Vyšetrovanie BBC týkajúce sa dodávateľských reťazcov pre luxusnú značku parfumov Lancôme, využívajú deti na nelegálnu prácu. Konkrétne má isť o zber jazmínu v egyptských plantážach, kde majú túto ingredienciu zbierať deti už od piatich rokov.
L‘Oréal, majiteľ Lancôme, uviedol, že sa zaviazal dodržiavať ľudské práva. Svojich dodávateľov kontaktovala aj Estée Lauder, spoločnosť zastrešujúca parfumy značky Aerin Beauty, v ktorých by sa mal tiež nachádzať jazmín z Egypta. Ten produkuje asi polovicu svetových zásob jazmínových kvetov, kľúčovej parfumovej zložky.
Zberači pracujú takmer zadarmo
Odborníci z odvetvia pre BBC povedali, že hŕstka spoločností, ktoré vlastnia mnoho luxusných značiek, stláčajú rozpočty, čo vedie k veľmi nízkym platom. Egyptským zberačom jazmínu teda nezostáva nič iné, len zapojiť svoje deti.
Spravodajca OSN pre súčasné formy otroctva Tomoya Obokata uviedol, že ho znepokojili dôkazy, ktoré zahŕňajú tajné natáčanie na egyptských jazmínových poliach počas minuloročnej sezóny zberu. „Na papieri sľubujú toľko dobrých vecí, ako je transparentnosť dodávateľského reťazca a boj proti detskej práci. Pri pohľade na tieto zábery v skutočnosti nič z toho nerobia,“ prezradil.
Heba, ktorá žije v dedine v okrese Gharbia, srdci egyptského jazmínového regiónu, zobudí svoju rodinu o tretej ráno, aby začala zbierať kvety skôr, ako ich poškodia slnečné lúče.
Heba prezrádza, že jej musia pomáhať jej štyri deti vo veku od 5 do 15 rokov. Ako väčšina zberačiek jazmínu v Egypte, aj ona je známa ako „nezávislá zberačka“ a pracuje na farme u menšieho hospodára. Čím viac ona a jej deti nazbierajú, tým viac zarobia.
Za jednu smenu v priemere natrhajú 1,5 kilogramov kvetov. Po zaplatení tretiny svojho zárobku vlastníkovi pôdy jej zostane za nočnú prácu približne 1,5 dolárov (1,39 eur). Aj toto málo má však dnes v Egypte ešte menšiu hodnotu ako kedykoľvek predtým, keďže inflácia v krjaine je na historicky najvyššej úrovni a zberači často žijú pod hranicou chudoby.
10-ročnej Hebininej dcére Basmalle, okrem toho diagnostikovali aj závažnú alergiu práve na jazmín. Podľa BBC jej lekár povedal, že ak bude v zbere pokračovať, môže to mať trvalé následky na jej zrak. Potom ako zberačka Heba zistila, za akú cenu sa vo svete predávajú parfumy, do ktorých zbiera ingrediencie, zostala v šoku. „Nevadí mi, že ľudia používajú parfum, ale chcem, aby ľudia používajúci tento parfum v ňom videli bolesť detí. A aby sa ozvali,“ dodala.
Lacno kúpiť a draho predať
Je ťažké presne povedať, koľko z 30-tisíc ľudí zapojených do egyptského jazmínového priemyslu sú deti. Počas natáčania reportáže však redaktori BBC našli na každej farme ktorú navštívili pracujúce deti. v Egypte je pritom práca detí mladších ako 15 rokov medzi 19:00 a 07:00 nezákonná.
Spracovaný jazmínový olej z týchto fariem ďalej putuje do medzinárodných vonných domov, kde parfumy vyrábajú. Podľa nezávislého parfuméra Christophe Laudamiela a niekoľkých ďalších zasvätených osôb z odvetvia sú však na vine parfumérske spoločnosti ako sú L‘Oréal a Estée Lauder, ktoré sú ešte nad nimi.
„Záujmom týchto firiem je dať do flakónu vône čo najlacnejší olej, a potom ho predať za čo najvyššiu cenu,“ povedal Laudamiel, ktorý roky pracoval v jednom z vonných domov. „V skutočnosti priamo neriadia platy zberačov, ani skutočnú cenu jazmínu. Rozpočty ktoré však nastavujú, tieto ceny a mzdy extrémne ovplyvňujú,“ dodal.
Na tieto poburujúce zistenia reagovali aj samotné spoločnosti. „Spoločnosť L‘Oréal sa snaží zabezpečiť, aby boli farmárom vyplácané slušné mzdy, aby ich deti mali prístup k vzdelaniu a aby boli zavedené zákony, politiky a postupy v oblasti ľudských práv, ktoré deťom zabránia v práci. Pred tohtoročnou úrodou v júni máme s dodávateľmi vypracovaný podrobný akčný plán a naše tímy budú naň dohliadať priamo v Egypte,“ uviedla firma pre BBC.
K alarmujúcej správe sa vyjadrila aj Estée Lauder. „Sme presvedčení, že práva všetkých detí by mali byť chránené. A kontaktovali sme našich dodávateľov, aby prešetrili túto veľmi vážnu vec. Uvedomujeme si zložité sociálno-ekonomické prostredie obklopujúce miestny dodávateľský reťazec jazmínu a podnikáme kroky na to, ako získať lepšiu transparentnosť,“ dodala kozmetická spoločnosť.