MálagaWikipedia/Kiban
StoryEditor

Centrum obľúbenej destinácie Slovákov zaplavili nenávistné odkazy turistom. Toto býval môj domov, píšu nápisy

jlaiDnes.cz01.04.2024., 10:00h

Medzi turisticky obľúbené destinácie sa dlhé roky radí aj španielske mesto Málaga. Prístavné mesto na juhu krajina láka historickými pamiatkami, morom aj krásnymi vyhliadkovými bodmi. V posledných mesiacoch sa ale jeho obyvatelia začali proti turistom búrili. Centrum mesta zaplavila vlna nenávistných odkazov. Tie majú návštevníkom hovoriť, čo si o nich niektorí miestni myslia.

Lajkuj Brainee.sk na

Keď sa turisti v poslednej dobe prechádzajú centrom španielskeho mesta Málaga, často neveria svojim očiam. Míňajú totiž pomerne frustrované nápisy aj samolepky. Niektoré sú z pohľadu použitého slovníka miernejšie (antes esta era mi casa, v preklade „toto býval môj domov“), iné ale pôsobia už pomerne nevyberavo (apestando a turista, v preklade „smrdí“ turistom“), píše portál Euronews.

Počet turistov v juhošpanielskom meste je dlhé roky veľmi vysoký, po pandémii koronavírusu je ich príliv ešte výraznejší. Niektorí miestni už toho majú dosť, a tak prišli s nálepkovou iniciatívou. Konkrétne za ňou stojí majiteľ veľmi navštevovaného baru s názvom Drunkorama, ktorý začal po centre mesta nalepovať protituristické fráze, ktoré obdržal od svojich štamgastov, píše sa na portáli iDnes.cz.

„S centrom mesta to ide dlhodobo z kopca. Miestni sú z toho už unavení. Ja som len prišiel s nápadom protituristických sloganov, postupne sa ku mne pridali aj ďalší,“ hovorí podľa denníka Diario Sur k súčasnej situácii prevádzkovateľ baru.

image

Amsterdam už skúša naozaj všetko, aby odradil neporiadnych turistov. Mesto proti nim bojuje zvláštnym kvízom

Charakter mesta sa rýchlo mení

Na rastúci turistický záujem v posledných mesiacoch a rokoch zareagovali aj miestni podnikatelia a vlastníci nehnuteľností. Stále viac bytov a apartmánov sa totiž využíva pre krátkodobé ubytovanie a rada ľudí kvôli tomu prišla o strechu nad hlavou tam, kde predtým strávili pokojne aj polovicu života. Z ulíc miznú obchody, v ktorých turisti zo svojej podstaty nič nekupujú. Charakter mesta sa rýchlo mení. Súvisia s tým aj ceny, ktoré sa v meste aj kvôli obrovského turistického dopytu takmer vo všetkých sektoroch zvýšili.

„Keď sa prechádzate ulicami Málagy, je prakticky nemožné nájsť obytný dom, ktorý by nemal žiadnu uzamykateľnú skrinku na kľúče pre prichádzajúcich turistov. keď sa mi v bare niečo rozbije, nemám už po ruke ani železiarstvo. Turisti totiž šrauby alebo ďalšie železiarske potreby asi kupovať nebudú,“ upresnil miestny podnikateľ. Obvinil predošlého starostu de la Torreho, že pre miestnych z Málagy počas svojho funkčného obdobia nepohol prstom a vyhnal ich z mesta, v ktorom sa narodili.

Málaga ako európske Silicon Valley

Štatistiky potvrdzujú, že v roku 2023 do Málagy zavítalo rekordných 14 miliónov turistov zo Španielska a ďalších zahraničných štátov. Nemálo z nich sa dokonca rozhodlo, že Málaga sa pre nich stane novým domovom. Podľa španielskeho národného štatistického úrdau bolo osem z desiatich nových obyvateľov mimošpanielskeho pôvodu.

Nie sú to ale len jednotlivci, ktorí menia charakter a tvar mesta. V Málage v posledných rokoch otvorilo svoje kancelárie približne 630 technologických podnikov, a to vrátane Google. Láka ich kombinácia príjemného pracovného prostredia aj teplej klímy a vďaka tomu aktuálne z Málagy vytvárajú akési európske Silicon Valley.

S návalom turistov sa v posledných rokoch stretávajú aj ďalšie španielské destinácie. Sú to napríklad Kanárske ostrovy, najmä Tenerife. Podobná situácia panuje napríklad aj na neďalekej Malorke. Niektoré mestá začínajú s náporom turistov bojovať. Napríklad talianske Benátky tento rok zaviedli do centra mesta denné vstupné.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. november 2024 11:36