Autoškola je povinná štartovacia čiara na ceste stať sa vodičom. Mnohí však vieme, že začiatočníci sa tu naučia skutočne iba zlomok vedomostí, ktoré v praxi potrebujú a ostatné znalosti sa musia naučiť svojpomocne s plynúcimi rokmi za volantom.
Tí šťastnejší snáď narazia vo svojom okolí na skúseného vodiča, ktorí im svoje doterajšie znalosti sprostredkuje skôr než na to prídu svojpomocne, iným možno do istej miery pomôže aj náš nový článok.
V galérii nižšie si pozrite i významy najčastejších kontroliek auta, aby vás v najmenej vhodnej situácii nezaskočili:
Spoľahlivé vedenie vozidla je totiž aj o vyhýbaní sa niektorým zlozvykom. A kedy je najlepší čas na ich odnaučenie, ako na začiatku "vodičskej kariéry"? Možno vám práve niekoľkými nasledujúcimi radami a tipmi ušetríme financie za drahý servis auta, predídeme možnej nehode alebo aspoň zlepšíme váš potenciál.
Nastavenie sedenia
Prvým bodom je úkon, ktorý začiatočníkom zrejme prízvukujú aj inštruktori v autoškolách. Správne nastavenie sedadla, volantu a celkovej pozície v aute je kľúčové pre dobré a bezpečné zvládanie krízových situácií. Mnohí na to však po obdržaní vodičského preukazu zabúdajú, v aute takmer ležia a o bezpečnej manipulácii sa tu rozhodne hovoriť nedá.
V zásade je potrebné dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel. Vzdialenosť sedadla od pedálov by mala byť taká, aby ste pri zošliapnutí spojky či brzdy mali nohu stále jemne pokrčenú. Ak by ste ju mali vystretú, v krízovej situácii alebo dopravnej nehody by jej mohlo jej napnutím a nárazom hroziť vážne zranenie (zlomenina). Rovnako klesá vaša schopnosť rýchlej a dostatočnej reakcie. Nezabúdajte ani na výšku sedáku - pri správnom nastavení sa vaše kolená nachádzajú približne v tej istej výške ako panva.
Keď už máte vzdialenosť i výšku sedadla nastavenú, prichádza na rad operadlo. Prispôsobte jeho uhol vášmu komfortu (uhol približne 110 až 120 stupňov), avšak nezabúdajte na to, že pri správnom nastavení by ste mali byť schopní položiť zápästia vystretých rúk na vrchný okraj volantu, pričom ramená musia zostať stále opreté o operadlo. Obísť by ste nemali ani opierku hlavy - jej ideálna výška je, keď sa stred opierky a vaše oči nachádzajú v jednej priamke.
Státie na spojke
Ako začiatočník budete chcieť mať možno nohu vždy pripravenú na spojke, aby ste mohli v prípade potreby rýchlo reagovať jej zošliapnutím. Možno budete mať väčšiu istotu, no zároveň môžete vozidlu škodiť. Vždy, keď to situácia nevyžaduje, odložte nohu zo spojky na miesto vedľa nej (na to určené). Ak sa totiž pri jazde dotýkate pedála spojky, môžete ho nechtiac nechávať jemne stlačený a tým nadmerne opotrebúvať komponenty. Každé vozidlo reaguje na stlačenie spojky inak (záber v inom rozsahu).
Napríklad výmena spojky a prípadne i dvojhmotného zotrvačníku je aj u starších vozidiel finančne veľmi náročná, radšej sa tomuto zlozvyku teda vyvarujte a zapamätajte si, že pri jazde dávate nohu na spojku len pri preradení, inak je ľavá noha odložená vľavo vedľa spojky. Nestláčajte ju zbytočne pri prechádzaní zákrutou, nepoužívate pedál namiesto opierky a pri dlhšom státí v kolóne či na svetelnej križovatke radšej zaraďte neutrál, pustite spojku a stojte iba na brzde.
Pri rozjazde do kopca potom nepoužívajte spojku namiesto brzdy - nedržte auto na mieste so zaradenou jednotkou a spojkou v zábere. Buď po státí rýchlo pustite brzdu a rozbehnite sa, alebo si dopomôžte ručnou parkovacou brzdou. Mnohé moderné automobily majú dokonca asistenta pre rozjazd do kopca, ktorý po uvoľnení brzdy podrží auto bez cúvania na mieste. Preklzávajúca spojka znamená extrémnu záťaž a opotrebúvanie.
V noci sledujte bielu čiaru na krajnici
Nestáva sa často, že by ste v autoškole jazdili aj v nočných podmienkach. Narazia na ne prevažne len tí, ktorí si vodičák robia v zimných mesiacoch. Ak vám to teda v autoškole nepovedali, alebo vás to nenaučil skúsenejší vodič, poradíme vám jeden trik na jazdu po tme. Používa sa, keď oproti vám ide v noci auto a vy bojujete s nutkaním pozrieť sa mu priamo do žiariacich svetiel. Takéto konanie má len jediný výsledok, a to oslnenie.
Riešenie je pomerne jednoduché a keď ho vyskúšate, pochopíte, že pomáha. Ak teda v noci ide oproti vám auto, upriamte svoju pozornosť na bielu čiaru na krajnici. Nielen že sa vyhnete oslneniu od svetiel, ale podvedome sa tiež pritiahnete bližšie na stranu. Na cestách bez vyznačených krajníc čiarou sa jednoducho sústreďte na sledovanie okraju cesty, aj to je lepšie, než sledovať ostré svetlo oproti idúceho auta.
Pri parkovaní sklopte zrkadlo
Tento bod by si mali prečítať najmä majitelia áut s drahými, veľkými a hliníkovými diskami. Pravdou však je, že táto rada pomôže aj ostatným vodičom, aby si nepoškodili nápravu, disk alebo pneumatiku. Pred parkovaním si sklopte nižšie vonkajšie spätné zrkadlá (najmä pravé) a sledujte tak zadné koleso.
Parkovanie bude jednoduchšie, lepšie sa dokážete vyhnúť a odhadnúť vzdialenosť od obrubníka alebo čiary a predísť tak prípadnému oškretiu disku. Väčšina moderných áut s elektricky ovládanými zrkadlami už dnes dokáže sklopiť pravé zrkadlo pri zaradení spiatočky automaticky. Každopádne, nezabudnite potom zrkadlo zase zdvihnúť na správnu polohu, aby ste v ňom pri jazde videli za seba.
Nejazdite na rezervu
Je jasné, že nie každý vodič jazdí s doplna napustenou palivovou nádržou. Najmä vo vodičských začiatkoch si pamätáme aj my, že tankovanie pre nás znamenalo minúť ťažko vydreté peniaze a tak sme jazdili na minime paliva a tankovali za desať eur. Je to však nesprávne a hoci mnohí budú možno namietať, jazda na palivovú rezervu je nesprávna.
Neodporúča sa to z dvoch dôvodov. Prvým je jemný kal či sedimenty, ktoré sa v každej nádrži časom vytvoria a hromadia na dne. Čím je potom paliva v nádrži menej, tým väčšie hrozí riziko, že palivové čerpadlo natiahne tieto jemné častice do palivovej sústavy a dôjde buď k zbytočnému upchatiu filtra alebo rovno k zaneseniu čerpadla a vstrekovania. A vtedy už je servis finančne podstatne náročnejší. Ďalším je riziko, že motor buď na okamih vynechá či zhasne, pretože sa palivo nedostane k čerpadlu (napríklad pri prejazde zákrutou alebo rozjazde do kopca).