Pixabay, TASR/Pavel Neubauer
StoryEditor

Niektorí seniori sa nevedia dostať k odmene za očkovanie. Ministerstvo aj pošta reagujú, čo v takom prípade

Dominika Pacigová03.02.2022., 12:30h
Podľa medializovaných informácií viacerí seniori narazili na problémy. Zisťovali sme, ako je to v prípade tých, ktorí sú v zariadeniach sociálnych služieb.
Lajkuj Brainee.sk na

Šek na 300-eurovú odmenu za očkovanie si na pošte vyzdvihlo už viac ako 422-tisíc seniorov. Celkovo tak bolo ku koncu januára vyplatených takmer 127 miliónov eur. 

Finančná pomoc sa automaticky posiela seniorom, ktorí splnili podmienky, formou poštovej poukážky na adresu trvalého alebo prechodného bydliska, ktorá bola zadaná pri registrácii na očkovanie alebo priamo pri očkovaní.

Podľa medializovaných informácií však viacerí seniori narazili na problémy. Zisťovali sme, ako je to v prípade tých, ktorí sú v zariadeniach sociálnych služieb, no nemajú tam nahlásený ani trvalý, ani prechodný pobyt.

Klient sa rozhodol využiť peniaze na dobrú vec 

Vzhľadom na to, že v Centre sociálnych služieb pod Karpatmi mali informáciu o tom, ako bude vyplácanie finančnej pomoci prebiehať, dbali na to, aby sa poukážky dostali k seniorom. „Zatiaľ sme nenarazili na problémy, no to, že klientom zariadení chodí poukážka na adresu trvalého alebo prechodného bydliska, môže byť teoretický aj praktický problém,“ uviedla pre brainee.hnonline.sk riaditeľka Renáta Názlerová.

Vedenie a personál však prekvapil jeden z klientov. „Prišiel za nami s tým, že peniaze nemôže prijať, pretože sa nevie stotožniť s tým, že niekto, kto chráni jeho zdravie, mu chce za to zaplatiť,“ objasnila riaditeľka.   

Prijímateľ finančnej pomoci sa obrátil na vedenie s tým, že by chcel svoju odmenu poslať na transparentný účet, cez ktorý sa dá pomôcť zdravotníkom. „Povedal, že oni si to zaslúžia viac ako tí, ktorí sa dali ‚len‘ zaočkovať. Dojalo nás, že niekto je schopný oprostiť sa od hmotnej výhody a pozerá sa na to z iného uhla pohľadu,“ zaspomínala na dojemnú chvíľu.

Názlerová zároveň poukazuje na problém klientov, ktorí boli pozbavení spôsobilosti na právne úkony. „Opatrovník im preberá dôchodok, a zároveň má právo prebrať im aj finančnú pomoc. Pokiaľ to nie je človek s dostatočným charakterom, môže sa stať, že tak, ako sa k takýmto seniorom nedostanú trináste dôchodky, nedostane sa k nim ani táto odmena. Na to ale nemá nikto dosah,“ dodala.

Niektorí už disponujú financiami, iným ešte pomoc neprišla 

V rámci prijímateľov pobytových sociálnych služieb v pôsobnosti Arcidiecéznej charity Košice evidujú postupné vyplácanie finančnej pomoci seniorom 60+ za očkovanie. „Finančná pomoc je doručovaná postupne, niektorí prijímatelia už disponujú financiami, niektorým ešte finančná pomoc neprišla,“ prezradila Silvia Hrabčáková, ktorá má v Arcidiecéznej charite Košice na starosti styk s verejnosťou, dobrovoľníctvo a zbierky.

Vzhľadom na to, že mnohí klienti majú trvalý pobyt na inej adrese, zamestnanci postupujú podobne ako pri iných poštových zásielkach. „Samotní prijímatelia alebo za pomoci sociálnych pracovníkov, prípadne rodinní príbuzní prijímateľov, požiadali služby Slovenskej pošty o preposielanie korešpondencie v rámci jednotlivých pobočiek. Podľa mobility prijímateľov si finančnú odmenu vyzdvihnú osobne na pobočke Slovenskej pošty v mieste, kde momentálne využívajú sociálne služby, alebo požiadajú príslušnú doručovateľku o doručenie pošty do zariadenia sociálnych služieb,“ doplnila s tým, že sociálni pracovníci zároveň upovedomili aj rodinných príbuzných prijímateľov, aby sa o vyplácaní finančnej pomoci pre ich príbuzných informovali.

Iné adresy na preberanie dôchodku 

Riaditeľ Domu seniorov Centrum oddychu v Senci poukázal na to, že pomerne veľa ich klientov má na preberanie dôchodku inú adresu ako adresu trvalého či prechodného bydliska, ktorú zadávali pri očkovaní. „Viacerí klienti, ktorí nemajú v dome seniorov trvalý pobyt, sa nás pýtajú, kedy im prídu poukazy. My im, žiaľ, nevieme odpovedať. Myslím si, že spolupráca so Sociálnou poisťovňou ako ďalším subjektom, ktorá má evidenciu, kam seniorom posielať dôchodok, by uľahčila prácu aj pri posielaní poštových poukážok. V prípade klientov zariadení sociálnych služieb by tak nevznikali nedorozumenia,“ skonštatoval so slovami, že klientom doposiaľ nebola doručená finančná odmena ani do domu seniorov, ani na adresu trvalého bydliska, o čom ho mali informovať príbuzní klientov. 

Ministerstvo financií však podľa informácií TASR nevedelo vyplácať finančný príspevok cez Sociálnu poisťovňu z dôvodu časového obmedzenia. Sociálna poisťovňa by dokázala vyplatiť tieto prostriedky na účet až v marcovom termíne, a nie všetkým seniorom, len poberateľom dôchodku. Taktiež neuvažovalo nad bezhotovostným vyplatením finančného príspevku, keďže až tretina ľudí v dôchodkovom veku nevlastní bankový účet. 

Doručenie poštových poukážok 

Seniori si môžu prevziať príspevok počas doby platnosti poštového poukazu. Posledný deň platnosti nájdu na poukaze, pričom jeho platnosť je 45 dní od dátumu podania, informovalo Ministerstvo financií SR na webovej stránke.

Slovenská pošta totiž disponuje databázou adresátov, ktorú jej zaslalo Ministerstvo financií SR. To, kam je poštový poukaz zaslaný, závisí podľa slov hovorkyne Ivety Dorčákovej od adresy, ktorá bola uvedená pri očkovaní seniorov.

Ak má senior uvedenú adresu trvalého bydliska, zaobálkovaný poukaz bude vhodený do schránky na mieste trvalého bydliska alebo iného miesta, ktoré bolo uvedené. 

„Možnosťou, ako si zmeniť doručenie poštovej poukážky na inú adresu, je aktivovať si na Slovenskej pošte službu časové doposielanie pre listové zásielky. Z pôvodnej adresy, registrovanej pri očkovaní, bude poštový poukaz doručený na novú adresu. Ďalšou možnosťou na prebratie a vyplatenie poukazu je splnomocnenie inej osoby,“ objasnil tlačový odbor Ministerstva financií SR. 

Časové doposielanie je služba, ktorú si za mesačný poplatok šesť eur možno aktivovať na každej pošte. Tu však môže v niektorých prípadoch dôjsť ku komplikáciám. „Od seniora to bude vyžadovať návštevu pošty, a ak by už mal poukaz v schránke trvalého bydliska, nebude možné mu ho preposlať,“ priblížila hovorkyňa Slovenskej pošty.

Čo ak adresát nebude doma? 

Slovenská pošta zároveň poukazuje na to, že možno predpokladať, že senior, ktorý je v zariadení, má osobu, ktorá mu poštu zo schránky v trvalom bydlisku vyberá a zasiela mu ju. „V takomto prípade môže byť poukaz vyplatený, ak ním senior disponuje, teda ak mu ho zašlú z pôvodného bydliska,“ poznamenala Dorčáková.

Podľa ich skúseností seniori riešia pri nástupe do zariadenia aj doručovanie pošty. „Napríklad splnomocnením niekoho z príbuzných či známych aj na prijímanie zásielok do vlastných rúk alebo doposielanie pošty. Pošta akceptuje aj splnomocnenie od oprávneného orgánu, napríklad notára,“ dodala Dorčáková.

Naopak, ak pre zlý zdravotný stav nemôže ísť senior pre peniaze na poštu, podľa rezortu financií môže telefonicky alebo prostredníctvom poštového doručovateľa kontaktovať svoju dodávaciu poštu. „Tá zabezpečí vyplatenie príspevku prostredníctvom poštového doručovateľa na mieste bydliska,“ priblížil tlačový odbor rezortu financií. 

Spustili call centrum 

Ministerstvo financií v spolupráci s NCZI a Slovenskou poštou budú taktiež riešiť jednotlivé reklamácie, napríklad v prípade zle uvedenej adresy, nesprávneho mena, neposlaného poukazu, alebo ak bol adresát nezastihnuteľný, informovala TASR.

V prípade, ak senior má pochybnosti alebo si chce overiť, či je v zozname, ktoré ministerstvo financií odoslalo pošte, môže kontaktovať call centrum finančnej správy na čísle 048/43 17 222 (voľba č. 8).

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
05. november 2024 11:56