Francúzska automobilka chce „zbúrať mýty“ o ženách v F1 v rámci širšieho programu diverzity v tíme. Ako uvádza BBC, generálny riaditeľ Alpine Laurent Rossi povedal, že Formula 1 je „náročná“ a vyžaduje „špeciálne kapacity a schopnosti“. Ženy to podľa neho v žiadnom prípade nemôžu v súčasnosti dosiahnuť.
Iniciatíva tímu Alpine poskytne dievčatám a chlapcom vo veku 10 rokov rovnaké príležitosti na pokrok v motoristickom športe až do F1. „Je to dlhá cesta,“ povedal Rossi. Prvé dievčatá by mali začať jazdiť v motokárach „v najbližších týždňoch“. Tím chce zároveň skúmať všetky fyzické, kognitívne a psychické požiadavky, ktoré musí priemerný jazdec Formuly 1 spĺňať. Výsledky potom zahrnie do tréningu.
{twitter}
{/twitter}"Rac(H)er is not about genders or quotas or statistics, it‘s about performance and meritocracy" - Claire Mesnier, VP Human Resources.
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) July 6, 2022
Yesterday, Claire Mesnier met with our partner @Mobilize_FS to present our Rac(H)er program to employees and discuss diversity and inclusion. pic.twitter.com/ACiZAEqDXm
Rossi vysvetlil, že chcú zbúrať mýty o tom, že ženy na to nie sú stavané fyzicky, fyziologicky a duševne. Myšlienkou je vytvoriť rovnaké podmienky, aké majú muži. Je presvedčený, že tým znásobia pravdepodobnosť úspechu žien.
Prečo nie sú pilotky Formuly 1?
Ako vysvetľuje BBC, Rossi chce programom poskytnúť mladým pretekárkam podporu, ktorá v minulosti v tomto športe chýbala. „Nikdy nedostali náležité školenia, prostredie, podporu riadiacich orgánov, potencionálne zainteresovaných strán, aby sa tam dostali, a preto sa to nikdy nestalo,“ povedal.
Existujú ženy, ktoré pilotujú prúdové lietadlá, či sú kozmonautkami. Práve preto by podľa Rossiho mohli riadiť aj monopost Formuly 1. „V tejto chvíli by som sa domnieval, že 99 percent žien si nemyslí, že je pre nich možné sa tam dostať,“ vysvetlil.
Uvedomuje si, že zatiaľ oslovujú len malú časť žien, no podľa neho ich počet bude stúpať.
{article}76429{/article}
Len dve v histórii
Len dve ženy štartovali na Veľkých cenách šampionátu Formuly 1. Obe boli Talianky. Maria Teresa de Filippis súťažila v 50. rokoch minulého storočia päťkrát. Lella Lombardi v polovici 70. rokov pretekala 12-krát. Lombardi je pritom jedinou ženou, ktorá bodovala. Získala pol boda za šieste miesto v skrátenej Veľkej cene Španielska v roku 1975.
Do veľkých cien vstúpili ešte ďalšie tri ženy, a to Britka Divina Galica, Juhoafričanka Desire Wilson v 70. rokoch a Talianka Giovanna Amati v roku 1992. Bohužiaľ sa nedokázali kvalifikovať.
{twitter}
{/twitter}"There was little opportunity to carry on."
— BBC Sport (@BBCSport) November 4, 2015
Williams test driver Susie Wolff is to retirehttps://t.co/WjyyK6GYnJ pic.twitter.com/ln3v2INabv
Za posledných 30 rokov sa súťažných víkendov zúčastnila len jedna žena. Škótka Susie Wolff jazdila v rokoch 2014 a 2015 v troch voľných tréningoch ako testovacia jazdkyňa tímu Williams.
Cesta pre ženy
V posledných rokoch sa séria W určená len pre ženy javila ako cesta pre pretekárky, aby sa pokúsili presadiť svoje meno v motošporte. Aj napriek tomu, že Jamie Chadwick z Británie vyhrala oba svoje šampionáty, nie je vôbec blízko tomu aby sa dostala do pretekárskeho sedadla F1.
{embed_photo}44715{/embed_photo}
Rossi povedal, že oddeľovanie mužov a žien na pretekárskej dráhe je nesprávny prístup. „Séria W je formou segregácie,“ vysvetlil. Podľa neho nie je nevyhnutné mať vytvorenú paralelnú sériu, aby ženy mohli predviesť svoj talent.
Ako vysvetlil pre BBC, tak momentálne sa segregáciou ženských talentov pripravujú o 50 percent potencionálnych pretekárov. A to je podľa Rossiho nesprávne. Claire Mesnier, viceprezidentka pre ľudské zdroje tímu Alpine, povedala: „Ženy sú najväčším neprebádaným zdrojom talentov v motoristickom a automobilovom priemysle.“