Časy sa menia, prichádzajú rôzne trendy a podobne je to aj v automobilovom svete. Okrem toho, že dnes siahajú zákazníci vo väčšej miere po športovo-úžitkových vozidlách, upravil sa i trend výbavy áut či technických riešení, ktoré si môžete pri výbere automobilu zvoliť.
Spadá sem miera luxusu, materiály, vyhotovenie interiéru, dizajnové pakety karosérie, pohonná jednotka a taktiež napríklad typ prevodovky. Odhliadnuc od bezstupňových prevodoviek napríklad v hybridných vozidlách, najčastejšie je pri bežných konvenčných motoroch k dispozícii na výber z dvojice prevodoviek - manuálna alebo automatická.
Pochopiteľne, záleží na viacerých faktoroch a tiež na tom, čo od vozidla človek očakáva alebo o aké vozidle v konkrétnom prípade ide. Vo všeobecnosti však máme niekoľko plusov ako u manuálnych, tak i automatických prevodoviek. Ktoré sú to a čo vám môžu ako užívateľovi ponúknuť?
Automatická prevodovka
V poslednom období sa dá povedať, že automatické prevodovky putujú čoraz viac do popredia a pomaly už zatienili prevedenia s manuálom. Nie vždy však musí ísť pre vodiča o skutočne lepšiu voľbu pri kúpe automobilu a výbere jeho "výbavy".
Medzi hlavné výhody patrí nepochybne jednoduchosť ovládania. Oproti manuálnym prevodovkám je prevádzka vozidla a jazda s autom vybaveným automatickou prevodovkou jednoduchšia než pri manuálnej prevodovke. Odpadá stláčanie spojky, radenie prevodových stupňov a teda sústredenosť môže vodič upriamiť inde.
Ďalšou výhodou automatických prevodoviek je, že vodič nemusí skladať ruky z volantu pre radenie prevodových stupňov. Volič automatu presuniete do polohy "D" pre jazdu vpred a o nič iné sa už v tomto smere nemusíte starať. Keďže nemusíte toľko používať ruky, môžete sa viac venovať bezpečnejšiemu riadeniu vozidla a teda najmä držaniu volantu oboma rukami.
Obrovskú výhodu automatických prevodoviek nájdete pri jazde v mestskej premávke. Najmä vo veľkomestách, kde sú zápchy na dennom poriadku, je pri manuálnej prevodovke "státie na spojke" či neustále rozbiehanie sa otravné a znižuje sa tak i životnosť spojky/prevodovky. Automatická prevodovka prináša naopak ľahšie ovládanie a plynulejší pohyb v hustej premávke. Znižuje sa tak aj miera nervozity u vodiča.
Vozidlá vybavené automatickou prevodovkou sú vhodné aj pre menej skúsených vodičov - okrem toho, že vyžadujú menej pozornosti pri prevádzke, poskytnú "oporu" pri jazde napríklad pri stromom stúpaní. Tu je totiž dôležité rozumne voliť prevody na manuálnej prevodovke a taktiež môže byť pre neskúsených vodičov samotné preraďovanie na strmom kopci problémové/náročné - s automatickou prevodovkou tento problém odpadá.
Mimochodom, automatické prevodovky sa využívajú aj pri skutočne výkonných vozidlách, kde prispievajú k dynamike/zrýchleniu (kvôli rýchlosti radenia) a lepšiemu prenosu krútiaceho momentu na kolesá. V niektorých prípadoch by spojenie s manuálnou prevodovkou v podstate ani nebolo možné pre optimálne vlastnosti modelu.
Manuálna prevodovka
Manuál je v automobiloch akýmsi "predchodcom" automatických prevodoviek a v minulosti bola drvivá väčšina vozidiel na našom trhu vybavená práve manuálnym volením prevodových stupňov. Pravdou je, že dnes už je tento typ prevodovky vytláčaný pohodlnejšími automatmi, stále však dokáže ponúknuť niekoľko výrazných výhod a nájsť si tak priaznivcov.
Hlavným rozdielom je nižšia kúpna cena. Ak máte na kúpu auta vyhradený obmedzený rozpočet, práve verzia s manuálnou prevodovkou je pre vás ideálnou voľbou. Záleží od konkrétneho modelu, značky a cenovej ponuky, avšak vo všeobecnosti ušetríte s manuálnou prevodovkou stovky či dokonca tisícky eur oproti kúpe rovnakého modelu s automatom.
Spolu s nižšou kúpnou cenou takto vybaveného vozidla súvisí i lacnejšia údržba. Automatické prevodovky sú zložitejšie, vyžadujú si náročnejšie servisovanie, pozornosť a prípadná porucha je pomerne nákladná. Platí však, že s manuálnou prevodovkou treba pracovať zodpovedne, v opačnom prípade ju môžete pomerne rýchlo zničiť. Aj napriek tomu je servis manuálnej prevodovky vo všeobecnosti menej náročný, než je tomu u automatických prevodoviek.
Ďalším argumentom pre kúpu vozidla s manuálnou prevodovkou môžu byť nižšie náklady na pohonné hmoty, respektíve nižšia spotreba. Manuálne prevodovky sú totiž jednoduchšie konštruované, sú ľahšie a v konečnom dôsledku dopomáhajú za pomoci predvídavejšieho volenia stupňov vodičom k nižšej spotrebe benzínu. S autom s manuálnou prevodovkou tak dokážete reálne ušetriť asi päť až 15 percent nákladov na pohonné hmoty, oproti vozidlu s automatom.
Hovorí sa, že ak kupovať športové auto, tak jedine s manuálom. Je pravdou, že vodič má pri kombinácii pohonu s manuálnou prevodovkou "väčšiu kontrolu" nad vozidlom a môže si v niektorých prípadoch jazdu užiť viac - je viac zapojený do celého procesu jazdy. Vyhnete sa aj tomu, že automatické prevodovky majú tendenciu chybovať na úkor opatrnosti, preraďovať pri príliš vysokých otáčkach/rýchlosti a tým niekedy zabíjať výkon motora.
Opäť však záleží na konkrétnom modeli, jeho zameraní a v mnohých prípadoch sú vozidlá s automatom vybavené i dostupným "manuálnym režimom". Ten však nefunguje vždy úplne podľa predstáv a systém v mnohých prípadoch i tak preberie úlohu automatického volenia prevodových stupňov.
Záver?
Nedá sa vo všeobecnosti odporučiť len jeden jediný druh prevodovky. Záujemca sa pri výbere auta musí zamyslieť nad charakterom modelu, jeho plánovaným používaním a svojimi preferenciami.
Oba typy prevodovky ponúkajú výhody i nevýhody, avšak vo všeobecnosti sú automatické prevodovky pre vodičov jednoduchšie na používanie a zvyšujú komfort jazdy, zatiaľ čo vozidlá s manuálnym prevodom sú lacnejšie na údržbu, prispievajú k lepšej spotrebe a môžete takéto vozidlá "viac ovládať".
Ak sa neviete medzi dvojicou rozhodnúť, odporúčame vyskúšať si jazdu v oboch prevedeniach a na základe vlastnej skúsenosti sa potom prikloniť k preferovanej voľbe.