Sociálne siete zásadne zmenili svet. A ako píše portál The Conversation, nie vždy k lepšiemu. Facebook, Instagram či TikTok zhoršili problémy s vnímaním vlastného tela mladých ľudí, čo ich vedie k tomu, aby sa porovnávali s ostatnými a usilovali sa o často nedosiahnuteľné a nezdravé štandardy krásy.
TikTok, ktorý umožňuje ľuďom vytvárať a používať krátke videá, zhromaždil viac ako jednu miliardu používateľov. Na platforme sa ľahko šíri škodlivý obsah vrátane videí, ktoré vyzdvihujú nezdravé stravovanie a extrémne chudé telá.
Stačilo osem minút
„Vzhľadom na to, že väčšina používateľov TikToku je mladá, chceli sme preskúmať, ako takýto obsah ovplyvňuje vzhľad tela mladých žien. Naša nová štúdia zistila, že sledovanie len ôsmich minút obsahu TikToku zameraného na diéty, chudnutie a cvičenie malo okamžitý negatívny vplyv na spokojnosť s obrazom tela,” vysvetľuje Rachel Hoggová, docentka psychológie na Univerzita Charlesa Sturta.
Výskum urobili na 273 používateľkách TikToku vo veku 18 až 28 rokov a náhodne ich rozdelili do dvoch skupín. Ľudia s minulou alebo súčasnou diagnózou poruchy príjmu potravy boli zo štúdie vylúčení.
Účastníkom v experimentálnej skupine bola ukázaná 7–8 minútová kompilácia obsahu ako „pro-anorexia“ a „fitšpirácia“ prevzaté priamo z TikToku. Tieto videoklipy predstavovali mladé ženy, ktoré obmedzovali príjem potravy a poskytovali rady týkajúce sa cvičenia a diéty, ako napríklad opis ich džúsových očíst na chudnutie.
Jasný pokles spokojnosti
Účastníci v kontrolnej skupine sledovali 7–8 minútovú kompiláciu videí z TikToku s „neutrálnym“ obsahom, ako sú videá o prírode, varení a zvieratách. „Pomocou série dotazníkov sme merali úrovne spokojnosti s imidžom tela a postoje k štandardom krásy pred a po tom, čo si účastníci pozreli obsah z TikToku,” vysvetlila Hoggová.
Obe skupiny hlásili pokles spokojnosti s telesným imidžom pred a po sledovaní videí. Ale tí, ktorí boli vystavení pro-anorektickému obsahu, mali najväčší pokles spokojnosti s obrazom tela. Tiež zaznamenali nárast internalizácie štandardov krásy. K internalizácii dochádza, keď niekto akceptuje a stotožňuje sa s vonkajšími štandardmi krásy.
„Pred videoexperimentom sme sa účastníkov opýtali na niekoľko všeobecných otázok o používaní TikToku. Tiež sme merali zaujatosť „zdravým“ stravovaním a príznaky poruchy stravovania. Zistili sme, že účastníci, ktorí používali TikTok viac ako dve hodiny denne, hlásili viac narušeného stravovacieho správania.” Tento rozdiel však nebol štatisticky významný.
Je to čoraz horšie
Výsledky však naznačujú, že vystavenie TikToku na viac ako dve hodiny denne môže súvisieť s narušeným stravovaním, ale na preskúmanie je potrebný ďalší výskum. „Sociálne siete ovplyvňujúce zdravie zohrávajú dôležitú úlohu pri normalizácii nesprávneho stravovania a fitšpiračného obsahu.”
Ale hashtagy ako #GymTok a #FoodTok umožňujú každému používateľovi TikToku vytvárať a konzumovať obsah týkajúci sa ich a iných denných stravovacích postupov, transformácií na chudnutie a tréningových postupov. A čo viac, každodenní používatelia môžu šíriť nebezpečné videá súvisiace s diétou bez spätnej reakcie, ktorú by celebrity alebo známi influenceri mohli dostať za zdieľanie spoločensky nezodpovedného obsahu.
Používatelia TikToku majú obmedzenú kontrolu nad obsahom, ktorému sú vystavení. Keďže veľa času trávia na personalizovanej stránke „Pre vás“ formulovanej algoritmom, používateľ nemusí konkrétne hľadať alebo sledovať obsah, aby sa s ním dostal do kontaktu.
Príliš mocný algoritmus
„V našej štúdii 64 percent účastníkov uviedlo, že na stránke ‘Pre vás’ videli obsah s nezdravým stravovaním. Príkladom môžu byť videá zobrazujúce nadmerné prejedanie sa, užívanie laxatív alebo nadmerné cvičenie. Paradoxne, vyhľadávanie body positivity obsahu môže spôsobiť, že používateľom začnú vyskakovať škodlivé videá,” povedala Hoggová.
Najdôležitejšia vec, ktorú môžu používatelia TikToku urobiť, je uvedomiť si, že sledovanie alebo vyhľadávanie akéhokoľvek obsahu súvisiaceho s jedlom, telom alebo cvičením môže viesť k neúmyselnému vystaveniu skresleným telesným ideálom.
„Obmedzenie času na TikToku obmedzí expozíciu, ale naše zistenia ukazujú, že aj menej ako desať minút na ne môže mať negatívny vplyv,” dodáva odborníčka na záver.