Daniel KollárPavol Funtál
StoryEditor

Digitálna daň nie je cenou za úspech

17.10.2019, 00:00
DNES PÍŠE

Mať dobrý podnikateľský zámer, založiť firmu, zabezpečiť jej sídlo a nevyhnutný aparát na fungovanie. Robiť veci lepšie ako konkurencia, uspieť a, samozrejme, platiť dane.

Základný model fungovania súkromnej firmy. Jej úspech vo významnej miere závisí aj od toho, či sa dobre orientuje v online priestore a cieli na zákazníkov, vďaka nástrojom a riešeniam od technologických gigantov typu Google alebo Facebook.

Tie zmenili za posledné roky ekosystém biznisu úplne od základov aj vďaka kapitálu nevyčísliteľnej hodnoty – dátam. Títo lídri sú zároveň dôkazom, že legislatíva nestíha tempu digitalizácie, v daňovej oblasti obzvlášť.

Aj oni majú svoje európske sídla v Írsku, Luxembursku alebo Holandsku. Dane preto neplatia priamo do rozpočtov krajín, v ktorých ich biznis aj vďaka už vybudovanej infraštruktúre a obyvateľom rastie. Európska komisia po neúspechu z roku 2017 opäť otvorila tému spoločného prístupu k zdaneniu tržieb z digitálnych služieb, takzvaných „GAFA daní“.

Medzičasom niektoré členské štáty implementovali vlastnú podobu digitálnej dane, aspoň do času, kým nedôjde ku kompromisu na nadnárodnej úrovni. Otázka zdaňovania tohto typu biznisu nie je jednoduchá – z technického, právneho a, samozrejme, geopolitického hľadiska. O to zaujímavejšie bude sledovať, ako sa k téme postavia ministri financií a guvernéri centrálnych bánk na stretnutí G20, ktoré sa začína dnes.

Nie som zástancom selektívneho zdaňovania sektorov. Bez ohľadu na to, či ide o bankovú, alebo akúkoľvek inú daň. Neraz totiž vo finále deformujú systém, znevýhodňujú firmy pred konkurenciou zo zahraničia, duplikujú inú formu špeciálnej dane alebo už existujúceho odvodu. Alebo môže sektorová daň slúžiť na jednoduché plátanie dier v rozpočte.

Digitálna daň je iný prípad. Má totiž riešiť pokrivenie, ktoré umožňuje v tomto prípade daňový systém fungujúci na princípoch ešte z období, keď si ľudia stojaci za týmito úspešnými gigantmi možno len hľadali garáže pre svoje podnikateľské začiatky.

Nie, digitálna daň nemôže byť vnímaná ako daň za úspech digitálnych lídrov. Má vniesť spravodlivosť do systému a profitovať by z nej teda mali krajiny, v ktorých obyvatelia dané služby využívajú a vďaka čomu majú tieto giganty zisk. Daň je základným minimom, ktoré by mala firma vrátiť do spoločnosti, vďaka ktorej sa jej darí, a do rozpočtu krajiny, v ktorej významne podniká.

Autor je predseda Predstavenstva ČSOB.

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
09. november 2024 03:41