Ak nariekaš nad svojim ranným dochádzaním, vedz, že nič sa nevyrovná ceste vlakom, ktorú by si musel absolvovať, ak by si chcel prejsť cez Pambanský most.
Pambanský most
Železničná trasa, ktorá bola otvorená už v roku 1914, bola prvým námorným mostom v Indii, ktorý spájal Raméšváram – mesto na ostrove Pamban v juhovýchodnom indickom štáte Tamil Nadu – s indickou pevninou.
Napriek tomu, že je dlhý viac ako 2km a jeho koľajnice sú umiestnené veľmi nízko nad morskou hladinou (12,5 m), stavbu vytvorilo iba 600 robotníkov za dva roky, píše web UNILAD.
Most je postavený na morskom dne Indického oceánu a je podopretý takmer 145 betónovými piliermi so strednou časťou, kde sa nachádza zdvíhacia konštrukcia, ktorá umožňuje preplávanie menších lodí.
Pambanský most bol jediným dopravným spojením medzi mestom Raméšváram a zvyškom Indie až do roku 1988, kedy bol postavený paralelný cestný most. Avšak to je už história.
Aktuálne indické ministerstvo železníc plánuje spustiť nový železničný Pambanský most. Plánujú to koncom tohto roka, bude viesť popri starom a bude prvým vertikálnym námorným mostom cez more v krajine.
Aj keď pôvodný most zostáva dodnes technickým zázrakom, v priebehu rokov zažil značné problémy, v neposlednom rade aj preto, že sa nachádza v druhom najkorozívnejšom prostredí na svete po Floride.
Podľa youtubeového kanála Be Amazed bolo v roku 2016 pozdĺž jeho koľají objavených 27 silne skorodovaných nosníkov, z ktorých mnohé mohli kedykoľvek padnúť.
Kvôli nepredvídateľne silným vetrom na mori a divokým vlnám môžu vlaky na tejto trati jazdiť len maximálnou rýchlosťou 43 km za hodinu.
Ničivá búrka zabila stovky ľudí
V roku 2018 sa zistilo ďalšie poškodenie mosta, pričom úradníci počas jeho obnovy pozastavili dopravu na tri mesiace. Avšak, história mosta je spojená aj s katastrofou, ktorá sa odohrala v roku 1964, keď krajinu zasiahol ničivý cyklón Rameswaram.
Cyklón, ktorý sa všeobecne považuje za jednu z najsilnejších búrok, aké kedy zasiahli Indiu, vyvolal obrovské prílivové vlny, ktoré vykoľajili osobný vlak z trate. Všetci na palube zomreli.
Pôvodné správy naznačovali, že pri incidente zomrelo 115 ľudí kvôli počtu vydaných lístkov, avšak predpokladá sa, že toto číslo bolo v skutočnosti vyššie, a mŕtvych bolo až 200, keďže v ten večer údajne cestovalo viac cestujúcich bez lístkov.
Hoci sa rekonštrukcia mosta považovala za prioritu a bola dokončená za 45 dní, pachuť tragédie, je cítiť na mieste dodnes.