateľov. „Mnoho spoločností sa obáva, že trvalejšia práca z domu môže ovplyvniť budovanie tímu zamestnancov, kreativitu a produktivitu.”

​Medzi zamestnancami je však väčšia chuť na hybridnú a flexibilnú prácu. Jeden nedávny nadnárodný prieskum zistil, že zatiaľ čo zhruba jedna tretina pracovníkov pracovala doma aspoň nejaký čas pred pandémiou, zhruba polovica uviedla, že by to v budúcnosti určite chcela.

Nakupovanie

Pandémia nevytvorila zvyk nakupovať online, no nútila nás k tomu. Nezdá sa však, že by sme teraz už vôbec nepotrebovali kamenné predajne.

„Nedávne údaje o pohybe ľudí, ktoré boli zhromaždené anonymne z mobilných zariadení, ukazujú, ako v mnohých krajinách, predtým ako zasiahol omikron, sa cestovanie do maloobchodných a rekreačných priestorov vrátilo na úroveň pred pandémiou a aj po omikrone sa už začína zotavovať.”

Obchodné centrum Pexels/Burst

Cestovanie

Jedným zo zvykov, ktorých obnovenie môže trvať dlhšie, je naša predpandemická láska k medzinárodnému cestovaniu. Tento sektor má stále problémy na celom svete. Medzinárodná organizácia civilného letectva OSN predpokladá, že medzinárodné cestovanie v roku 2022 bude v porovnaní s rokom 2019 stále takmer o polovicu nižšie.

Neochota ľudí cestovať bola do značnej miery spôsobená obavami z vírusu a zmätkom v pravidlách cestovania. Keď obavy upadnú a pravidlá sa zrušia, s veľkou pravdepodobnosťou budeme svedkami „mini-boomu“ v dovolenkovom cestovaní.

Socializácia

Na začiatku pandémie mnohí navrhovali, aby sme sa už nikdy nevrátili k podávaniu rúk. „Spolu s mojou kolegyňou Dr Kimberly Dienesovou sme tvrdili, že je životne dôležité, aby sa tieto rituály vrátili, pretože majú niekoľko sociálnych, psychologických, a dokonca aj biologických výhod,” hovorí Williams.

Zostanú tu návyky sociálneho dištancovania, vrátane stretávania sa s menším počtom ľudí a menšieho fyzického kontaktu s tými, s ktorými sa stretávame? Pre väčšinu ľudí nie. Údaje ukazujú, že iba jedna tretina ľudí sa stále pravidelne sociálne dištancuje, čo je najnižší podiel od začiatku pandémie.

Pandémia Unsplash/Noah

Trvalé zmeny ukáže až čas

Len čas ukáže, do akej miery pandémia zmenila naše zvyky. Odvážnejšie predpovede – že pandémia úplne a neodvolateľne zmení naše spôsoby práce, nakupovania, cestovania a socializácie – sa však teraz zdajú predčasné a prehnané.

Pandémia nás naučila pracovať, učiť sa, nakupovať a socializovať sa rôznymi spôsobmi, no otázkou teraz je, či to ešte chceme.

„Ľudia majú základné potreby, ako je autonómia, pocit vzťahu s ostatnými a pocit efektívnosti a kompetencie v tom, čo robíme. Časť problému s prácou z domu je napríklad v tom, že súčasne napĺňa jednu potrebu tým, že nám dáva väčšiu autonómiu, ale berie inú tým, že nás robí menej prepojenými. Rozšírenie primerane podporovaných, na rovnosť zameraných, hybridných a flexibilných pracovných podmienok je možno sľubným spôsobom, ako splniť obe potreby.”

Napokon, pandémia nám možno poslúžila ako pripomienka toho, ako veľmi si vážime každodenné interakcie s ostatnými, v obchodoch, reštauráciách a podobne. Ľudia sa možno radi vrátia k známym spôsobom, ktoré to oživia, napríklad vyzdvihnutie niečoho v obchode cestou z práce.

„Pandémia nás predovšetkým naučila, že sa musíme spojiť s ostatnými a že existujú limity, do akej miery môže online komunikácia nahradiť skutočné interakcie tvárou v tvár,” dodal Williams.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/vztahy, menuAlias = vztahy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. november 2024 22:42