Žena má byť v kuchyni a starať sa o domácnosť, zatiaľ čo muž pracuje a nosí domov peniaze? Tento zastaraný stereotyp na Slovensku vládne už dlhé roky. A podľa posledného eurobarometra sa na ňom nič nemení, informuje portál Euractiv.
Ženy sú citlivky a muži by nemali plakať
Slovensko podľa neho patrí medzi päticu krajín, kde sú obyvatelia najnáchylnejší stereotypizovať na základe pohlavia. Predbehli nás len Lotyšsko, Litva, Maďarsko a Bulharsko. Na opačnom konci rebríčka sa nachádza Švédsko, Dánsko a Holandsko.
S tvrdením, že „hlavnou úlohou ženy je starať sa o domácnosť“ súhlasí až 73 percent Slovákov a Sloveniek. Až 75 percent z nich je presvedčených, že „hlavnou úlohou muža je zarábať peniaze“. 89 percent ľudí v našej krajine si myslí, že ženy sú oproti mužom náchylnejšie robiť emocionálne rozhodnutia. Štvrtina Slovákov je zase presvedčená, že muži by nemali plakať.
Nová európska kampaň
Portál Euractiv pripomína, že vedecké výskumy však už roky dokazujú, že ženy nie sú v rozhodovaní a vedení menej racionálne a ani menej produktívne. Aj na základe tohto prieskumu preto Európska komisia spúšťa kampaň #EndGenderStereotypes.
Jej dosah by mal byť citeľný aj na Slovensku a cieľom je spochybniť pretrvávajúce rodové stereotypy, ktoré negatívne vplývajú ako na ženy, tak aj na mužov. Vyvracaním klišé sa kampaň snaží propagovať rodovú rovnosť a vytvárať inkluzívnejšiu spoločnosť pre všetkých. Portál zároveň dodáva, že zníženie rozdielov by štátom nalialo do rozpočtov miliardy.