Kvalita cestovania vlakom na Slovensku sa posledné roky zlepšila. Cesta z Bratislavy do Košíc najrýchlejším IC-čkom však stále trvá dlhšie ako z nášho hlavného mesta do Prahy. Počas dlhej cesty si mnohí z nás zvykli využívať reštauračné vozne, prípadne mobilbar - pojazdné vozíky s občerstvením.
Problémom však je, že od skončenia pandémie sa v súpravách neobjavujú tak často, ako by cestujúci čakali. Ich absencia však môže spôsobiť, že ľudí čaká takmer päť hodín dlhá cesta bez jedla a vody. Zisťovali sme, kde je problém.
Chýbajúce reštauračné vozne aj vozíky
„Posledný rok som vlakmi na trase Košice - Bratislava a späť cestovala štyrikrát v rôzne časy a ročné obdobia, a ani raz nebol zaradený reštauračný vozeň, vždy z ‚technických’ príčin,” opisuje svoje skúsenosti pre Brainee Martina.
Ako ďalej povedala, trikrát išla prvou triedou, a „ani tam nám neponúkli okrem neperlivej čistej vody nič.” Zakaždým chýbal aj vozík s jedlom, čo jej sprievodca vysvetlil tak, že „býva jedine v prípade, že je aj reštauračný.”
Tento stav podľa viacerých trvá už od skončenia pandémie, kedy reštauračné vozne vo vlakoch neboli radené z dôvodu celoplošných opatrení na zastavenie šírenia koronavírusu. Od skončenia ich platnosti však už ubehli celé mesiace. O vysvetlenie sme preto požiadali Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK).
Vozne jednoducho nie sú
Tá priznala, že problém je väčší, ako by sa mohol zdať. „Zmluvný dodávateľ nám z piatich objednaných nových reštauračných vozňov dodal dva a následne sa dostal do finančných problémov,” vysvetľuje situáciu hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Podľa tlačovej správy z októbra 2021 mala dokopy šesť zmodernizovaných „reštaurákov“ dodať firma RWS Services s.r.o. Tá je podľa Finstatu aktuálne v konkurze.
Samotná modernizácia vozňov počítala s vynovením reštauračnej časti, vybavenia kuchyne, ale aj výmeny interiérových dverí, podláh, WC bunky, opravy klimatizácie, centrálneho zdroja energie, informačného a komunikačného systému či vodného hospodárstva. Chýbať nemali ani nové sedadlá a zabudované spotrebiče.
Problémy sú však aj so staršími reštauračnými vozňami. Ako doplnil Kováč, „pri ostatných, starších reštauračných vozňoch v našom vlastníctve zas máme problémy s dodávkou niektorých náhradných dielov, a tým aj predĺžením dôb opráv a servisu.”
Chýbali v tretine spojov
Vo výsledku to na tratiach momentálne vyzerá tak, že len v decembri neboli reštauračné vozne radené v takmer jednej tretine vlakov. Podľa ZSSK nebol počas decembra 2022 reštauračný vozeň radený 165-krát, čo predstauje 29 % z celkového počtu 572 plánovaných radení.
Ako však pripomína Kováč, železnice sa problémy z konca minulého roka snažia čo najskôr vyriešiť a neradenie reštauračných vozňov eliminovať, a to najmä v expresných vlakoch Ex 6xx a vlakoch IC. „Situácia sa od vtedy zlepšuje a napríklad 9. 1. 2023 boli radené reštauračné vozne vo všetkých plánovaných vlakoch a 10. 1. 2023 nebol radený jeden vozeň.”
Problémy s reštauračnými vozňami však podľa hovorcu nemajú len na Slovensku. „Podobné nepriaznivé skúsenosti s radením/neradením jednotlivých typov vozňov majú aj okolití dopravcovia (ČD, MÁV...), ktorí zabezpečujú radenie medzinárodných vlakov kategórie EC.”
Na vyriešenie si počkáme
S problémami ohľadne reštauračných vozňov sa však zrejme budeme stretávať ešte poriadne dlho. ZSSK totiž riešenie situácie predpokladá až koncom tohto roka. „Za nepríjemnosti sa cestujúcim úprimne ospravedlňujeme,” dodal Kováč.
Čo sa týka minibarových vozíkov, tie by vo vlakoch mali byť dostupné práve v prípade, ak nie je v súprave radený reštauračný vozeň. Je to tak nastavené so spoločnosťou WAGON SLOVAKIA KOŠICE (WGS), ktorá je externým dodávateľom reštauračných služieb vo vlakoch.
A ako je teda možné, že podľa skúseností cestujúcich vo vlaku chýbali? „Predpokladáme, že vami zaznamenané problémy s pojazdnými vozíkmi boli pri nehodových udalostiach a kalamitnej situácii, kedy nebolo prakticky možné uvedené zabezpečiť,” vysvetlil Kováč.
Nehodové udalosti
Iné výpadky tejto služby neevidujú. „Zaznamenali sme len obmedzenie počtu personálu bez zásadného vplyvu na poskytovanie služieb.” To, že tvoj vlak vyrazil načas a bez problémov ešte totiž nemusí znamenať, že zloženie súpravy nie je ovplyvnené nehodovou udalosťou.
„Je potrebné si uvedomiť, že aj napriek tomu, že cestujúci nevnímajú rozdiel v poskytnutom štandarde vlakovej súpravy, tieto mimoriadnosti v železničnej prevádzke majú rozsiahly dopad na obeh súprav, ktorý môže trvať aj niekoľko dní po vzniku nehodovej/mimoriadnej udalosti,” vysvetľuje pre Brainee spoločnosť WAGON SLOVAKIA KOŠICE.
V niekoľkých prípadoch sa podľa WGS stalo, „že niektorý z našich vozíkov sa nachádzal v inej súprave než mal a z dôvodov obmedzených zdrojov (ako vozíkov, tak obslužného personálu) už nebolo možné zabezpečiť ďalší vozík do správnej súpravy.” Inak je podľa spoločnosti služba mobilbaru riadne zabezpečovaná v plnom rozsahu.