Ktorý poisťovací produkt pokladáte za najdôležitejší?
Jednoznačne životné poistenie, aj keď mnohí klienti význam tohto produktu ešte stále dostatočne nedoceňujú. Zabezpečia si auto, domácnosť a až na treťom alebo štvrtom mieste nasleduje životná poistka. Neuvedomujú si, akému riziku sa tým vystavujú.
Čo najriskantnejšie ste v živote urobili vy?
Po skončení vysokej školy som sa rozhodol, že odídem do zahraničia a zo dňa na deň tam začnem fungovať. Vybral som sa do Rakúska, neovládal som dokonale ani jazyk, no musel som "prežiť". A prežil som.
Vnímali ste aj postup na pozíciu generálneho riaditeľa ako určité riziko?
Určite áno -- prebral som zodpovednosť za spoločnosť, zamestnancov a spolupracovníkov. Na druhej strane pôsobím v Generali od začiatku jej fungovania na Slovensku, v zamestnaneckom systéme mám zhodou okolností identifikačné číslo 001. Určite bolo pre mňa dobré, že s rastom spoločnosti som sa aj ja postupne vyvíjal.
Čiže vaše vymenovanie na čelo firmy sa dá chápať aj ako logický krok.
Musím priznať, že som mal určité ambície, ale vždy bolo pre mňa dôležité najmä to, aby spoločnosť bezproblémovo fungovala.
Ako sa za jedenásť rokov vášho pôsobenia v Generali zmenil slovenský poistný trh?
Rozhodne prešiel zaujímavým vývojom. Rast zaznamenal hlavne v oblasti životného poistenia, narástol a bude rásť i v oblasti poistenia majetku. Čo sa týka motorových vozidiel, tam sa trh postupne zmenšoval, ale znova príde moment, keď začne rásť aj tento segment. Slovenský poistný trh má potenciál, a preto sme tu.
Spomenuli ste trochu nedostatočné vnímanie potreby životného poistenia u nás. Prečo si ľudia možno viac vážia či chránia svoje auto ako život?
Súvisí to s našou mentalitou, ale aj s praktickou skúsenosťou s rizikami, ktoré môžu nastať. Je pravdepodobnejšie a aj ľahšie predstaviteľné, že sa niekomu stane dopravná nehoda a poškodí si auto.
Pri "živote" je potrebné, aby každý myslel na budúcnosť a videl svoju existenciu z dlhodobejšieho hľadiska. To je hlavný dôvod, prečo je tento segment podpoistený a prečo má veľkú perspektívu. Klient v súčasnosti môže prispôsobiť svoje životné poistenie zámeru, na ktorý ho potrebuje. Chce mať dostatočný dôchodok, štipendium pre dieťa, plánuje financovať nehnuteľnosť? To všetko môže riešiť pomocou životného poistenia. Ale u nás zatiaľ toto povedomie nie je dostatočne zakorenené, aj keď vďaka vytvoreniu druhého piliera dôchodkového zabezpečenia sa veľa zmenilo. Napokon, s danou situáciou úzko súvisí aj príjmová situácia Slovákov, ktorá sa však pomaly začína zlepšovať. Do budúcnosti preto očakávame postupný rast životného poistenia na úrovni 10 percent.
Ako by v tomto smere mohol pomôcť štát?
Zaviedlo sa daňové zvýhodnenie vo výške 12-tisíc korún pre klienta a veľkým úspechom bolo presadenie zvýhodnenia na príspevok zamestnávateľa svojim zamestnancom do výšky 6 percent. Pripravili sme produkty a výhody pre klientov. Proces bol spustený, no nakoniec sa zmenou legislatívy táto výhoda zrušila. Podľa môjho názoru štát urobil krok späť.
Existujú náznaky, že by sa k tomuto alebo podobnému kroku mohol v blízkej budúcnosti znova odhodlať?
Momentálne nič podobné asi nemôžeme očakávať.
Na trhu je pevne etablované takisto investičné životné poistenie. Vnímate ho aj ako istý ekvivalent ku klasickým bankovým produktom?
Skrýva v sebe jednoduchú ideu rozhodnúť sa pre produkt, ktorý má vyšší potenciál výnosu kombináciou s niektorým z investičných fondov. Samozrejme, s vyšším rizikom. Prioritne sa zameriavame na bežne platené poistné a aj v prípade investičného životného poistenia preferujeme dlhodobé programy pre klientov pred jednorazovými vkladmi na kratšie časové obdobie. Takže môžeme hovoriť o konkurencii voči bankovým produktom a zároveň o produktoch, ktoré ich dopĺňajú.
Počas posledných týždňov bola pozornosť verejnosti zameraná najmä na povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel. Generali segmentuje podľa veku aj bydliska vodiča. Prečo preferujete práve tieto kritériá?
Využívame nielen vlastnú lokálnu skúsenosť, ale aj know-how celej skupiny Generali. Vychádzali sme teda z našich analýz aj zo snahy zamerať sa na našu cieľovú skupinu.
Tú tvoria predovšetkým vodiči z menších sídiel a starší ako 25 rokov. Nie ste však sami, táto klientela je zaujímavá pre všetky poisťovne. Neuvažujete nad jej rozšírením či zmenou?
Zvolená stratégia je správna, budeme v nej pokračovať, aj keď, samozrejme, budeme reagovať na vývoj trhu.
Ten sa očakáva najmä v smere rastu cien povinného zmluvného poistenia, ktoré sú u nás aj v porovnaní s okolitými krajinami veľmi nízke. O koľko by mohli stúpnuť?
Rast cien je veľmi pravdepodobný. Zvyšujú sa vstupy súvisiace so škodami, je tu povinnosť splácať starý dlh Slovenskej poisťovne, do ceny vstupuje aj príspevok na hasičský zbor. Nerád by som odhadoval konkrétne čísla, ale v časovom horizonte dvoch -- troch rokov budú ceny stúpať.
Nehrozí, že sa zopakuje scenár spred troch rokov, keď sa trh v dôsledku dumpingových cien prepadol?
Neočakávam to. Každá spoločnosť využíva know-how svojej medzinárodnej skupiny, a to bude viesť k oveľa profesionálnejšiemu fungovaniu v celom segmente.
Čo teda bude hlavným produktovým ťahákom poisťovní u nás?
Hlavným ťahákom v oblasti životného poistenia bude podľa môjho názoru investičné životné poistenie a v neživotnom poistení vývoj produktov pre retail a segment malých a stredných podnikateľov. Kľúčovú úlohu zohrá distribučná stránka trhu. V prípade životného poistenia vidím veľký potenciál v bankopoistení a v sieťach finančných poradcov. Bude záležať na poisťovniach, ako na vývoj zareagujú a aké úspešné budú ich vlastné odbytové siete v oblasti životného poistenia, keďže dnes je väčšina zameraná na poistenie majetku či motorových vozidiel. V neživotnom poistení budú naďalej dôležitými hráčmi agenti poisťovní, miestni a medzinárodní makléri. Pri medzinárodných rizikách aj napriek zaujímavému obchodu zohráva úlohu otvorenie európskeho priestoru, keď lokálne riziká poisťujú poisťovne priamo zo zahraničia.
Kto je Roman Juráš
Roman Juráš je od 1. novembra predsedom Predstavenstva a generálnym riaditeľom Generali Poisťovne. V rokoch 1992 až 1996 pôsobil v audítorskej spoločnosti KPMG Alpen Treuhand GmbH, Rakúsko. Neskôr bol prokuristom poisťovne Generali a od roku 2001 členom jej predstavenstva. V súčasnosti je zodpovedný za odbory bankopoistenie, externý odbyt, financie, informatika, poistenie osôb, komunikácia. Od roku 2004 predsedá Predstavenstvu VÚB Generali, d. s. s, a. s.