Ešte donedávna to vyzeralo, že tým najväčším problémom nezastaviteľného Cybertrucku od Tesly je sám Elon Musk. Spravidla na jeho prezentáciách totiž dochádzalo legendami opradené vozidlo nejaké úhony. Kvôli nim už od roku 2019 každý vedel, že vo vnútri tejto neforemnej nerezovej krabice prežijete priamu paľbu z ručných zbraní, ale už nie náraz oceľovej gule do údajne nerozbitného skla.
Napriek tomu sa ukázalo, že tento elektromobil – úžitkovejší ako nákladný automobil a rýchlejší ako športové auto – má ešte ďalšieho nezmieriteľnejšieho protivníka, totiž sneh. Odhalila to tohtoročná zima v Spojených štátoch, ktorá veľmi názorne poukázala na nedostatky Tesla Cybertruck.
Nepodarená revolúcia
Elon Musk sľuboval revolúciu v automobilovom priemysle, teda komplikácie sa dali už vopred očakávať. Každá revolúcia si totiž žiada svoje obete. A skutočne, problémy s rozbehnutím sériovej výroby, s nekonečnými dodacími lehotami, nedostatočným dojazdom aj kvalitou výsledného produktu na seba nenechali dlho čakať.
Že ale bude problém v bežnom zimnom jazdení, to najskôr nečakal nikto. Od Tesly nejde o žiadne drobné inžinierske potknutie, ale poriadny pád. Desať alebo pätnásť centimetrov snehu totiž nemožno považovať za neočakávanú kalamitu a mimoriadnosť, taký úhrn bielej nádielky je vo väčšine amerických štátov v zime úplne bežný.
Aj to ale stačí na to, aby Tesla Cybertruck narazil na prah svojich možností.
Nevhodné pneumatiky
Podľa odborníkov sú hlavnou príčinou pravdepodobne nevhodne zvolené pneumatiky s nízkou trakciou.
Cybertruck je osadený štandardom 285/65/R20. Jeho pneumatiky majú na výšku 34,6, na šírku potom 11,2 palca. Zanechávajú za sebou poriadne širokú stopu. Avšak na snehu to jazdí lepšie pneumatikám s dlhou a úzkou stopou. Také majú lepšiu trakciu. K lepšej jazde v zasneženom teréne pochopiteľne pomáhajú dlhé bloky dezénu, s hlbšou vzorkou, ktorá sa závejmi lepšie prehrabe.
Nič také ale Cybetruck nemá. Pneumatiky, ktoré pre neho Tesla zvolila, sú kompromisom požadovaných vlastností. Sú slušne univerzálne pre dlhší dojazd, dobrú akceleráciu, časté brzdenie. Pre jazdu po skalnatom poklade, na poľných cestách aj v mestskej alebo vysokorýchlostnej premávke.
Zábava na internete
Na sociálnych sieťach od TikTok po Instagram teraz trendujú videá Cybetruckov, ktoré súčasne zažívajú svoju prvú zimu aj stret s realitou. Nie sú schopní vojsť na neodhrnutú ulicu, nedokážu vymanévrovať zo zasneženého parkoviska. A dokonca ich zastaví mierny snehom pokrytý svah, ktorý nezvládajú vyjsť.
Ten posledný zdokumentovaný prípad je pre fanúšikov Tesly obzvlášť bolestivý. O záchranu uviaznutého Cybetrucku sa totiž musel postarať až pick-up vybavený navijakom. Avšak od konkurenčnej automobilky Ford. Ktorému to stále jazdí dobre, aj na snehu.
Predstava, že za fantastický viacúčelový automobil od Tesly zaplatíte najmenej 75-tisíc eur len preto, aby ste pri prvom kontakte svojho štvortonového miláčika so snehom dopytovali odťahovú službu, skrátka zabolí.
Neprekvapil ani prístup Elona Muska. Ten zimné nedostatky Cybertruckov vôbec nekomentuje. Už vie, že keď sa sneh roztopí, rýchlo sa na to zabudne. Ani jeho komentár by ale nič nezmenil na tom, že zatiaľ tento elektromobilový špeciál – nezničiteľný, nepriestrelný a nerezový – nie je spôsobilý na jazdu, keď trochu nasneží.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.