Len málokoho poteší, keď v reštaurácii dostane niečo, čo si neobjednal. Zákazníci japonskej reštaurácie však s nadšením očakávajú, aké chyby čašníci urobia. Reštaurácia chybných objednávok sa stala hitom. Za jej zrodom však stojí hlboká myšlienka.
Stavia na svojej nevýhode
Zákazníci japonskej reštaurácie, ktorá sídli v Tokiu len málokedy dostanú to, čo si objednali. Napriek tomu sa nesťažujú a s úsmevom prijmú, čo sa im na stôl dostane. Mnohí sú naopak sklamaní, keď čašníci objednávku nepopletú. Japonská reštaurácia prišla s inovatívnym konceptom, vďaka ktorému si ju ľudia zamilovali.
Reštaurácia chybných objednávok dáva pracovnú príležitosť ľuďom, ktorých väčšina spoločnosti považuje za odpísaných. Zamestnáva len ľudí, ktorí trpia demenciou.
„Možno sa vám to zdá šialené. Reštaurácia, ktorá nedokáže vybaviť vašu objednávku správne,“ píše sa na webovej stránke reštaurácie. „Aj napriek tomu, že vaša objednávka môže byť popletená, buďte si istí, že všetko v našom menu je výborné a jediné svojho druhu,“ garantujú.
Búra predsudky
Reštauráciu s jedinečným konceptom založil v roku 2017 televízny režisér Shiro Oguni. Táto myšlienka sa zrodila počas návštevy zariadenia pre seniorov, v ktorom žijú ľudia trpiaci demenciou. Keď prišiel čas obeda, namiesto objednaného hamburgra mu naservírovali gyozu. Chvíľu premýšľal, či objednávku vráti, no nakoniec si to rozmyslel a s chuťou sa pustil do jedla, ktoré si neobjednal.
„Ako u väčšiny ľudí, aj moje povedomie o demencii spočiatku inklinovalo k negatívnym obrazom,“ priznáva Oguni vo videu, ktoré je uverejnené na stránke reštaurácie. Po chvíli pozorovania miestnych seniorov si však uvedomil, že aj napriek diagnóze dokážu žiť normálny život.
Rozhodol sa preto založiť unikátnu reštauráciu, ktorá bude šíriť povedomie o tomto ochorení, ale zároveň podporí inkluzívnosť. „Demencia je nepochopená. Ľudia si myslia, že takýto človek sa o seba nevie postarať. Táto diagnóza sa stáva dôvodom vylúčenia zo spoločnosti. Chceme zmeniť spoločnosť tak, aby sa stala starostlivejšou. Môžeme spolu žiť v harmónii,“ vysvetlil.
Neopakovateľná atmosféra
Zdá sa, že tento zámer mu vychádza a reštaurácia si najmä vďaka svojím zamestnancom získala veľkú popularitu. Aj napriek tomu, že približne 37 percent objednávok zamestnanci popletú, väčšina zákazníkov si kulinársky zážitok chváli.
Namiesto toho, aby sa reštaurácia zameriavala na presnosť, sústredí sa na vytvorenie pohodovej atmosféry. Tento tolerantný postoj premenil kulinársku scénu na uvoľnený a príjemný zážitok.
Aj napriek tomu, že zákazník nemusí dostať jedlo, ktoré si objednal, návšteva reštaurácie je zážitkom. V tomto podniku totiž vniká množstvo humorných situácií, ktoré lámu bariéry, vďaka čomu vzniká príjemná rodinná atmosféra.
Aj keď sú to všetko bizarné kúsky, ktoré by zničili reputáciu bežného podniku, zdá sa, že reštauráciu si práve vďaka nim ľudia zamilovali. „Najlepší nápad, aký kedy bol,“ nadchol sa jeden recenzent. „Toto miesto jednoducho milujem,“ ohodnotil ďalší. Okrem priazne návštevníkov si reštaurácia vyslúžila aj niekoľko prestížnych ocenení.