Služby privátneho bankovníctva si našli svoju cestu aj k slovenským klientom a nie sú na našom trhu už žiadnou novinkou. Oproti niekoľkostoročnej tradícii napríklad vo Švajčiarsku je tento trh u nás stále pomerne mladý. Okruh klientov sa však neustále rozširuje a stále má silný potenciál rastu najmä vďaka silnému rozvoju domácej ekonomiky.
Kvalita služieb sa líši
Vstupná investícia pre privátne bankovníctvo sa u nás v jednotlivých bankách líši. Klient sa však k nadštandardným službám môže dostať už od jedného milióna korún. Na kvalitné riadenie portfólia a starostlivosť o majetok je však potrebná niekoľkonásobne vyššia suma. Riaditeľ ČSOB Privátneho bankovníctva Peter Cesnak odporúča začať s dolnou hranicou v okolí piatich až desiatich miliónov. "Oslovujeme aj potenciálnych klientov, kde je možné očakávať, že takýmito prostriedkami budú v dohľadnom čase disponovať," doplnil.
Podľa výšky vstupnej investície sa takisto líši úroveň poskytovaných služieb. "Klienti s rôznou bonitou majú aj rôzne potreby. V prípade klienta, ktorý disponuje sumou päť miliónov korún, ešte nemá význam hovoriť o individuálnom riadení portfólia, lebo pri tomto objeme nie je zodpovedné rozloženie aktív možné. Pri klientoch s 50 miliónmi a viac by malo byť individuálne riadenie portfólia samozrejmosťou," vysvetľuje Cesnak. Riaditeľ Divízie privátneho bankovníctva UniCredit Bank Jaroslav Víťazka pripúšťa aj možnosť, že klient má nižšiu sumu v hotovosti, avšak má vysoko nadpriemerný mesačný príjem.
Peniaze nie sú všetko
Ani na Slovensku však suma v hotovosti nie je jediným kritériom, ktoré banky zaujíma, ale potrebuje mať istotu, že peniaze klient získal legálnou cestou. "Klientov si banka vyberá, takže ich zvyčajne dobre pozná. Pokiaľ však ide o nového klienta, ktorý peniaze napríklad zdedil v zahraničí, banka, samozrejme, požaduje zdokladovanie majetku formou výpisov z dedičského konania. Podobne sa môže vyskytnúť požiadavka na predloženie daňového priznania alebo kúpno-predajnej zmluvy," vysvetľuje predseda Predstavenstva VÚB Asset Managementu Marián Matušovič.
"Pri rozhodovaní môžu zohrať úlohu aj iné faktory, napríklad spoločenské postavenie. Všeobecným predpokladom je však, pochopiteľne, bonita klienta pohybujúca sa rádovo v miliónoch korún a schopnosť i ochota zaplatiť si nadštandardné služby," konštatuje vedúca Oddelenia komunikácie Tatra banky Eva Šinková. Klientmi privátneho bankovníctva na Slovensku sú podľa nej predovšetkým úspešní podnikatelia, manažéri, ľudia zo stavu slobodných povolaní, známe osobnosti zo sveta športu, ale aj z iných oblastí spoločenského života.
Osobný prístup
Pri splnení podmienok, ktoré požaduje banka, dostane klient k dispozícii svojho osobného bankára, ktorý zabezpečuje jeho kontakt s bankou. "Je to človek, ktorý pozná klienta, jeho potreby a požiadavky, denne sleduje vývoj finančných investícií, hospodárske, sociálne a ekonomické udalosti a následne modeluje portfólio zodpovedajúce jeho požiadavkám. Pridanou hodnotou osobného bankára je aj skutočnosť, že je klientovi k dispozícii prakticky nonstop," vysvetľuje hovorkyňa Istrobanky Miroslava Pargáčová. Privátny bankár pozná prognózy kapitálových a finančných trhov, vývoja mien a ekonomík.
Možnosti klienta sú podľa vedúceho odboru privátneho bankovníctva Slovenskej sporiteľne Radoslava Vavruša takmer neobmedzené.
"Potenciálny klient privátneho bankovníctva získava predovšetkým ponuku v oblasti aktívnej správy finančného majetku v podobe riadeného portfólia, ktoré zohľadňuje investičný horizont, vzťah k riziku, požiadavky na likviditu, menu, ako aj iné špecifiká," vysvetľuje Vavruš. Na zhodnocovanie peňazí si klient môže vybrať zo širokej ponuky fondov, termínovaných vkladov alebo cenných papierov, ktoré sú špeciálne určené pre privátnu klientelu. V niektorých bankách sa mu takisto dostane daňového poradenstva. Bonitnejší klient sa takisto môže tešiť na lepšiu úrokovú sadzbu, ako sa dostáva bežnej verejnosti.
"V prípade úverových produktov pri potrebe úverovania osobný poradca dohodne stretnutie so špecialistami na úvery. Samozrejmosťou v týchto vzťahoch je maximálna diskrétnosť, flexibilita či individuálny prístup ku klientom," doplnila vedúca útvaru marketing a komunikácia Volksbank Jana Lukáčová. Okrem nadštandardných služieb môže klient, samozrejme, využívať aj bežné bankové produkty a operácie. Lákavou investíciou môžu byť takisto umelecké diela. "Vlastniť zbierku obrazov, drevené plastiky alebo dobový nábytok sa stáva zaujímavou možnosťou investície pre solventných ľudí aj na Slovensku. UniCredit Private Banking v Taliansku úzko spolupracuje s aukčným domom Christie´s. Na Slovensku sme takúto spoluprácu rozbehli s aukčným domom Soga," hovorí Víťazka.
Vysoká ponuka služieb
Služby privátneho bankovníctva na Slovensku v súčasnosti poskytuje väčšina univerzálnych bánk. Slovenský trh však napriek tomu, že existuje relatívne krátko, nezaostáva za vyspelým svetom. "Segment privátneho bankovníctva je na Slovensku pomerne mladý, ale určite nie je izolovaný od svetových trendov. Takisto ako v iných oblastiach sú bankári aj klienti konfrontovaní so zahraničnými modelmi fungovania privátneho bankovníctva," vysvetľuje Cesnak. Banky takisto využívajú skúsenosti svojich materských spoločností, ktoré majú v tejto oblasti dlhodobé know-how. Banka Dexia napríklad pripravuje poskytovanie týchto služieb priamo prostredníctvom Dexia Banque á Internationale Luxemburg, ktorá je luxemburskou časťou skupiny.
Na našom trhu však pôsobia tiež banky, ktoré sa na tieto služby špecializujú. Privatbanka a Banka J&T majú za sebou slovenský kapitál. Treťou, výlučne privátnou bankou, je luxemburská spoločnosť zvučného mena Banque Priveé Edmond de Rothschild Europe, ktorá má svoje zastúpenie priamo v centre hlavného mesta. Ak by však klient chcel začať využívať služby tejto luxusnej banky, mal by si pripraviť niekoľko miliónov eur v hotovosti. Musí tiež prejsť prísnou kontrolou vlastnej bezúhonnosti a dôveryhodne preukázať pôvod svojich peňazí. Na českom trhu však pôsobia aj ďalšie banky luxusných mien ako nemecká Sal. Oppenheim alebo švajčiarska Lombard Odier Darier Hentsch.
K službám, ktoré majú k privátnemu bankovníctvu, sa potenciálny klient môže dostať aj cez spoločnosti mimo bankového trhu poskytujúce správu majetku a investícií, ktoré pôsobia na našom trhu.
Záujem rastie
Slovenský trh bankových služieb pre bonitných klientov sa dynamicky rozvíja a ešte stále má silný rastový potenciál. Iba Tatra banka, ktorá tieto služby začala ponúkať ako prvá a má najväčší počet klientov, v súčasnosti spravuje v rámci privátneho bankovníctva približne 30 miliárd slovenských korún. Zvýšený záujem je spojený s celkovým rastom hospodárstva a zlepšujúcou sa kvalitou služieb, ktoré banky v tejto oblasti ponúkajú.
Náročnosť sa zvyšuje
Z rastúcim trhom a získavaním investičných skúseností sa však postupne zvyšuje aj náročnosť privátnej klientely. "Služby, ktoré boli pred piatimi rokmi považované za nadštandardné, sa stali rutinou a samozrejmosťou. Privátne bankovníctvo musí podliehať dynamickému vývoju," konštatuje Pargáčová.
"Klienti, ktorí pred pár rokmi začínali so servisom privátneho bankovníctva, boli jednoznačne orientovaní na krátkodobý investičný horizont. Veľakrát na spokojnosť postačoval režim kódovaných účtov pre zvýšenú diskrétnosť a zvýhodnené úročenie termínovaných vkladov. Dlhodobé investície tvorili menšiu časť portfólií a boli orientované výrazne na konzervatívne investičné nástroje, ako sú štátne dlhopisy, prípadne dlhopisové fondy," hodnotí Šinková. Dĺžka investičného horizontu, ale aj miera akceptovateľnosti rizika sa však podľa nej začali postupne zvyšovať. "To však môže byť čiastočne ovplyvnené pozitívnym vývojom na trhoch za ostatné štyri roky," dodala.
StoryEditor