Black Friday predstavuje davové šialenstvo poháňané túžbou vlastniťUnsplash/Anna Dziubinska
StoryEditor

Necháš sa zlákať Black Friday zľavami? Ty sa potešíš, ale takmer isto prispeješ k ničeniu našej planéty

Viera Nemcová23.11.2023., 13:30h

Blíži sa čas Vianoc a nákupná horúčka už stúpa. Keď k tomu pridáme naoko skvelé akcie a Black Friday za rohom, vyzerá to, že nakúpiť darčeky sa dá aj za celkom rozumnú cenu. Ale, nie vždy to tak je. To, čo sľubuje veľké zľavy, v skutočnosti vôbec nemusí byť zlacnené. Ako „čierny piatok“ klame zákazníkov a ako vplýva na životné prostredie?

Lajkuj Brainee.sk na

Načasovanie Black Friday nie je náhodné

Black Friday je nákupný deň, ktorý netrpezlivo očakávajú zákazníci z celého sveta. A pritom pôvodne tento názov vznikol na základe úplne inej situácie. Opisoval dopravný chaos vo Philadelphii, v piatok po Dni vďakyvzdania, v 60-tych rokoch minulého storočia. Prvýkrát bol dokonca použitý v roku 1869 na opísanie krachu amerického trhu so zlatom. Až neskôr sa začal spájať so začiatkom predvianočnej nakupovacej sezóny.

Je dokonalým príkladom toho, čo sa stane, keď sa spojí niekoľko zásadných udalostí. V čase pred sviatkami sa núkajú exkluzívne zľavové ponuky, ale vedú k impulzívnym a nepremysleným, až často zbytočným nákupom.

image

Stručná história Black Friday: Jeho história siaha do roku 1869, pôvodne sa ho ľudia aj obchodníci báli

Pre predajcov prináša zmiešané pocity. Pre veľkých hráčov na trhu obyčajne generuje obrovské zisky, pre maloobchodné a menšie spoločnosti však žiadaný efekt neprináša. Často je to práve naopak, skôr má negatívne následky a vedie k finančným stratám. Nedokážu totiž konkurovať ponukám s nízkou cenou.

Načasovanie je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré prispievajú k jeho obľube a úspechu. Black Friday je piatok po Dni vďakyvzdania, čo je štátny sviatok v USA, a pre väčšinu ľudí to znamená, využiť jeho ponuky bez obmedzení vyplývajúcich z pracovných záväzkov, pretože majú voľno.

Celá akcia je postavená na premyslenom marketingu. Už niekoľko dní a týždňov obchodníci lákajú zákazníkov na jedinečné a neopakovateľné ponuky, vytvárajú dojem exkluzivity a vyvolávajú očakávania.

A keďže ľuďom jeden špeciálny nakupovací deň nestačí, v kontraste k nemu vznikol aj novší s názvom Cyber Monday. Myšlienka bola taká, že piatok je venovaný kamenným predajniam a pondelok zas online obchodom. Čiže spolu, ide vo väčšine prípadov o štvordňový konzumný a materialistický sviatok.

Skutočné náklady nie sú viditeľné pre každého

Akčná ponuka sa na prvý pohľad môže zdať výhodná za rozumnú cenu. Pravda je taká, že skutočné náklady na výrobu, balenie a dopravu sú oveľa vyššie. Medzi najobľúbenejšie nakupované položky patrí oblečenie a elektronika. Podľa štúdie Green Alliance až 80 percent zo všetkých nakúpených položiek a plastových obalov skončí na skládkach alebo v spaľovniach, po veľmi krátkom čase používania.

Nákupná hystéria je vyvolaná pocitom, že podobné zľavy sa nebudú opakovať celý rok. V skutočnosti mnohé zľavy sú v súlade s tými, ktoré obchody ponúkajú počas celého roka. Len málo ponúk je naozaj výhodných. A nakoniec sa nákup zrealizuje, ale veľa položiek putuje naspäť vrámci výmeny alebo vrátenia tovaru. Čo len produkuje ďalšie emisie uhlíka.

Čierny piatok predstavuje boľavé miesto v priemysle, ktorý je založený na nadprodukcii,“ hovorí Cary Somers, zakladateľ Fashion Revolution. Tvrdí, že „kultúra hyperzliav“ poháňa značky, aby produkovali príliš veľa zásob, pretože vedia, že ich budú môcť presúvať, keď príde sezóna sviatkov. Potom sa zbavia všetkého, čo sa nepredáva, a to zlikvidujú alebo predávajú za výrazne zníženú cenu.

Odhaduje sa, že minulý rok sa počas akcie Black Friday uvoľnilo 1,2 milióna ton oxidu uhličitého v dôsledku nákladných áut prepravujúcich tovar po Európe. To je o 94 percent viac, ako v priemerný týždeň. Za nárast emisií nie je zodpovedný iba zvýšený počet objednávok a dodávok, ale treba zvážiť aj celý životný cyklus, teda od výroby až po konečné použitie.

Ďalší rozmer skutočnej ceny Black Friday je etický. Zamestnanci obrovských predajcov (typu Amazon) sú počas tohto obdobia prepracovaní a aj nedostatočne finančne ohodnotení. Tieto nepriaznivé podmienky už viedli k niekoľkým štrajkom. Konkrétne táto spoločnosť má vysoké zisky, ale platí nízke dane, pretože svoje peniaze presúva do daňového raja v Luxembursku. A ide o miliardy eur, ktoré by mohli putovať do pokladníc štátov.

Skaza pre životné prostredie

Úplne najpresnejšie sa dá vyjadriť číslami. K nelichotivým štatistikám možno pridať napríklad aj tieto – iba 29 percent elektronického odpadu zapríčineného nákupom počas Black Friday je zrecyklovaného. A každý rok sa na skládky posiela až 1,4 milióna ton elektronického odpadu

V tomto roku 2023 sa očakáva, že sa vyprodukuje 429 tisíc metrických ton emisií skleníkových plynov, a to len z dodávok produktov. To predstavuje rovnaké emisie ako 435 spiatočných letov z Londýna do New Yorku.

Jedna americká logistická spoločnosť vyčíslila, že na vrátenie tovaru nakúpeného počas Black Friday minuli viac ako 1,2 miliardy galónov nafty a vypustili 12 miliónov metrických ton CO₂. A to bolo len v USA.

image

Jeden deň trvajúce konzumné šialenstvo menom Halloween straší životné prostredie. Odpad sa ráta na tony

Mobilný telefón je v podstate malá vec (v porovnaní s väčšinou elektroniky), ale pri výrobe 80 – gramového kúsku treba spotrebovať až 44,4 kilogramov prírodných zdrojov.

Čo môžeš robiť, aby si nepodporil nákupné šialenstvo?

Možností je niekoľko, ak patríš k ľuďom, ktorí si uvedomujú škodlivé následky a chceš prispieť k zmene, vyskúšaj toto:

1. V prvom rade, si musíš uvedomiť, či je tvoj nákup naozaj potrebný, či vec využiješ alebo daruješ a či cena zodpovedá kvalite. Vyhni sa impulzívnemu nákupu a zvažuj, či vec dokážeš používať alebo nosiť aj dlhodobo.

2. Vyberaj si menšie lokálne spoločnosti a značky. Podporíš domácu ekonomiku a tvojím nákupom prispeješ k lepšiemu životu výrobcov a majiteľov. Dobré je overiť si cenu, aby bola naozaj zľavou a nie iba marketingovým trikom a inde by si nakúpil ešte lacnejšie.

3. Už niekoľko rokov sa do povedomia dostáva aj Green Friday, ktorého ideály sú postavené na zodpovednom nakupovaní a učí ľudí odvyknúť si od konzumného spôsobu.

4. Existuje aj deň, ktorý má názov Buy Nothing Day alebo deň, v ktorom si nič nekúpiš. Ide o ten istý deň, kedy je Black Friday. Tento rok je to 24. november a predstavuje protiakciu, kedy nemáš nakupovať.

5. A ďalší zaujímavý deň sa volá Giving Tuesday a je to utorok po Dni Vďakyvzdania – tento rok je to 28. november. Vyzýva ľudí k darovaniu v akejkoľvek forme. Môžu to byť potraviny, peniaze venované charite alebo venovaný voľný čas prostredníctvom dobrovoľníckych aktivít.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 04:20