Na Instagrame má viac ako 150-tisíc followerov. Ponuky na spolupráce mu chodia denne, no ako moderátor spravodajstva ich odmieta. Viktor Vincze využíva sociálne siete najmä na šírenie osvety v oblasti ekológie, ale otvára aj citlivé témy či zdieľa zážitky zo súkromného života. Práve príspevky týkajúce sa rodiny, manželstva, lásky, detí či psov majú podľa jeho slov päťnásobne väčší dosah ako ekologické témy.
V rozhovore sa dozvieš:
- Prečo ho niektorí ľudia vnímajú ako svojho guru,
- koľko času mu zaberá spravovanie sociálnych sietí,
- či ich od adopcie rómskeho dieťaťa niekto z blízkych odhovára.
Už to budú približne dva roky, čo si na sociálnych sieťach spôsobil ošiaľ hashtagom, ktorý podporuje cestovanie verejnou dopravou. Prišiel si k nám #naVinczeho?
Samozrejme, že nie. Ste na konci MHD vesmíru, prišiel som autom. Popoludní však idem do televízie a auto nechám doma.
Neviem však, či by som to nazval ošiaľom, je to niečo, čo ľudia začali spontánne využívať pri jazdách mestskou hromadnou dopravou, no potom začala pandémia a viacerí, vrátane mňa, chodili verejnou dopravou na odporúčanie menej. #naVinczeho prešlo z roviny MHD do trhania kartónov či chovu dážďoviek. Je to zaujímavý vývoj môjho internetového života.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Predpokladám, že viacerí majú vďaka tebe aj bytový kompostér.
Veľa ľudí mi písalo, že práve vďaka mne si kúpili domov dážďovky. Berú ma ako svojho guru, ale aj ja som začínal pokusom-omylom. Dnes si zdieľame rôzne tipy, ako to robiť lepšie.
Na sociálnych sieťach však komunikuješ rôzne témy – ekologické, citlivé, ale zdieľaš aj zážitky zo súkromného života. Ktoré z nich majú najväčší dosah?
Nie celkom šťastne ma nazývajú greenfluencerom. Je to pre mňa dôležitá téma, ale keď sa pozriem na dosahy – čokoľvek, čo sa týka lásky, manželstva, rodiny, detí alebo psov, má päťnásobne väčší výtlak ako niečo ekologické. Snažím sa to akceptovať ako realitu Instagramu. Ekologické témy sú rozsahom najširšie, ale dopĺňam ich všetkým ostatným.
Čiže ako influencer musíš ukazovať aj svoje súkromie, aby sa ľudia viac zaujímali o ekológiu či životné prostredie?
Väčšina ľudí ma nesleduje kvôli zeleným témam. Možno ma sledujú aj kvôli tomu, že majú bližšie k mojej manželke, ktorá donedávna až tak nevystupovala na sociálnych sieťach. Keď ma ale už táto skupina sleduje, mohli by sa dozvedieť niečo viac. Témy sa práve preto snažím kombinovať.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Pre svojich fanúšikov pripravuješ aj rôzne kvízy, zdieľaš relevantné dáta, dávaš im priestor pýtať sa. Koľko času denne ti zaberá spravovanie sociálnych sietí?
Instagram by som mohol robiť oveľa lepšie, no robím ho ako spravodajca, ktorý nemá spolupráce, a preto nie je mojou zárobkovou činnosťou. Keď napríklad pripravujem sériu ekologických storiek, vrátane zháňania informácií či vymýšľania dramaturgie, zaberie mi to aj sedem hodín, čo je full-time práca. Aj napriek tomu, že ma to baví, nemôžem tomu venovať celý život.
Nemáš žiadne spolupráce, pričom zo zákona vyplýva, že nemôžeš byť v reklame v televízii ani v rozhlase. Týka sa to aj sociálnych sietí?
Ak by sme išli čisto podľa zákona, ten zakazuje moderátorom a redaktorom spravodajstva účinkovať v reklame hlasom alebo tvárou v rozhlase a televízii. Ostatné je akoby šedou zónou, no napriek tomu si nemyslím, že je v poriadku, aby moderátor spravodajstva bol v reklame.
Na druhej strane, viem si predstaviť, že by som bol ambasádorom konkrétnych typov produktov, ale nie preto, že by ma platili. Tým nechcem povedať, že súdim reklamné spolupráce, ktoré sú legitímnym zdrojom zárobku, ale ja to nerobím.
Teoreticky, ak by si už teraz mal nejaké spolupráce, dokázal by si sa uživiť len Instagramom?
Ak vychádzam z ponúk, ktoré mi chodia každý deň a odmietam ich, lebo som spravodajcom, určite by som si žil veľmi komfortne. To však preháňam, pretože si žijem nadštandardne už teraz, ale ak by som náhodou nemal čo robiť, vedel by som sa uživiť aj Instagramom. Dôležité je dodať, že na to, aby si človek vybudoval základňu, musí dlhodobo dodávať relevantný obsah.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Instagram využívaš aj na šírenie osvety. Keď sa ťa fanúšik počas víkendových otázok opýtal, či by ste si s Adelou adoptovali malého Róma alebo Rómku, odpovedal si postom s tým, že prijali. Máte ale vo svojom okolí aj takých ľudí, ktorí vás odhovárajú od adopcie a majú rasové predsudky?
Nemáme, ale tí, čo majú predsudky, nám ich nebudú hovoriť, pretože nemajú osobnú skúsenosť s adopciou. Máme mnoho známych, ktorí majú adoptované aj rómske deti. To, že je niekto adoptovaný, nie je zárukou toho, že to bude romantika, ale ani toho, že to bude zlé. Chceme to skúsiť, možno to dopadne tak, že si dieťa neadoptujeme. Momentálne však čakáme a uvidíme, čo bude.
Adopcia však predstavuje pomerne zdĺhavý proces.
To áno, ale proces, ktorý sme absolvovali so psychologičkou, ktorý je povinnou súčasťou prípravy, by som odporúčal každému manželskému páru, bez ohľadu na to, či si chce, alebo nechce adoptovať dieťa. Dostali sme tam otázky, ktoré menej súvisia s budúcim dieťaťom a viac s manželstvom, a bola to neuveriteľná škola.
Na druhej strane, neprekáža ti, že vám ľudia až tak vidia do súkromia?
Do istej miery akceptujem to, že som akýmsi „verejným majetkom“, ale človek, ktorému vadí, že mu pozerajú do súkromia, nemôže robiť túto prácu. Beriem to ako súčasť profesie. V momente, keď sa budem cítiť nekomfortne, odídem. Keď nebudem v médiách, pochopiteľne, nikoho nebude zaujímať ani moje súkromie, no uvedomujem si, že niektoré vyjadrenia známych tvárí môžu pomôcť aj iným.
Celý rozhovor s Viktorom Vinczem si môžeš pozrieť v priloženom videu. Dozvieš sa, či by sa jedného dňa chcel živiť Instagramom, čo si na Adele váži najviac, ale aj to, na čo je hrdý.