Každému z nás sa to už aspoň raz v živote stalo. Vidíš na zastávke svoj autobus, a tak začneš bezhlavo šprintovať, aby si ho stihol a nemusel čakať na ďalší. Posledné metre pred dosiahnutím cieľa sa dvere zatvoria a autobus odfrčí preč.
Tebe zostávajú len oči pre plač, prípadne môžeš zvoliť jeden z osvedčených internetových tipov a utekať ďalej, aby si si zachoval aspoň akú-tak hrdosť u ľudí, ktorí ťa videli utekať. Jedno je isté - deje sa to vtedy, keď sa najviac ponáhľame.
Ako však informuje portál LadBible, v niektorých krajinách, respektíve mestách, je tento postup prikázaný, a teda nejde o žiadne sprisahanie vodičov urobiť ti zlý deň. Prezradil to TikToker Stephen, ktorý na sociálnej sieti vystupuje ako Fatbus Driver.
Prísne zakázané opätovné otváranie dverí
Ten pracuje pre dopravný podnik v Glasgowe. Mnohí ľudia sa ho preto začali pýtať, prečo vodiči už neotvoria dvere, keď na ne človek búcha pol sekundy po tom, čo sa zatvorili a autobus sa ešte ani nestihol pohnúť.
Stephen vysvetlil, že pokiaľ sa takéto niečo stane v meste, musí sa držať pravidlami, ktoré presadila mestská rada Glasgowu a inšpektori spoločnosti. To znamená, že akonáhle vodiči obslúžili zastávku a dvere sa zatvorili, už ich nesmú znova otvoriť.
„Spoločnosti hrozí pokuta a môže jej byť odobratá autobusová licencia pre toto vozidlo, čo znamená, že ju to stojí peniaze,“ pokračoval. Jednoducho povedané, keď už sa raz dvere zatvoria, otvorí ti ich až najbližší autobus, pretože vodiči nemajú čas strácať čas.
V Bratislave je to inak
Ľudia v Glasgowe tak už aspoň vedia, že je zbytočné domáhať sa vstupu do autobusu a nadávať na vodiča. Ako je to však na Slovensku?
Oslovili sme Dopravný podnik Bratislava, ktorý je najväčším svojho druhu v našej krajine a prevádzkuje trolejbusovú, autobusovú aj električkovú dopravu v hlavnom meste.
„V Dopravnom podniku Bratislava (DPB) opätovné otvorenie dverí a počkanie ‚dobiehajúceho’ cestujúceho zakázané nie je, práve naopak. Cestujúci takúto ohľaduplnosť často hodnotia pozitívne,“ hovorí pre Brainee hovorca Dopravného podniku Bratislava Martin Chlebovec.
Ako ďalej vysvetlil, povinnosťou vodičov MHD je však v zmysle zákona (aj platných interných predpisov DPB) sústredenie sa na bezpečnosť cestnej premávky, plynulosť dopravy a dodržiavanie časových poriadkov.
Záleží to od vodiča a aktuálnej situácie
„Je teda na individuálnom posúdení každého vodiča, či má dostatok času zdržať sa ďalej pri obsluhe zastávky. Vodič tiež nemusí vždy zaregistrovať v spätnom zrkadle prestupujúcich cestujúcich z inej linky a keď mu dopravná situácia umožňuje bezpečný výjazd zo zastávky na cestnú komunikáciu a zaradenie sa do premávky, je povinný tak urobiť,“ dodáva Chlebovec.
Vodiči MHD v Bratislave teda nemajú nijako zakázané opätovné otvorenie dverí. Pokiaľ sa ti teda náhodou stane, že ti vodič pred nosom zatvorí dvere, môže to byť pokojne spôsobené tým, že ťa jednoducho nevidel. Alebo nechcel vidieť...