Cieľom kvízu je odradiť turistov, ktorí chcú navštíviť historické mesto kvôli niečomu inému ako tulipánom a karamelovým vafliam. „Chceli by ste si kúpiť kokaín?“ znie jedna z otázok kvízu s názvom Amsterdam Rules, zatiaľ čo iná sa pýta: „Chceli by ste si pozrieť mesto s drinkom alebo s jointom v ruke?“
Každý, kto chce v Amsterdame zažiť trip po krčmách alebo rozlúčku so slobodou, sa stretne s odpoveďou: „To bude problém. Je to zakázané.“ Rovnako je zakázané kupovať drogy od pouličných dílerov alebo sa potulovať po uliciach a pritom fajčiť marihuanu alebo piť pivo. Ak odpovieš áno na otázku: „Chceli by ste prehliadku medzi výkladmi sexuálnych pracovníčok?“ rovnako dostaneš negatívnu odpoveď.
Prísne pravidlá
Cieľom interaktívnej kampane, ktorá bola spustená minulý mesiac a čoskoro bude k dispozícii v taliančine, francúzštine, španielčine a holandčine, je ukázať, že mnohé z toho, čo si turisti spájajú s Amsterdamom, je v skutočnosti proti pravidlám, napísal denník The Guardian.
Holandské hlavné mesto sa zúfalo snaží získať príjmy z turistických daní, ale zároveň zápasí s návratom postpandemickej turistiky, vrátane nevítaných hostí, ktorí všade vracajú, behajú s krikom po uliciach a močia na verejnosti. Napriek snahám mesta odradiť ich, vzrástol vlani počet jednodňových návštevníkov Amsterdamu o 21 percent na deväť miliónov.
Reklama na internete
Zástupca amsterdamského starostu Sofyan Mbarki, ktorý má na starosť cestovný ruch, hovorí, že kvíz je novou verziou kritizovanej odstrašovacej kampane. „Robíme to trochu inak,“ povedal. „Budúci turisti, ktorí budú na Googli hľadať ‚amsterdamská kaviareň‘, ‚amsterdamská štvrť červených lampášov‘ a ‚amsterdamská rozlúčka so slobodou‘, sa k tomuto kvízu dostanú prostredníctvom reklamy,“ povedal. Webové stránky podľa neho musia vyvrátiť asociácie, ktoré si turisti spájajú s voľným časom v Amsterdame, napríklad s drogami.
Kvíz, ktorý vyjde najmenej na 165-tisíc eur, je čiastočne financovaný ministerstvom spravodlivosti. Každý, kto klikne na určitý počet možností porušujúcich pravidlá, dostane odpoveď: „Vzhľadom k vašim preferenciám Amsterdam možno neponúka zážitky, ktoré hľadáte.“
Niektorí odborníci však upozorňujú, že online dotazník nemusí zasiahnuť cieľovú skupinu. Podľa odborníka na cestovný ruch Vincenta van Dijka je webová stránka „smutná, detinská a k ničomu,“ pokiaľ nebudú vymáhané pokuty.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.