Paris Sneaker sú klasické “Chuck Taylor All Star” od značky Converse, dostupné v oboch verziách: po členky alebo nízke. Tvar topánok teda nie je vôbec nový a je to úplný opak trojvrstvových sneakersov, ktoré väčšina sveta opisuje jednoducho ako „tie škaredé tenisky“.
Riaditeľ Balenciagy nechal nový model topánok nafotiť tak, aby sa ešte väčšmi podtrhol efekt ich opotrebovanosti. „Topánky na týchto zátišiach naznačujú, že ich nosíte už celý život,“ píše sa v tlačovej správe. Cena tejto limitovanej edície bola 1450 eur.
Dizajn tenisiek však išiel proti logike, čo nahnevalo viacerých ľudí, ktorí na to začali na internete poukazovať. Balenciaga vytvorila síce ilúziu dlhoročnej opotrebovanosti, no žiadna topánka by sa nikdy nedokázala dostať do takého stavu, aký módna značka prezentuje. V určitom bode by sa obuv musela rozpadnúť.
Romantizácia chudoby
Značka teda ponúka len letmý dotyk s niečím, čomu sa každý, kto si môže dovoliť takéto topánky, snaží vyhnúť. Je to len rozprávková verzia topánky, ktorá si zažila dlhý život s jedným majiteľom, ktorá preskákala nejednu mláku a častokrát spadla do blata. Taktiež vytvorená len na zopár použití a príležitostí.
Prečo ale chcú celebrity a ľudia z bohatšej vrstvy vyzerať ako chudobní ľudia? Všimnúť si to môžeš na viacerých príkladoch - keď módne značky fotia modelov v rozpadnutých budovách na okrajoch mesta a predstavujú nové kolekcie streetwear-u.
Je pravdepodobné, že má táto trópa korene už v samotnom kresťanstve, ktoré najviac vyzdvihuje práve chudobných ľudí a vôbec - chudobu povyšuje na cnosť a zbožnosť. Byť bohatým je, naopak, viac nenaplňujúce, ľudia majú od bohatých totiž viacej očakávaní, pretože viac privilégií = sa viac času a hlavne prostriedkov na riešenie problémov okolo seba. Ak vedľa chudoby existuje bohatstvo, niekde sa musela stať chyba, pretože niekto žije na úkor ostatných.
Márnosť nad márnosť
A potom na trh Balenciaga uvedie tenisku, ktorá sa snaží napodobniť túto vrstvu v nositeľnejšej verzii a robí z toho trend. Tie topánky naraz spájajú dva protichodné predstavy o svete: luxus a márnivosť susediaca s ľudským utrpením a bezmocnosťou.
{article}116230{/article
Móda bola vždy zrkadlom spoločnosti. Dalo sa z nej odčítať to, čím ľudstvo žije, čo ho trápi a s čím bojuje. Napr. súčasný svet úzkostí, prevratov a násilia je v reči odevu zobrazený v podobe ošúchanosti, trhlín, škvŕn a dier. „Móda a chudoba mali vždy súvislosť,“ povedala Nicola Cooper, vedúca výskumníčka trendov a analytička spoločnosti Nicola Cooper and Associates.
Popkultúra robí z chudoby niečo, čo je „sexy“. Kim Kardashian pózovala spolu so svojou rodinou v štvrti, ktorú obývali prevažne chudobnejší ľudia, jedla tam cereálie s plastovými príbormi a fotila si všetko na Instagram. A Balenciaga v podstate spravila to isté. Prišla k chudobe a vzala si len pomyselnú čerešničku na torte. Profituje z toho, čo je estetické len vďaka tomu, že to zažíva množstvo ľudí vo forme utrpenia, chudoba píše pútavejší a zaujímavejší príbeh ako čisté línie a neporušené tkaniny.
Ako by však na takéto topánky reagovali tí, ktorí utekajú napríklad pred vojnou? Mohli by sa vyzuť a dostať pár tisícok, aby začali svoj nový život?