Už sme si zvykli, že značky a obchodné reťazce ponúkajú rôzne vernostné akcie. Stačí, ak nazbieraš dostatočný počet bodov a čakajú na teba rôzne zľavy, odmeny či panvice. V roku 1995 to však až také bežné nebolo. Keď teda Pepsi, ktorá v tom čase svoj marketing postavila na boji proti Coca-Cole, oznámila akciu Pepsi Stuff, vypukol veľký ošiaľ, píše web Task & Purpose.
Jej princíp bol úplne jednoduchý - kúp si produkty Pepsi, získaj Pepsi Points a keď ich nazbieraš dostatok, môžeš si ich vymeniť za veci, ako napríklad tričko, bunda, okuliare či horský bicykel. Problém však nastal v samotnom prezentovaní systému zbierania bodov.
Stíhačka za 700-tisíc dolárov
Pepsi totiž uverejnila reklamu, v ktorej môžeš sledovať mladíka, ako si za nazbierané body oblieka tričko, bundu či okuliare. Na tom by samozrejme nebolo nič zlé, no reklama končí tak, že mladík príde do školy na stíhačke McDonnell Douglas AV-8B Harrier. Neukáže sa však žiadna vtipná hláška, ale oznámenie, že ju môžeš získať za sedem miliónov bodov.
Aj keď si drvivá väčšina ľudí povedala, že ide len o reklamu a oznámenie o možnosti získať prúdové lietadlo je nereálne. A mali pravdu, ponuka o stíhačke bola falošná. 21-ročný John Leonard zo Seattlu sa však rozhodol, že sa nenechá zastaviť a reklamu zobrať smrteľne vážne.
Bolo mu jasné, že „prepiť” sa colou k vlastníctvu Harriera neprichádzalo do úvahy. Musel by totiž kúpiť 1,4 milióna balení s dvanástimi Pepsi, aby získal dostatočný počet bodov. Leonard však našiel dokonalú medzeru v celom systéme Pepsi Points. Body sa totiž dali kúpiť aj priamo za desať centov za kus.
Pepsi sa vyhováralo, Leonard sa išiel súdiť
Johnovi sa podarilo od skupiny investorov získať finančnú injekciu v hodnote 700-tisíc dolárov. 27, marca 1996 poslal spoločnosti Pepsi peniaze a body. Namiesto stíhačky však, neprekvapivo, dorazil list, v ktorom mu spoločnosť oznámila, že „lietadlo Harrier v reklame na Pepsi je fantazijné a je jednoducho zahrnuté, aby vytvorilo vtipnú a zábavnú reklamu. Ospravedlňujeme sa za akékoľvek nedorozumenie alebo zmätok, s ktorým ste sa mohli stretnúť, a prikladáme vám niekoľko bezplatných kupónov na produkty.“
Toto však nebola odpoveď, ktorú chcel Leonard počuť. Poháňaný americkým súdnym systémom, kde sa vždy nájde priestor na bizarnosti, sa rohodol proti Pepsi podniknúť právne kroky. Spoločnosť sa prirodzene bránila a tvrdila, že Johnove tvrdenie o tom, že skutočne reklame veril, je neseriózne.
Málokto však bol na strane Pepsi. Rozhodne jej nepomohli ani tvrdenia, ktoré spochybňovali Leonardovu oddanosť značke. „Niekto, kto využíva právny systém, v skutočnosti nie je typickým predstaviteľom generácie Pepsi,“ tvrdil jeden z vedúcich pracovníkov spoločnosti.
Smutný koniec
Po troch rokoch na súde však verdikt mladíka túžiaceho po vlastnej stíhačke nepotešil. „Ten bezcitný mladík v reklame je vysoko nepravdepodobný pilot, ktorému sa sotva dajú zveriť kľúče od auta jeho rodičov, a už vôbec nie drahého lietadla námornej pechoty Spojených štátov,“ napísal sudca v rozhodnutí.
„Namiesto kontroly palivomerov na svojom lietadle trávi tínedžer svoje vzácne minúty pred letom prípravou vzhľadu. Zdá sa, že záujem mladíka o jeho účes sa rozširuje aj na jeho lietanie bez prilby. Nakoniec, komentár tínedžera, že letieť stíhačkou Harrier do školy určite predbehne autobus, svedčí o nepravdepodobnom bezohľadnom postoji k relatívnej náročnosti a nebezpečenstvu pilotovania bojového lietadla v obytnej štvrti, na rozdiel od cestovania verejnou dopravou,“ dodáva rozhodnutie.
Dokument od Netflixu
Človek by čakal, že Pepsi reklamu upraví tak, aby nikto nemohol nadobudnúť pocit, že môže stíhačku získať. Namiesto toho však spoločnosť iba upravila počet potrebných bodov na získanie prúdového lietadla. Zo sedem miliónov ich drasticky zvýšila na 700 miliónov.
Možnosť získať Harrier sa tak síce stala nedosiahnuteľnou, bizarný spor zostal v pamäti mnohých. Aj preto sa Netflix rozhodol vytvoriť dokument, ktorý bude podrobne opisovať celú kauzu. Premiéry sa dočkáme už o pár dní, na streamovacej platforme si ho budeš môcť pustiť už 17. novembra.