Pravdepodobne sa aj tebe už niekedy stalo, že si dostal nejaký „biznis” nápad, ktorý si okamžite zavrhol, pretože sa ti zdal príliš hlúpy na to, aby mohol fungovať. A potom si o pár mesiacov či rokov videl, ako na ňom niekto nechutne zbohatol a teba išlo rozdrapiť.
Aj keď výstrelky ako Beanie Babies či Furby prichádzajú a odchádzajú, ak vychytáš správne načasovanie, môže sa z teba stať veľmi jednoducho milionár. My sme si pre teba dnes pripravili tie najbizarnejšie nápady na produkty, hračky či webové stránky, ktoré ich majiteľom zarobili poriadne peniaze. A kto vie, možno ďalší miliónový nápad drieme práve v tvojej hlave.
Nápad za milión
Keď mal Alex Tew 21 rokov a študoval na Nottinghamskej univerzite v Anglicku, dostal nápad na webovú stránku, ktorú nazval The Million Dollar Homepage. Bol rok 2005 a Tew si povedal, že by nebolo zlé vytvoriť web a predávať na ňom reklamný priestor.
Za jeden pixel si účtoval dolár a už iba čakal, kedy sa stránka s miliónom pixelov naplní. Možno si povieš, že ide o hlúpy bizár, no o štyri mesiace neskôr sa priestor vypredal. Vzhľadom na jednoduchú matematiku si asi vieš vypočítať, koľko dolárov na tom zarobil.
Pružina, ktorú si svet zamiloval
História hovorí, že Richard James omylom pustil ťažnú pružinu, s ktorou pracoval, a sledoval, ako mu uteká po podlahe. Tak sa zrodil Slinky - pružina, ktorá svojho času ovládla obchody z hračkami. V skutočnosti to nešlo tak rýchlo a James len dva roky zdokonaľoval pružinu, aby našiel dokonalú hračku, ktorú si chcel každý spustiť zo schodov.
Keď sa konečne pružina dostala do obchodov, išlo o masívny úspech. Predalo sa viac ako 350 miliónov kusov a zisky siahajú až k trom miliardám dolárov. James si ale peniaze neužíval.
Presťahoval sa do Bolívie, aby sa pripojil k tamojšiemu kultu. Podnik spravovala jeho manželka Betty, ktorá zomrela v roku 2009. V jej nekrológu The New York Times napísal, že počet predaných pružín by planétu obmotal viac ako 150-krát.
Elektrický škrečok skrížený so sovou
Dave Hampton a Caleb Chung strávili deväť mesiacov nad tvorbou legendárnej hračky menom Furby. Jeden z nich dostal nápad na skríženie škrečka so sovou po tom, ako sa mu do rúk dostalo Tamagoči a on cítil potrebu fyzicky si ho pohladkať. V 90-tych rokoch chcel mať Furbyho každý, no záujem potom rýchlo ochladol. To však stačilo na to, aby hračka ročne generovala zisky vo výške pol miliardy dolárov.
Pre zaujímavosť, americká Národná bezpečnostná agentúra zakázala vstup hračiek do jej priestorov a označila ju za špióna vyrobeného v Číne. Spoločnosť Tiger Electronics, ktorá hračku vyrábala, tvrdia, že nemajú schopnosť nahrávať. Je však známe, že mali často problémy - niekedy aj uprostred noci rozprávali, chodili a vibrovali.
Miliardové plyšáky
Ty Warner vytvoril v roku 1993 Beanie Babies, plyšákov vyplnených malými penovými guličkami. Warner sa rozhodol nepredávať hračky v celoštátnych reťazcoch, čím zvýšil trh v malých, nezávislých obchodoch a vytvoril šialenstvo a jednu z prvých internetových senzácií vôbec.
Niektoré plyšáky sa postupne stali takými cennými, že ľudia ich kupovali ako investíciu. Za jeden rok Warnerova firma zarobila údajne až 700 miliónov dolárov (plyšáky sa predávali za päť dolárov) Do roku 1999 mala spoločnosť tržby viac ako 1 miliardu dolárov a celkovo sa odhaduje, že Warner na nich mohol zarobiť až šesť miliárd dolárov.
Smajlík za 45 dolárov
V roku 1963 nakreslil Harvey Ball smajlíka ohraničeného kruhom a vyplneného žltou farbou, pretože chcel oživiť gombíky a odznaky. Jediné peniaze, ktoré kedy zarobil z jednoduchého náčrtu, bolo 45 dolárov za predaj klientovi. Najväčšiu chybu urobil, keď si dizajn nikdy nedal zaregistrovať.
To urobili až bratia Bernard a Murray Spainovci, ktorý ku smajlíku pridali slogan „Have a nice day” (Maj pekný deň). Dnes vlastní dizajn spoločnosť SmileyWorld, ktorá na ňom ročne zarába viac ako 250 miliónov dolárov.
Chlpatá loptička
V 80-tych rokoch Scott Stillinger vynašiel Koosh Ball – gumenú loptičku s farebnými vláknami po celej ploche. Podľa článku v Los Angeles Times z roku 1995 nápad na chlpatú loptičku vznikol z túžby mať niečo medzi penovou loptou a hakisakom.
Spoločnosť Hasbro kúpila v roku 1998 Koosh Ball za 100 miliónov dolárov a magazín Time ho označil za jednu z najlepších hračiek všetkých čias. Presné predaje nie sú známe, no OddzOn, pôvodný výrobca hračky, uviedol, že sa predali „milióny a milióny“ kusov, každý po päť dolárov.
Tamagoči
Kto pred 25 rokmi chodil na základnú školu veľmi dobre vie, aké to bolo vlastniť svoje vlastné digitálne zvieratko. Tamagoči bolo obrovským fenoménom a jedným z prvých technologických zariadení, ktoré bolo zakázane nosiť do školy.
Cad Crowd uvádza, že v 90-tych rokoch sa predalo viac ako 70 miliónov kusov a na vrchole nákupného ošiaľu sa predalo každú sekundu jedno zariadenie. Tento rok sa spoločnosť pokúsila o návrat, úspech z 90. rokov už ale zrejme nikdy nezopakuje.