Možno si myslíš, že nahrávanie videí, v ktorých ženy ukazujú svoje plastické operácie, nemôže byť také zlé a môžeme byť radi, že sa tým priznajú a nesnažia sa to poprieť. Problém je, že niektoré ženy môžu mať následkom týchto videí pocit, že aj ony musia túto operáciu podstúpiť.
Rôzne plastické operácie
Od operácie pŕs po úpravy nosa, mladé ženy po celej krajine nahrávajú svoje kozmetické procedúry online, ukazujú zábery pred a po operácii, či dokonca dokumentujú celý proces. V niektorých ohľadoch je táto otvorenosť príjemnou zmenou na rozdiel od tlaku, ktorému čelia celebrity, keď klamú a popierajú tieto operácie. Je takáto transparentnosť vždy dobrá vec?
Nový dokument vyzýva na normalizáciu plastickej chirurgie pre mladých ľudí. Stay Tuned od NBC News skúma rastúci nátlak na vylepšovanie od „beauty“ influencerov na platformách, ako je TikTok a Youtube. „Kedykoľvek pridám príspevok o zväčšení nejakej časti tela, získam aspoň 500-tisíc pozretí,“ hovorí v dokumente influencerka Demaris Martinez, ktorá si nechala zväčšiť prsia, upraviť nos a vyplniť pery. A to všetko zaznamenáva na TikTok.
Martinez tvrdí, že ide predovšetkým o snahu bojovať proti nereálnym štandardom krásy úprimnosťou. Problém je, že influenceri predvádzajú svoj nový vzhľad bez toho, aby odhalili riziká, ktoré sa za tým všetkým skrývajú. Môžu tým udržiavať cyklus nevedomostí a podporovať tak nedosiahnuteľný štandard krásy, varujú odborníci. Pravdou je, že žiadna celebrita ti nepovie, aké riziká a bolesť sa za operáciou skrývajú a vždy ukazujú výsledok, ktorým sa pýšia. „Je pekné, že viac ľudí otvorene hovorí o ich úpravách krásy a ukazujú, že to nie je prirodzené,“ hovorí Dana Berkowitz, docentka psychológie a štúdií žien, rodu a sexuality na Louisiana State University pre portál Yahoo. Má obavy, že „ostatní uvidia tento typ obsahu a budú mať pocit, že to musia urobiť tiež.“
To, čo ti neukazujú
Plastické operácie skrývajú aj temné stránky, ktoré influenceri príliš nezverejňujú. Doktorka Dendy Engelman, certifikovaná dermatologická chirurgička hovorí, že demografická časť jej pacientov je čoraz mladšia. Botox, ktorý sa zvyčajne používa na úpravu jemných liniek či na redukciu vrások, je teraz úplne bežný najmä medzi dvadsaťročnými, ale dokonca aj medzi tínedžermi. Podľa Americkej spoločnosti plastických a rekonštrukčných chirurgov, bolo v roku 2017 vykonaných takmer 230-tisíc kozmetických operácií ľudí vo veku 13 až 19 rokov. Je na mieste sa opýtať, na čo takí mladí ľudia potrebujú kozmetické vylepšenia, ale v súčasnej dobe existuje množstvo vecí, ktorým sa len ťažko porozumie.
„Keď si tínedžeri myslia, že potrebujú tieto procedúry, je to určite skľučujúce a znepokojujúce,“ hovorí Engelman. Niektorí z jej pacientov dokonca žiadali injekčné podávanie, aby sa „cítili pekne“, alebo „boli šťastní.“ Doktorka tieto žiadosti v takýchto prípadoch odmieta.
Vina padá na sociálne siete
Čiastočne za tento „trend“ môžu aj sociálne médiá a kultúra influencerov. V porovnaní s áčkovými celebritami pôsobia tieto mladé influencerky, na pohľad obyčajné online hviezdy, autentickejšie a dôveryhodnejšie. #FillerNation odhaľuje aj menej známu realitu. Mnohé influencerky totiž plastické operácie v hodnote niekoľko tisíc dolárov dostali zadarmo alebo za zvýhodnenú cenu, aby ich mohli uviesť svojmu publiku bez toho, aby transakciu zverejnili. „Predpokladať, že influenceri môžu demystifikovať plastickú chirurgiu a umožniť svojim sledovateľom robiť informované rozhodnutia? To by museli mať na to vedomostnú základňu, ktorú vo väčšine prípadov nemajú. Tým, že sa to necháva na influenceroch, udržiava sa tým cyklus nevedomostí a tiež dezinformácií,“ hovorí v dokumente reportérka NBC pre technológie a kultúru Kat Tenbarge.
Riziká
Potencionálne riziká a temné stránky botoxu zahŕňajú opuch, povrchové sfarbenie kože či ovisnutie. V prípade výplní sa môže vyskytnúť infekcia, migrácia výplne alebo hrčky. Podľa Elizabeth Danielsovej, docentky vývojovej psychológie na University of Colorado, tínedžeri majú tendenciu upierať sa na okamžite požadované výsledky a väčšinou vôbec nevedia o možných rizikách, ktoré sa môžu vyskytnúť. „Hovoríme o ľuďoch, ktorí nemajú úplné kognitívne vedomosti, aby zhodnotili rozsah problémov, ktoré by ľudia mali zvážiť pred kozmetickým zákrokom. A skutočnosť, že tieto procedúry podstupuje čoraz viac ľudí bez plného porozumenia rizikám, prispieva k tejto nereálnej kultúre vzhľadu,“ hovorí Danielsová. Influenceri by preto nemali byť prvotným zdrojom informácií o plastických operáciách, pretože oni slúžia na prezentáciu výsledkov, nie za edukáciu o možných rizikách. Vždy je potrebné zvážiť, či zákroky skutočne potrebuješ, alebo je to len preto, že to podstúpila hviezda, ktorú sleduješ na sociálnych sieťach.
Ľútosť
Normy krásy sa neustále menia, ale stále zostávajú svojím spôsobom nereálne. Teraz sa odborníci obávajú, že ak sa plastické operácie znormalizujú, tínedžeri začnú využívať invazívnejšie zákroky preto, aby sa cítili krásne. „Operácie existujú už dosť dlho, ale väčšinou to podstupovali ženy v strednom veku. Teraz existujú sociálne médiá a reklama je oveľa invazívnejšia a všadeprítomná, čo môže spôsobiť, že sa to dostane k mladším a mladším dievčatám,“ hovorí Berkowitz.
Obrázky a videá, ktoré denne môžeme vidieť na sociálnych sieťach, môžu mať naozaj dôsledky. Výskum ukazuje, že tínedžeri vo veku 13 až 19 rokov sú obzvlášť náchylní na tlak zo sociálnych sietí a s väčšou pravdepodobnosťou sa budú fixovať na fyzickú krásu, čo môže viacero z nich priviesť k procedúram, ktoré neskôr môžu oľutovať.
Existujú aj influenceri, ktorí priznali, že zašli až priďaleko. Hviezda na sociálnych sieťach, 25-ročná Ashly Schwan tvrdí, že ľutuje, že dostáva zadarmo výplň pier každých pár mesiacov po tom, čo sa jej začala presúvať do hornej pery. „Želám si, aby som mala niekoho, kto by ma varoval, aby som si to viac nedávala.“
Na základe videí, ktoré sa stávajú virálnymi, by sa mali zameriavať aj na vzdelávacie zdroje, ktoré by mladým ľuďom neukazovali len tie „pekné“ výsledky, ale aj riziká s tým spojené. Korene tohto problému sú trvalejšie, keďže na mladých tínedžerov sa vyvíja celoživotný tlak, aby sa prispôsobili nemožným štandardom krásy. Celá propagácia plastických operácií hovorí, že ak nevyzeráš tak, ako influecnerky s plastickými operáciami, je potrebné zmeniť sa pod nožom alebo ihlou namiesto toho, aby si tie „nedokonalosti“ prijal. Meniť by sme sa nemali my, ale predovšetkým by sa malo zmeniť toto kultúrne posolstvo, hovorí Daniels. „Mali by sme byť povzbudzovaní, aby sme oslavovali rozdiely a premýšľali o kráse širšie. Neexistuje jediný spôsob, ako byť krásny.“