Tomáš Dunaj Archív
StoryEditor

Mladí, úspešní a z východu: Nie sme typickí podnikatelia, a preto sa nám darí

Martina Bednárová26.08.2021., 16:00h
Vraj na východe nič nie je. Ale kdeže! Okrem iného tu nájdete veľa úspešných firiem, ktoré s prehľadom konkurujú aj tým z Bratislavy. Jednou z nich je dopravná firma bratov Dunajovcov. Veria, že jedným z dôvodov ich úspechu je princíp, že zamestnanci sú na prvom mieste. Dunaj tranSERVICE pôsobí v Snine a nad presunom firmy na západ neuvažujú.
Lajkuj Brainee.sk na

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Orange.

V rozhovore s Tomášom Dunajom (28), spoluzakladateľom, sa dočítaš:

  • Ako sa im podarilo dopravný biznis rozbehnúť
  • Prečo sú vyhľadávaným zamestnávateľom
  • Čomu vďačia za svoj úspech

Čo stálo na úplnom začiatku vášho podnikania?

Firmu začal budovať brat Vladimír ešte v roku 2011. Bolo to však veľmi náročné pokrízové obdobie a do pár mesiacov prišiel krach. V roku 2013 som sa rozhodol vymeniť štúdium za biznis. Najstarší brat Štefan vtedy prišiel s myšlienkou oživiť a rozšíriť zamýšľaný model dopravného podnikania na báze rodinnej firmy.

Poučili ste sa z bratovho predošlého neúspechu?

Samozrejme, to bol základ. Začali sme analýzou príčin prvotného nezdaru, vypracovali sme nový a lepší biznis plán, dali sme dohromady vlastný kapitál 15 000 eur, niečo sme si požičali a pokus číslo dva bol na svete. Spočiatku to nevyzeralo najperspektívnejšie – mali sme jeden kamión, práce nebolo veľa, prvých pár mesiacov sme boli vez výplaty. Až po približne roku sme kúpili druhý kamión a zamestnali prvého vodiča (dovtedy bol jediným vodičom náš brat Vladimír). Cielene sme sa v úvode uskromnili a všetko, čo sme zarobili, sme naspäť investovali do rozvoja firmy. V tomto sme asi neboli typickí slovenskí podnikatelia (smiech). Myslím, že práve to bol základ neskoršieho úspechu.

Hovorí sa, že rodina a biznis by sa nemali veľmi miešať. Ako to po toľkých rokoch funguje medzi troma bratmi, ktorí firmu založili spoločne?

Hovorí sa aj to, že na rodinu sa môžeš spoľahnúť. My sme takou rodinou. Sme bratia, spoločníci, ktorí si dôverujú. Presvedčili sme sa, že koncepcia rodinnej firmy funguje a má potenciál rásť.

Tomáš Dunaj Archív

Ako sa vám podniká na východe Slovenska? Ovplyvňuje napríklad vzdialenosť od Bratislavy nejako váš biznis?

Väčšinu tržieb vytvoríme mimo náš región, vďaka čomu až tak nepociťujeme jeho slabú ekonomickú výkonnosť. Ak však niekto na Slovensku čaká na diaľnicu z Bratislavy do Košíc, tak mi verte, že sme to hlavne my, dopravcovia.

Infraštruktúra je základ, pochopiteľne. Preprava a logistika sa však nezaobídu ani bez najnovších technológií. Vyznáte sa v nich alebo na to máte expertov?

Osobne uprednostňujme partnerov a riešenia, kvôli ktorým nemusím ísť študovať IT (smiech). Využívame rôzne IoT technológie a telemetrické služby Orangeu, vrátane monitoringu vozidiel. Pokrytie mobilným signálom je pre nás preto absolútne kľúčové, a som rád, že v tejto oblasti je našim partnerom práve Orange, ktorý ma na Slovensku vynikajúce pokrytie signálom. Na ich mobilný či pevný internet a hlasové služby sa ako ich biznis klient môžeme skutočne spoľahnúť.

Čomu ďalšiemu podľa vás vďačíte za úspech? Robíte niečo inak, než ostatní?

Neviem presne, čo a ako robia ostatní, každopádne my sme vsadili na veľmi systematický a dôsledný prístup v dvoch oblastiach – spokojnosti zamestnancov a finančnej disciplíny. Kvalitná pravidelná ekonomická analýza a nepretržité sledovanie účtovných ukazovateľov sú neoddeliteľnou súčasťou nášho podnikania. V domácom regióne sme sa často stretli s tým, že veľké firmy – silní potenciálni odberatelia služieb v doprave, boli zvyknutí pri rokovaniach s našimi miestnymi konkurentami stláčať ceny na úroveň, na ktoré sme my neboli ochotní pristúpiť. Rokujú o cenách z pozície moci – neberieš, príde iný. My sme zdravo asertívne dokázali toto vyhodnotiť vždy, už aj v začiatkoch, a nikdy sme neuzatvárali kontrakty na stratové zákazky. Niektorí takéto obchody uzatvárajú a je mi ich úprimne ľúto. Škodia sebe i nám, deformujú zdravé trhové prostredie, čo na východe Slovenska považujeme za veľký problém.

A čo spomínaná oblasť spokojnosti zamestnancov?

Aj v tomto sme asi dosť netypickí. Prepravujeme prevažne v rámci krajín V4-ky a snažíme sa fungovať systémom, že cez víkend má byť vodič doma s rodinou, s priateľmi, má si oddýchnuť a načerpať sily. Síce nás to limituje, čo sa týka dĺžky trás, ale naši vodiči si tento prístup mimoriadne cenia. Posielať vodičov na 6 či 8-týždňové turnusy je pre nich, jemne povedané, nekomfortné. Mnohí však nemajú na výber. Preto sú firmy ako tá naša vyhľadávanými zamestnávateľmi.

Tomáš Dunaj Archív

Čiže s fluktuáciou problém nemáte.

Vôbec nie. O zamestnancov sa staráme príkladne a teší nás, že k nám prichádzajú aj takí, ktorí sú služobne starší a majú čo porovnávať. Máme heslo, že veci riešime pokojne bez emócií, a ak niečo nefunguje, ľudsky hľadáme spôsob, ako to zlepšiť.

Pôsobíte v Snine. Mnohí si myslia, že je tam ťažké zohnať prácu a ak sa to aj podarí, je zle platená. Aká je realita?

Zohnať prácu vo všeobecnosti je tu v Snine určite oveľa ťažšie ako v Bratislave. Zamestnávatelia, ktorí platia nad lokálny priemer, sú zvlášť vyhľadávaní. Aj my sme takou firmou. Platíme ľudí veľmi porovnateľne s ostatnými dopravnými firmami z iných častí Slovenska. Myslím, že je to jedna z ciest, ako motivovať ľudí, nielen mladých, aby na východe zostávali. To však musia pochopiť oveľa väčšie firmy ako my.

Keď vypukla pandémia, všetko bolo v biznise odrazu neisté a mnohé firmy to položilo. Ako ste ju prekonali vy?

Samozrejme, spočiatku sme mali obavy, čo to bude znamenať, a pripravili sme si krízový scenár. Netrvalo dlho, a tak ako zažil veľký boom e-commerce, začala sa rozbiehať aj doprava a logistika. Pandémia však priniesla aj pozitíva - napríklad možnosť byť viac s rodinou. To som si užil naozaj naplno. Zároveň som mal viac času premýšľať nad biznisom, stratégiou a vôbec ďalšími plánmi, ktorých máme viac než dosť.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
05. november 2024 14:42