„Inteligentné“ autá od popredných svetových značiek, vrátane Nissanu, Volkswagenu a Tesly Elona Muska, zhromažďujú údaje prostredníctvom senzorov, mikrofónov, kamier či aplikácií.
Po zozbieraní údajov výrobcovia automobilov zdieľajú údaje s technologickými firmami, vládami, predajcami áut, sprostredkovateľmi údajov a dokonca aj ďalšími vodičmi, uvádza najnovšia správa od výskumníkov z Mozilla Foundation.
Nový výskum vykonal tím expertov, ktorí zostavili ročnú príručku pre kupujúcich „Privacy Not Included“. „Všetky nové autá sú nočnými morami na kolesách, ktoré zhromažďujú obrovské množstvo osobných informácií,“ povedala vedúca štúdie Jen Caltrider.
Súkromie nabúravajú aj prostredníctvom aplikácií
Podľa analýzy je na tom najhoršie japonská automobilka Nissan. Nové autá tejto značky sú prepojené s aplikáciou MyNissan, ktorá majiteľom umožňuje na diaľku naštartovať, zastaviť, zamknúť a odomknúť svoje auto, ako aj zatrúbiť, zablikať svetlami a podobne.
Ale ako zistili vedci, aplikácia môže tiež zhromažďovať a zdieľať tvoju sexuálnu aktivitu, údaje o zdravotnej diagnóze, genetické informácie a ďalšie citlivé osobné informácie na cielené marketingové účely.
Ďalším zlodejom osobných údajov cez aplikáciu je nemecký výrobca Volkswagen. Automobilka zhromažďuje osobné údaje (napríklad vek a pohlavie) a správanie pri šoférovaní (napríklad používanie bezpečnostných pásov a brzdenie) na cielené marketingové účely. Tieto údaje zhromažďuje buď zo samotného auta, z jeho aplikácie myVW alebo z prostredia inteligentných online služieb s názvom We Connect.
Výskumníci nevynechali ani Teslu. Automobilka vo svojej dokumentácii o ochrane osobných údajov „veľmi jasne“ uvádza, že nepredáva ani neprenajíma tvoje osobné údaje tretím stranám, podľa Mozilly sa ale multimiliardová firma Elona Muska neprejavila ako veľmi dôveryhodná.
Spoločnosť Tesla má „pochybné výsledky v oblasti ochrany a rešpektovania súkromia ľudí, ktorí sa vozia v jej autách, ale aj ľudí mimo vozidiel, ktorí môžu byť zaznamenaní vonkajšími kamerami automobilu,“ uvádza správa.
S podmienkami automaticky súhlasíš, akonáhle nasadneš do auta
Toyota, globálny líder v predaji áut na celom svete, ponúka neuveriteľných 12 dokumentov o ochrane súkromia. Výsledkom je zhromažďovanie údajov vrátane jazdného správania, ako je zrýchlenie a rýchlosť, smer jazdy a obrazové údaje z kamier a senzorov v aute.
Mercedes-Benz, známy svojimi elegantnými špičkovými dizajnmi, pre istotu výskumníkom Mozilly nedokázal dostatočne vysvetliť svoje komplikované zásady ochrany osobných údajov. A americký gigant Ford používa systém rozpoznávania hlasu vozidla na „vytváranie tvojho obrazu“, aby uhádol viac o tvojich „pravdepodobných preferenciách a iných charakteristikách“.
Celkovo odborníci zistili, že cestujúci nemôžu riadne poskytnúť svoj súhlas s takýmto zhromažďovaním údajov, pretože „súhlas“ so zhromažďovaním osobných údajov sa „predpokladá“ jednoducho tým, že do auta nasadneš.
Nebezpečenstvo úniku informácií
Subaru napríklad uvádza, že tým, že si cestujúci, si považovaný za používateľa, a tým, že si používateľom, súhlasíš s ich zásadami ochrany osobných údajov.
Viaceré značky automobilov vrátane spoločností Nissan a Ford, tiež poznamenávajú, že je zodpovednosťou vodiča informovať cestujúcich o zásadách ochrany osobných údajov vo vozidle.
Mozilla Foundation varuje, že závažné porušenia súkromia sú bežné, ako sa ukázalo v prípade, keď z Toyoty začiatkom tohto roka unikli osobné údaje miliónov zákazníkov.