Chceš si zaparkovať auto tam, kde bývaš? Ok, zaplať a skús si potom niekde pohľadať parkovacie miesto... Asi takto by to malo po novom vyzerať v bratislavskej Petržalke. Potom sa rozhýbu aj ďalšie mestské časti. A parkovanie zadarmo bude v Bratislave definitívne minulosťou.
Čítajte viac: Najväčšie sídlisko u nás spúšťa revolúciu. Chce vytlačiť cezpoľných
Pre väčšinu Slovákov to bude zlá správa. Lenže – takto otázka vôbec nestojí. Parkovanie zadarmo je vo väčších mestách neudržateľné. Takmer všade platí jednoduché pravidlo: kto si kúpi auto, musí sa postarať o parkovanie. A zadarmo to nevybaví. Systém rezidentských kariet s prijateľnou cenou (do 50 eur ročne) by mohol byť celkom schodným riešením. „Domácim“ to môže zvýšiť komfort. A „migrantov“ to odfiltruje z chodníkov presne tam, kam patria – na parkoviská. A ak im to ich firma nezabezpečí, tak to bude len ich problém. Nie problém všetkých ostatných.
Rizikom tohto systému je, že musí byť veľmi presne nastavený. Aby sme mali za poplatky primerané služby. A to v prípade Bajana a Petržalky zrejme nehrozí. Po prvé, Bajan vôbec nepočkal na spoločné pravidlá Bratislavy. Po druhé, je tu podozrenie, že nápad nevznikal v samospráve, ale v súkromnej firme, ktorá chce na projekte zarobiť milióny eur. Po tretie, táto firma (EEI) má pochybné pozadie. Investor a akcionár firmy bol v rokoch 2009 a 2010 ukrytý na Cypre (Madrano Investments, Nikosia). V roku 2010 zas do firmy EEI nalial 2,7 milióna eur Slovenský rastový kapitálový fond – zo štátnej agentúry na podporu podnikania. Ako vo svojom blogu upozornil novinár Tom Nicholson, manželka šéfa tohto štátom kontrolovaného fondu podnikala s konateľom EEI.
Čiže... Bajanov projekt nevyzerá ako verejný parkovací systém. Vyzerá ako súkromná kasa na peniaze.