Takmer dve tretiny študentov stredných škôl (65 percent) chcú ísť študovať na vysokú školu. Viac ako polovica z nich preferuje vysokú školu v zahraničí. Vyplýva to z prieskumu súčasného stredoškoláka realizovaného Študentskou radou stredných škôl (ŠRSŠ) pod záštitou rezortu školstva.
Vysokoškolské štúdium v zahraničí preferuje 33,4 percenta zo všetkých stredoškolákov. Na Slovensku by chcelo absolvovať vysokú školu 31,6 percenta zo všetkých študentov stredných škôl.
Je to viac, ako sme si mysleli
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) považuje zistený podiel preferencie štúdia na zahraničnej vysokej škole za problém. „Je to viac ako dvojnásobok reality, ale problém je v tom, že to číslo je pomerne vysoké. Ťažko sa nám hovorí, či bolo pred piatimi alebo desiatimi rokmi iné. Preto je potrebné robiť prieskumy pravidelne,” povedal šéf rezortu školstva.
Na Slovensku sa chce zamestnať bezprostredne po absolvovaní strednej školy približne 13,5 percenta stredoškolákov. Do zahraničia preferuje odísť pracovať po strednej škole 11,5 percenta študentov. Desať percent respondentov na otázku „Čo by si chcel robiť po skončení štúdia na strednej škole?” odpovedať nevedelo.
Súčasťou prieskumu bola aj otázka o dôvodoch výberu konkrétnej strednej školy. Takmer každý štvrtý študent označil možnosť, že išiel na strednú školu kvôli svojim kamarátom, ktorí tam tiež šli. „Dvadsaťtri percent, čiže opäť každý štvrtý študent, sa rozhodol na základe rodičov,” priblížil predseda Študentskej rady stredných škôl Viliam Dominik Ďuraš.
Prieskum realizovalo občianske združenie Študentská rada stredných škôl pod záštitou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR na vzorke 15-tisíc respondentov od 15. februára do 5. marca 2024.
Povinná maturita z matematiky
Rezort školstva okrem iného oznámil, že zvažuje prípadné zavedenie povinnej maturitnej skúšky z matematiky. Vyplýva to z vyjadrenia ministra školstva Tomáša Druckera. Študenti by si mohli podľa ministra vyberať z viacerých úrovní maturity z matematiky.
Náročnejšiu úroveň by mohli absolvovať napríklad budúci študenti technických odborov vysokých škôl. „Vnímame, že aj pre rozvoj analytického myslenia, rozvoj zručností, ktoré nie sú priamo matematické, tá matematika dáva základy. Aj na štúdium na mnohých humanitných vysokých školách,” povedal Drucker.
Štátny tajomník rezortu školstva Slavomír Partila hovoril v tejto súvislosti o dôležitosti spolupráce s odbornou verejnosťou. Poukázal aj na potrebu kvalitnejšej prípravy učiteľov matematiky.
Z nedávneho prieskumu realizovaného Študentskou radou stredných škôl (ŠRSŠ) pod záštitou rezortu školstva vyplýva, že až 84 percent stredoškolákov je proti zavedeniu povinnej maturity z matematiky. V prípade možnosti výberu z viacerých stupňov náročnosti je nesúhlas s povinnou maturitou z matematiky nižší aj u respondentov, ktorí predtým nevedeli odpovedať alebo nesúhlasili (64,2 percenta).