V kruhoch motoristických fanúšikov nie je pojem "kolesá robia auto" ničím neznámym. Podobne ako "šaty robia človeka", aj celkový vzhľad či dojem z vozidla do výraznej miery ovplyvňujú obuté kolesá. Platí pritom, že čím väčšie, tým s najväčšou pravdepodobnosťou bude stúpať aj atraktívnosť samotného auta.
Vedia to aj výrobcovia, ktorí sa dnes s trochou nadsádzky predbiehajú, kto na auto dostane ráfiky s väčším priemerom. Ničím zvláštnym už pri niektorých modeloch nie sú ani kolesá s veľkosťou viac ako 20 palcov. A nemusí ísť pritom výhradne o vozidlá segmentu SUV.
Pozrite si aj niekoľko tipov, ako znížiť spotrebu auta. Tá sa zväčšuje aj pri osadení väčších kolies a širších pneumatík.
Avšak aj mnohí priaznivci motorizmu, či obyčajní laici, sa potom vrhajú do vôd veľkých diskov bez toho, aby čo i len tušili o negatívnych vplyvoch zmeny veľkosti kolies na jazdné vlastnosti vozidla. Okrem toho, aj napriek širokému výberu na dnešnom trhu, sa treba riadiť tiež odporúčaniami výrobcu auta a rovnako aj zapísanými rozmermi v technickom preukaze.
V opačnom prípade vám hrozí pokuta či dokonca zabavenie tabuliek s evidenčným číslom vozidla (nie je schopné prevádzky na pozemných komunikáciách) do momentu, kedy automobil nebude vo vyhovujúcom stave. V niečom teda takéto obohatenie auta o väčšie disky dokáže pomôcť, v iných disciplínach potom skôr uškodiť a nehovoríme len o vyššej kúpnej cene. Poďme si to rozobrať pekne po poriadku.
Ovládateľnosť a brzdná dráha
Medzi jasné výhody, ktoré z osadenia väčších kolies (pneumatík a diskov) užívateľom vozidla plynú, patrí lepšia priľnavosť na suchej a vlhkej vozovke. Väčšia šírka pneumatiky s nižším profilovým číslom (čo sa spája s väčšími ráfikmi) tak zabezpečí lepšiu, rýchlejšiu a precíznejšiu ovládateľnosť auta, nakoľko dochádza k podstatne menšej deformácii pneumatiky, než je tomu u štandardného plášťa s veľkým profilovým číslom.
Spolu s lepšou priľnavosťou sa následne odďaľuje i limit auta a teda hranica šmyku pri rýchlom prejazde zákrutami. Rovnaké výhody možno čerpať aj pri núdzovom brzdení, keďže je preukázateľné, že širšie pneumatiky dokážu vodičovi zabezpečiť kratšiu brzdnú dráhu a to v jednotkách metrov. Práve tie však môžu byť pri intenzívnom brzdení (napríklad pred hroziacou zrážkou) rozhodujúce. Podobne to platí na vlhkom asfalte.
Opačný prípad je to však na mokrom asfalte a snehu. Na takýchto cestách sa darí širším pneumatikám oproti tým tenším podstatne menej - aquaplaning alebo šmyk totiž nastáva podstatne skôr a pri nižších rýchlostiach.
Široké gumy musia odviesť podstatne väčšie množstvo vody, čo sa pre ne so stúpajúcou rýchlosťou mení na čoraz väčší problém. V disciplínach odohrávajúcich sa na mokrej alebo snehom pokrytej vozovke ťahajú väčšie kolesá a širšie pneumatiky za kratší koniec. Aj preto väčšina volí na zimné obdobie menšie a užšie kolesá, ktorým si na zimných cestách darí lepšie.
Hmotnosť a dynamika
S kúpou pekného veľkého kolesa a k nemu adekvátnych pneumatík by sme mali brať do úvahy aj to, že čím je koleso väčšie, tým pochopiteľne stúpa aj jeho hmotnosť (najmä v porovnaní veľkostí o dva a viac palcov väčších kolies).
A práve hmotnosť neodpružených hmôt má potom výrazný vplyv mnohé jazdné vlastnosti auta. Samozrejme, záleží aj na materiáloch, z ktorých sú konkrétne disky vyrobené. Ťažké veľké koleso nielenže zhoršuje ovládania auta v podobe "tuhšieho" volantu, no taktiež sa po jeho osadení dočkáme aj ťažšieho filtrovania nerovností a "plávania" na ceste vo vyjazdených koľajach.
Väčšie disky sa väčšinou musia kombinovať s nízko profilovými pneumatikami, ktoré sa na rozdiel od úzkych gúm s vyšším profilovým číslom nedokážu výraznejšie deformovať a teda pomáhať tlmičom pohlcovať cestné nerovnosti. Prejaví sa to v "tvrdšom podvozku", pričom mu môžu takéto výraznejšie rany po prechode výtlkov viac škodiť a znižuje sa tak jeho životnosť.
Pokiaľ ide o dynamiku, zhoršené môže byť najmä zrýchľovanie, čo súvisí s vyššou hmotnosťou kolies a aj o niečo väčším odporom. Ako sme však na druhú stranu spomínali, priľnavosť pri prudkom zrýchlení bude lepšia. Mimochodom, rátať musíte aj s tým, že sa s vylepšeným dizajnom vďaka väčším diskom pravdepodobne zvýši spotreba vozidla.
Najmä pri slabších motoroch je totiž nutné viac "šliapať na plynový pedál", aby ste dosiahli požadovanú dynamiku. S každým palcom veľkosti disku/pneumatiky navyše treba vo všeobecnosti počítať s dvojpercentným až trojpercentným nárastom apetítu auta.