Prvýkrát po vyše desaťročí sa výsledky slovenských žiakov v testoch PISA zlepšili, a to dokonca vo všetkých troch testovaných oblastiach.
V čitateľskej a prírodovednej gramotnosti dosiahli vyššie skóre než v predchádzajúcom kole testovania, v matematickej gramotnosti bolo zaznamenané až raketové zlepšenie a výkon našich žiakov sa dostal z pásma podpriemeru OECD do pásma priemeru OECD, teda na úroveň štandardu najvyspelejších krajín sveta.
Za týmto všetkým je veľa vynaloženého úsilia. Pre školy sme vydali materiály s praktickými matematickými úlohami spracovanými hravou formou, ktoré sú založené na predchádzajúcich kolách PISA a vytvorili sme pre školy banky úloh z rôznych predmetov na precvičovanie.
Zaviedlo sa celoplošné testovanie piatakov, ktoré učiteľom prináša spätnú väzbu o silných aj slabších stránkach ich žiakov a žiakom umožňuje získať skúsenosti s podobnými druhmi testovania. Národné testovania 5 a 9 boli modifikované tak, aby obsahovali praktické a tvorivé úlohy, viac čítania s porozumením, viac času na vypracovanie úloh, podobne ako je to v medzinárodných testovaniach. Otvorili sme tiež možnosť čerpania eurofondových projektov na rozvoj všetkých druhov gramotností, do ktorých sa už prihlásili stovky škôl.
Za uplynulé dva roky sme vyškolili 1 800 pedagógov v inovatívnych prístupoch k rozvoju gramotností u žiakov. Spolu s OECD sme zorganizovali medzinárodné školenie pre stovky učiteľov našich základných škôl, ktorí čerpali skúsenosti od 40 expertov zo všetkých kontinentov. Slovensko bolo treťou krajinou sveta, kde OECD takúto aktivitu realizovalo.
Analýzy testovania ukazujú, že na Slovensku je vplyv sociálneho prostredia na výsledky žiakov silnejší než v iných krajinách. Náš celoštátny priemer PISA je výrazne znížený slabšími výsledkami žiakov z marginalizovaných komunít a sociálne znevýhodneného prostredia.
Zlepšenie výsledkov testovania PISA nám určite prinesie aj splnená úloha z Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania – zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania pre päťročné deti.
Toto opatrenie zabezpečí rovnakú štartovaciu čiaru pre všetky deti na začiatku školskej dochádzky a zlepší prospievanie a výsledky žiakov z marginalizovaných komunít.
Treba si však uvedomiť, že výrazne lepšie výsledky v testovaní PISA sú najmä výsledkami práce našich pedagógov. Bez ich úsilia a osobného nasadenia by zavádzanie spomenutých opatrení do praxe nestačilo. Týmto im ešte raz ďakujem za ich úsilie a prajem vám a nám všetkým príjemné a požehnané sviatky.
Autorka je ministerka školstva.