Diskusie o kvalite vo vysokoškolskom vzdelávaní vibrujú odbornou i laickou verejnosťou nielen na Slovensku, ale aj v širšej Európe. Zvyšujúci sa dopyt a obmedzené verejné výdavky na vzdelanie prinášajú diskusie o tom, ako zvyšovať kvalitu vysokoškolského štúdia v rámci stanovených mantinelov.
Bielou palicou na ceste k hľadaniu kvality vo vzdelávaní môže byť porovnanie s kvalitou vo výrobnom procese, ktorá je zameraná na dosahovanie nulovej chybovosti na výstupe. V oblasti vzdelávania na Slovensku sú však merané prevažujúce kritériá kvality na vstupe, a to najmä kvalitou pedagogického zboru ako jedného z kľúčových kritérií pri posudzovaní kvality študijného programu, čo naznačuje, že u nás sa meria predpoklad, a nie výsledok. Nechceme znevažovať dôležitosť tohto kritéria, avšak izolované meranie komplexnej kvality jedným prevažujúcim kritériom príliš zjednodušuje pohľad na kvalitu vysokoškolského vzdelávania.
Súvislosti
Kvalita pedagogického zboru by bola však bez kvalitného materiálovo-technického vybavenia, kvalitnej knižnice s prístupom do on-line databáz, študentských služieb vrátane karierneho centra, kvalitných info-komunikačných systémov a kvalitného administratívneho zabezpečenia oklieštená a jedno bez druhého by nemohlo fungovať. Posunutie kritérií kvality vo vzdelávaní smerom k výstupu, čiže kvalite absolventa, by bolo zobjektívnením komplexnej kvality vysokoškolskej inštitúcie ako celku.
Sebahodnotenie
Vysoká škola manažmentu s cieľom zvyšovania komplexnej kvality štúdia nedávno podstúpila ako prvá súkromná vysoká škola na Slovensku sebahodnotiaci proces realizovaný renomovanou Európskou asociáciou univerzít (European University Association), ktorá na rozdiel od národnej akreditácie komplexne hodnotí všetky parametre sledovanej vysokej školy, a to od učiteľov, študentov, zamestnancov, absolventov až po zástupcov priemyslu, ktorí sa vyjadrujú k prínosu danej vysokej školy pre subjekty hospodárskej praxe. Najmä hodnotenia externého prostredia na úrovni zamestnávateľov či profesijných organizácií sú mimoriadne dôležité, keďže práve tieto nastavujú zrkadlo kvality absolventov, ktorých škola produkuje.
Súkromné verzus verejné
Vztiahnuté na súkromné vysoké školy, pokiaľ by súkromná vysoká škola produkovala dlhodobo nekvalitu, odrazí sa to na uplatniteľnosti jej absolventov na trhu práce a na degradácii hodnoty nimi vydávaných akademických titulov. To by malo za následok pokles záujmu o štúdium až po zatvorenie školy v dôsledku nezáujmu.
Verejných vysokých škôl sa toto zatiaľ netýka, keďže tie nie sú so študentom vo vzťahu s finančným vyrovnaním, tým pádom sú školami prvého výberu, a to práve s ohľadom na cenu, ktorá je na Slovensku stále cudzím prvkom. Logickým správaním spotrebiteľa je rozhodovanie aj -- či najmä -- na základe ceny, a tu, bohužiaľ, i najkvalitnejší program ťažko dokáže konkurovať "programom zadarmo".
Problém externisti
Pozoruhodným počinom vo vzťahu ku kvalite je pripravovaný návrh novely zákona o vysokých školách, ktorý nekvalitu externého štúdia rieši zavedením kvóty na počet externých študentov, čo je síce originálne riešenie, avšak nesúvisiace s kvalitou štúdia ako takou. V prípade, že zákon bude schválený v navrhovanom znení, dôjde k niekoľkým negatívnym javom -- zníži sa prístup k terciárnemu vzdelaniu pre zamestnaných, ktorí si chcú zvýšiť kvalifikáciu po naplnení kvót, čo je v rozpore s ambíciami Slovenska budovať vedomostnú spoločnosť, po naplnení kvót v najmä spoločenských a humanitných vedách ako manažment a právo, ktoré sa dajú bezproblémovo študovať v externých formách štúdia (na rozdiel od exaktných vied), príde k odlevu externistov napríklad na české vysoké školy, a tým k odlevu peňazí, ktoré by inak ostali na slovenských vysokých školách.
Navyše navrhované opatrenie zlikviduje niektoré, najmä súkromné, vysoké školy, ktorým štát obmedzí príjem zo školného. Týmto navrhovaným riešením smerom k domnelému zvyšovaniu kvality sa iba "zlegalizuje" nekvalita obmedzením jej počtu.
Vysoká škola manažmentu s úzkym prepojením so City University, Bellevue, USA má zavedené niektoré mechanizmy, ktoré zabezpečujú kvalitu tak na vstupe, ako aj na výstupe. Na vstupe je to najmä dôsledný výber vyučujúcich vrátane demo ukážky prednášky a zdokladovanie ich pôsobenia v praxi, keďže škola stavia svoje akademické programy s prepojením na prax. Študenti majú možnosť na konci každého trimestra písomne sa vyjadriť ku kvalite predmetu a vyučujúceho.
Akademická etika
Okrem toho škola sleduje kvalitu študentského výstupu kontrolou seminárnych prác a projektov študentov a má vytvorenú vnútornú štruktúru na zamedzenie plagiátorstva. Všetky predkladané študentské práce sú elektronicky diagnostikované prostredníctvom softvéru TURNITIN, ktorý odhaľuje prehrešky plagiátorstva. V prípade porušenia akademickej etiky je študent povinný zdôvodniť svoje konanie pred komisiou. Škola sprostredkúva stáže a pracovné pozície študentom aj absolventom.