Spolupracoval s raperom či pripravoval parené buchty
Tomáš stihol v doterajšej kariére naštartovať hneď niekoľko vlastných projektov. Pred desiatimi rokmi sa ešte počas štúdia začal venovať predaju oblečenia. „Časovo aj finančne to bolo popri škole veľmi náročné, ale z tohto projektu si odnášam možnosť spolupracovať so slovenským raperom Egom,“ spomína na svoje začiatky.
Podnikavého ducha mladík nezaprel a v roku 2016 založil svoj prvý streetfood s parenými buchtami s príznačným názvom Buchtáreň. „O tri roky sme dokázali viesť tri prevádzky a byť súčasne na troch podujatiach alebo festivaloch so svojím stánkom,“ neskrýva hrdosť Tomáš.
Z náročného obdobia vyťažil maximum
Obdobie pandémie však Tomášovi ukázalo, aký krehký je gastro biznis. „Zatvorili sa prevádzky a zrušili sa festivaly. Preto som bol skeptický a myslel som si, že nám to nemôže priniesť nič dobré. Po dvoch rokoch som si však uvedomil, že je to skúška,“ vysvetľuje šikovný podnikateľ.
Vďaka protipandemickým opatreniam a lockdownu sa podľa Tomáša ukázalo, kto je ochotný pre svoj podnik niečo obetovať a kto naozaj dokáže zdolávať prekážky a vytrvať: „Tí, ktorí chceli, si našli cestu. Vynašli sa, skúsili iné formy predaja a možno dokonca zmenili svoje podnikanie od základov.“
To bol aj Tomášov prípad, ktorý sa počas neľahkého obdobia naplno zahĺbil do svojho projektu ešte z roku 2014. Uvedomil si, aké veľké možnosti ponúka internetový obchod, a vrátil sa k nápadu predaja produktov pre psov. „Išlo to ruka v ruke s danou situáciou a bola to pre mňa možnosť predávať vlastné produkty,“ vysvetľuje. Na Shoptete si otvoril e-shop HowHaw, ktorý dnes Tomáš vedie spolu s priateľkou. Pre svojho chlpáča v ňom nájdete dentálne tyčinky, zdravé zmesi, sirupy aj maškrty.
Začať treba hneď a nebáť sa byť iný
Dnešná doba ponúka plejádu možností vlastného podnikania. Situáciu totiž uľahčil najmä rozmach online obchodov. „Svet sa rýchlo mení a obdobie pandémie postup e-commerce značne urýchlilo,“ uvažuje Tomáš nahlas. Podľa neho stále platí, že kvalita je veľmi dôležitá, no potrebný je aj správny marketing, ľudský prístup a v neposlednom rade schopnosť odlíšiť sa.
Množstvo vlastných projektov počas uplynulých rokov prinieslo Tomášovi potrebné skúsenosti. On však zostáva stále pri zemi: „Najcennejšou lekciou je, že vďaka podnikaniu nikdy nebudem mať pocit, že viem všetko. Každý deň sa môžem dozvedieť niečo nové.“
Pýtate sa, v akom veku je najlepšie začať s vlastným biznisom? Podľa Tomáša je dobré, ak začnete čo najskôr: „Môže to byť iba upratovanie bytov v paneláku alebo strihanie kamarátov na strednej škole u seba v kúpeľni. Fantázii sa medze nekladú a na rozbeh podnikania neexistuje ideálny vek.“
Úspech vďaka Shoptetu
Tomáš si pre svoj e-shop hľadal dobrú platformu, ktorú zvládne ovládať aj človek bez vzdelania v informačných technológiách. Rozhodol sa pre Shoptet, ktorý mu odporúčali jeho známi. Ten si mladého podnikavca rýchlo získal vďaka prehľadnému používateľskému prostrediu a možnosti nastaviť si online obchod podľa vlastných preferencií.
„Skvelé sú aj doplnky, ktoré Shoptet ponúka. Používam tie, ktoré mi umožňujú mať prehľad, a premýšľam aj nad novými, ktoré zlepšia marketing,“ netají predajca dobrôt pre psov svoje plány. Navyše, údržba e-shopu mu zaberie len pár minút denne, vďaka čomu sa môže venovať iným činnostiam.
Ak aj vy uvažujete nad vlastným projektom, vďaka Shoptetu si môžete svoj e-shop spustiť už za pár hodín. A to dokonca aj bez toho, aby ste museli míňať finančné prostriedky na programátora. Na výber máte z viacerých balíkov, pričom najlacnejší z nich stojí len 13 eur mesačne.