ElektromobilPixabay
StoryEditor

Táto africká krajina v elektromobilite predbehla celý svet. Vyhlásila úplnú stopku spaľovacím autám

iDnes.czRadomír Dohnal12.02.2024., 13:30h

Ekonomicky menej rozvinuté krajiny sa spravidla stávajú skládkou ojazdených vozidiel z krajín rozvinutých. Afrika je veľmi názorným príkladom vrakoviska Európy, USA a Japonska. O to viac prekvapuje aktuálna zmena v legislatíve Etiópie. Postavila sa prílivu vrakov a zakázala dovoz neelektrických automobilov.

Lajkuj Brainee.sk na

Príhovor etiópskeho ministra dopravy zo 6. februára 2024 vojde do dejín. Nielen jeho krajiny, ale pravdepodobne celého afrického kontinentu a vlastne celého sveta. Alemu Sime totiž po zasadnutí v Addis Abebe oznámil, že s vládou dospel k rozhodnutiu povoliť zo zahraničia dovoz už len elektrických vozidiel, píše Radomír Dohnal z portálu iDnes.

Automobily s benzínovým a naftovým motorom majú smolu, Etiópia už o ne nestojí. Krajina, ktorá patrí k najchudobnejším na svete, svojím radikálnym rozhodnutím predbehla celý svet, aj ten najrozvinutejší. Kto vsádzal, že ako prvý zakáže predaj spaľovacích áut Nórsko, prehral.

image

VIDEO Dvojica skončila s Teslou v nórskom fjorde. Z mrazivej vody ich vytiahla tradičná plávajúca sauna

Jedno veľké vrakovisko

Africká krajina, v ktorej na 120 miliónov obyvateľov pripadá 1,2 milióna nissanov, toyot, dongfengov, mitsubishi a ďalších značiek poväčšine dovezených vo vrakovitom stave z bohatších kútov sveta, tak vlastne zakázala predaj iných ako elektrických vozidiel. Minister tiež prezradil, že vyhotovil plán premeny národnej dopravy.

Zahŕňa rad environmentálne ústretových opatrení, ktoré veľmi úzko súvisia s odklonom východoafrickej krajiny od vozidiel so spaľovacími motormi. Simeho vyhlásenie v medzinárodnej sfére okamžite strhlo lavínu reakcií. Zďaleka nie všetky ide označiť za pozitívne.

Kritici upozorňujú napríklad na to, že skôr než o životné prostredie chce minister kontroverzným opatrením zastrieť fakt, že si jeho krajina kvôli nedostatku devízových prostriedkov už nemôže dovoliť nakupovať pohonné hmoty. Liter benzínu tu stojí v prepočte 1,30 eura, čo je na Afriku extrém.

image

Elektromobil

Unsplash/Michael Marais

Pochvaly sa dočkal za to, že sa ako prvý z afrických štátov chce postaviť narastajúcemu prílivu ojazdených áut a vrakov. Len za minulý rok ich bolo do Etiópie dovezených v sume šesť miliárd eur.

Množstvo neistôt

Vlani vo februári schválila Európska únia zákon, ktorý cez limit vypúšťaných emisií zakazuje predaj automobilov so spaľovacími motormi vo svojich členských štátoch od roku 2035. Tým sa pripojila k niekoľkým štátom, vrátane USA, Kanady, Japonska, Singapuru, Indie či Nového Zélandu, ktoré podobný zákaz presadili tiež.

Etiópia však nečaká na rok 2035, a zmenu presadzuje „teraz“. Z tej nečakanosti však vyplýva množstvo neistôt. Neisté sú zatiaľ konkrétne obrysy zákona aj to, ako vlastne bude v praxi vymáhaný. Hovorca etiópskeho ministra dopravy pri konferencii len naznačil, že zákon bude vymáhaný tvrdo a prísne, a dotkne sa aj existujúcich majiteľov vozidiel na fosílne palivá.

image

Slovensko by mohlo prejsť na elektromobily. Fico sľubuje, že do mesiaca pripraví legislatívny plán

Spomenul pritom nové emisné testy, s tým, že vozidlá nespĺňajúce limity budú „zodpovedajúcim spôsobom odstránené“. Čistenie etiópskych ciest od čmudiacich veteránov by tak mohlo byť pomerne razantné. V Etiópii je momentálne evidovaných na 1,2 milióna vozidiel so spaľovacími motormi, elektromobilov tam vedú len asi sedem tisíc.

Sime ďalej v tlačovom vyhlásení uviedol, že etiópska vláda pracuje s vysokou prioritou na inštalácii novej infraštruktúry na nabíjanie elektrických vozidiel po celej krajine. „Už v roku 2022 sme zaviedli oslobodenie elektromobilov od dane z pridanej hodnoty, spotrebnej dane a ďalších prirážok, a dnes len zdôrazňujeme náš záväzok voči prednastavenej zelenej politike.“

​Jasná budúcnosť

Sime predpokladá, že emisná čistka by mohla odstrániť z ciest státisíce nevyhovujúcich starých vozidiel, a nahradiť ich – do roku 2030 – najmenej 150-tisíc elektromobilmi. Nejasnosti však pretrvávajú.

image

Elektromobily Tesla

TASR/AP Photo/Godofredo

Nie je zatiaľ vôbec jasné, kedy presne má táto prohibičná politika vstúpiť do platnosti, ani to, či dôjde k nejakému obmedzeniu pohybu vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré sú zatiaľ cez Etiópiu distribuované a predávané do ostatných afrických krajín. Vcelku očakávateľným problémom sú aj financie.

Náklady na obstaranie elektromobilu a jeho dobíjanie sa zatiaľ úplne míňa s finančným horizontom obyvateľov. Na druhej strane, Etiópia v posledných dvadsiatich rokoch skutočne masívne investuje do rozvoja energetiky, vo vodných elektrárňach viaže potenciál 6 500 MW a približuje sa tomu, aby 97 percent všetkej elektriny vyrábala z obnoviteľných zdrojov.

Také podmienky skutočne môžu vytvoriť podhubie pre fungujúcu a udržateľnú elektromobilitu. Etiópia by sa tak mohla stať nielen prvou krajinou, ktorá zakázala dovoz áut so spaľovacími motormi, ale aj prvou krajinou, ktorá by stopercentnú elektromobilitu dosiahla.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 04:50