Archív Martin Klempa
StoryEditor

Nestarnú, ale dozrievajú

PR článok12.10.2022., 00:00h

Objavili sme pre vás inšpiratívnych slovenských mužov, o ktorých ste možno nepočuli, a predsa stojí za to sa s nimi zoznámiť.

Lajkuj Brainee.sk na

Martin Klempa

Inovátor v dizajne aj vzdelávaní

Pochádza z Bratislavy, kde žije dodnes.

Martin Klempa je spoluzakladateľom softvérovej spoločnosti Wezeo, dizajn však nie je to jediné, čomu sa profesne venuje a čo ho napĺňa. Vlastná skúsenosť s nedostatočnou praxou v škole ho motivovala k tomu, aby venoval svoj čas terajším školákom. Žiakov základných i stredných škôl sa snaží vzdelávať v oblasti dizajnu, ale aj podnikania či sebarozvoja, aby boli hneď po skončení školy pripravení do pracovného života.

Na začiatku bolo:

Keď som mal približne 13 rokov, zistil som, že ma baví všetko kreatívne. Od maľovania som sa dostal k tvorbe hier, tzv. game designu, o čom som sa chcel dozvedieť čo najviac. V tom čase to, samozrejme, nešlo len tak ľahko vygoogliť, všetko som si musel nájsť v knihách či časopisoch.

Môj príbeh:

Túžba stať sa dizajnérom ma priviedla na strednú školu polygrafickú. Myslel som si, že to bude tá správna cesta, ktorá mi pomôže venovať sa tomu, čo ma baví. Nebolo to úplne tak. Učili sme sa staré nepraktické veci. Neodradilo ma to a praxi som sa začal venovať sám. Našiel som si brigádu, vo firme s mladými chalanmi, ktorí sa venovali tvorbe log, brandov, vytvárali sme hry. Tam som sa naučil naozaj robiť to, čo ma zaujímalo, teda dizajn.

Práca dizajnéra ma bavila, no vždy som mal ambíciu budovať niečo vlastné. Postupne som sa dostal k freelancingu, kde som začal pracovať pre vlastných klientov. Počas vysokej školy som dostal príležitosť rozbehnúť firmu s chalanmi, pri ktorých som s dizajnom začínal, nakoniec to skrachovalo na ľudskom faktore. Aj táto skúsenosť ma niečo naučila, a tak som neskôr s mojím parťákom Grišim (Grigor Ayrumyan, pozn. red.) založil firmu Wezeo. Po viac ako 10 rokoch je z nej etablovaná IT firma, ktorá sa venuje UX a UI dizajnu, tvorí webové a mobilné aplikácie hybridným vývojom.

Čas kariérneho dozrievania:

Zistil som, že ma baví veci budovať a posúvať vpred. Po úspešne rozbehnutej firme som preto začal venovať pozornosť vzdelávaniu. Založili sme OpenLab, neziskovú organizáciu, ktorá prináša inovácie do vzdelávania stredných škôl. Moja vlastná skúsenosť zo strednej školy totiž nie je ojedinelá: stredoškoláci sa na strednej škole vo všeobecnosti nevenujú praxi, sú nepripravení na skutočnú prácu a v praxi potom chýbajú šikovní ľudia. To vidíme aj vo Wezeo, kde často riešime, že chýbajú programátori, ale aj lídri schopní viesť ľudí. Spolu s veľkými firmami sa preto v rámci OpenLab snažíme inovovať vzdelávanie. Ide o kvázi duálne vzdelávanie, keď odborníci z praxe prichádzajú na stredné školy a učia žiakov 10-20 hodín do týždňa konkrétne praktické zručnosti, napr. game dizajn, ale aj to, ako podnikať, pomáhame im so sebarozvojom, dávame im príležitosť praxovať vo firmách, kde máme partnerstvá. Študent sa tak hneď po tom, čo skončí strednú školu, vie uplatniť v praxi. Sami máme čerstvých dvadsiatnikov na významných pozíciách vo firme.

image
Archív Martin Klempa

Dôležitosť vzdelávania:

Okrem stredoškolákov sa venujem aj vzdelávaniu a rozvoju detí. Stali sme sa súčasťou organizácie Hemisféra, kde žiakov vo veku 6-15 rokov v rámci mimoškolských aktivít učíme hard-skills, pomáhame im rozvíjať potenciál a ponúkať príležitosti, aby mohli rásť. Okrem toho sa zameriavame aj na kritické myslenie či komunikáciu. A pri tom nekončíme. S neformálnym vzdelávaním detí chceme začať už od najmladšej vekovej kategórie. Plánujeme aj vzdelávanie detí v predškolskom veku, tam však, samozrejme, nejde o praktické veci ako programovanie, ale skôr o nastavenie hodnôt.

Silné vlastnosti, ktoré uplatňujem v práci i v živote:

Baví ma posúvať veci dopredu a neustále sa zlepšovať – nielen seba a svoje projekty, ale svojou troškou aj spoločnosť. Preto vidím taký zmysel vo vzdelávaní novej generácie.

Viera v mladú generáciu:

Dnešným deťom nechýba motivácia, vidím, že sebarozvoj majú v sebe, majú potenciál a predpoklady byť dobrými lídrami. My im to pomáhame urýchliť a nezabiť ten potenciál.

Pri vzdelávacom procese skúšame, čo funguje, vyhodnocujeme, aplikujeme zmeny a ideme znova. Nedávam študentom známky. Hodnotia sa sami, ja im na to dávam reakciu. Nie všetky školy sú tomu naklonené, často si zastávajú staré postupy. Verím však, že v budúcnosti to už bude vyzerať inak.

image
Archív Martin Klempa

Najväčší úspech vašej kariéry:

Neviem, čo považujem za úspech. Minimálne pokiaľ ide o nejaké kariérne úspechy. Ako sa hovorí, raz si hore, raz si dole. To, že sa človeku niečo podarí, dokáže často urobiť radosť len na chvíľku. Skutočným úspechom sú pre mňa moje deti a rodina. Aj to, že ma baví, čo robím.

Sny a méty:

V pracovnom živote nemám konkrétny cieľ. Len aby ma práca stále bavila a dávala mi zmysel.

image
Archív Martin Klempa

Vyvážený životný štýl:

Hoci sa zdá, že mám veľa pracovných aktivít, vôbec necítim, že je toho na mňa veľa. Čas strávený s prácou si strážim, hodnoty mám jasne nastavené a na prvom mieste je rodina. Práca ma baví, nie je to povinnosť. Viem to vyvažovať, niekedy viac treba riešiť prácu, inokedy rodinu. Neprepaľujem svoje sily, z toho som už vyrástol.

Voľný čas:

Snažím sa žiť zdravo a vo voľnom čase pravidelne športujem, venujem sa kalistenike. Veľa času trávim so svojimi deťmi, často práve pri športe. Rád si doprajem dobrý drink, dokážem si vychutnať tmavý alkohol. S obľubou skúšam nové veci či kombinácie.

Tento seriál článkov o mužoch ktorí nestarnú ale dozrievajú vám prináša Karpatské brandy Špeciál. www.karpatskebrandy.sk

  • Príbeh KBŠ: Karpatské brandy Špeciál vzniklo v pezinskej pálenici už pred viac ako 50 rokmi. Pôvodne bolo určené do sektov Hubert, no pre svoju výnimočnosť sa zachovalo ako samostatná značka.
  • Čas dozrievania: Dozrievanie v dubových sudoch je základom chute. Charakter dreva a čas má na brandy výrazný vplyv.
  • Najcennejší poklad: Základom je zdravé víno, z ktorého sa dvojitou destiláciou získa kvalitný destilát.
  • Silné vlastnosti: Unikátna chuť a vôňa KBŠ – nádherný súlad dreva s jemnosťou vanilky a sušeného ovocia.
  • Najväčší úspech: KBŠ je na Slovensku ikonou a pravidelne získava zlaté medaily i vo svete.

NOVINKA: dve verzie slovenskej legendy Karpatské brandy Špeciál

Tradičná značka slovenského brandy, ktorá má za sebou viac ako 50 rokov skúseností rozšírila svoju ponuku.  K obľúbenému päťročnému brandy KBŠ pribudla trojročná verzia KBŠ V.S. – Karpatské brandy Špeciál V.S. Táto skratka znamená „Very Special“.

V.S. nechávame v dubových sudoch aspoň tri roky, čím umožníme vínnemu destilátu jemné prepojenie s drevom a umocníme vôňu vanilky a hrozienok. Nápoj si zároveň zachováva svoju charakteristickú decentnú sviežosť a vyváženú chuť pravého slovenského brandy,“ vraví Peter Ďuriš, Master Blender Karpatského brandy.

Dlhodobí milovníci, ale aj začiatočníci majú vďaka najnovšiemu prírastku opäť viac príležitostí vychutnávať si unikátne vlastnosti slovenského brandy.

Top rozhovor
menuLevel = 2, menuRoute = notsorry/news, menuAlias = news, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
15. november 2024 13:25