StoryEditor

Chceme poskytovať komplexné služby

23.08.2005, 00:00
Rozhovor s podpredsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Českej poisťovne na Slovensku Antonínom Nekvindom

Podľa predchádzajúcich vyhlásení firmy ste sa chceli umiestniť medzi poisťovňami na Slovensku na treťom mieste. Podľa aktuálnych rebríčkov vám chýba ešte jedna priečka. Kedy chcete splniť plán?
-- V rámci univerzálnych poisťovní sme už tretí. Ak zoberieme výsledky za všetky spoločnosti, tak nám ešte jedno miesto chýba. Súťažíme o pár miliónov a šplháme sa tam. Keď zoberieme do úvahy nové zmluvy, teda obchodnú produkciu, tak v tejto oblasti už sme na treťom mieste.
Jedným z najdôležitejších udalosti vlaňajška boli akciové ceny na povinnom zmluvnom poistení áut. Ako to ovplyvnilo Českú poisťovňu -- Slovensko?
-- V dôsledku toho, že v minuloročnom novembri vypukla cenová vojna v tomto segmente, tak sme stratili približne desatinu klientov. V rámci spoločnosti príjmy klesli o 120 miliónov korún. Sami sme sa však na akciových sadzbách nezúčastnili. Správali sme sa rovnako k starým aj novým klientom. U nás sa to neprejavilo zvlášť dramaticky, ale celkovo na trhu určite áno. Predpísané poistné kleslo o 1,5 až dve miliardy korún.
Ako sa to odrazí v tomto roku?
-- Po tom, čo sa stalo, je ťažké predpokladať, čo urobí konkurencia. Ale neočakávam, že dôjde k razantným zľavám. Skôr k určitým "akciám" na prirážky. Ak sa pozrieme na polročné výsledky, tak to uvidíme. V prípade, že poisťovne nevyberú dosť, dostanú sa do strát. S tým sa už musí každá vyrovnať sama. Treba si uvedomiť, že na Slovensku je v porovnaní s okolitými krajinami poistné najlacnejšie. K tomu ešte treba pripočítať deficit z minulého obdobia, ktorý je osem miliárd korún. Ten musíme všetci spolu zaplatiť.
Kedy by sa mohol tento dlh vyrovnať?
-- Bude sa rozpúšťať postupne. Celý deficit sú odškodnenia z minulého systému, teda do roku 2002. Nie sú to virtuálne peniaze, ale za nimi treba vidieť konkrétnych ľudí. Teda tých, čo mali smolu a ostali po nehode s trvalými následkami. Čakajú, že peniaze dostanú. Spravovateľ systému -- Slovenská kancelária poisťovateľov, má za úlohu, aby poisťovne robili adekvátne produkty. Také, ktoré to budú schopné financovať. Pokiaľ sa toto nevyrieši, tak trh nebude mať slobodu.
Jedným zo špecifík slovenského poistenia áut je neexistencia malusu. Avšak bonus sa vo veľkej miere uplatňuje...
-- Myslím si, že v tejto fáze poisťovne nepristúpia na malus. Stále je veľký tlak na ceny. Dá sa používať tam, kde je trh ustálený a neprichádza tam k takým akciám ako minulý rok. Nie, že by si to zaistitelia nepriali. Malus bude, ale v najbližšom čase to neočakávam.
Čo očakávate od slovenského trhu?
-- Trh treba rozdeliť na životné a neživotné poistenie. Pri životných poistkách sa začína prejavovať vyššie uvedomenie si zodpovednosti Svoju rolu v osvete zohrala aj dôchodková reforma, preto je dobré, že druhý pilier začal fungovať. Ak si porovnáme čísla Slovenska a Európskej únie, tak tu je ešte štyri razy menej životných poistiek. Vidím tu priestor. V neživotnom poistení sú špecifiká podobné ako v ostatných východných krajinách. Je tu obrovský tlak na cenu a klienti sa nedívajú na celý produkt. Teda na poistnú ochranu a služby. Poistenie je o zabezpečení, ale cena je veľmi uprednostnená. Dobre sa to dá ilustrovať na príklade Českej republiky. Tam sa po povodniach zvýšilo povedomie ľudí pri poistení majetku. Nedívajú sa na päťstovku hore -- dole. Chcú mať také krytie, aby poisťovňa škodu rýchlo zlikvidovala a ten dom si znova postavili.
Takže paradoxne škody prospievajú poisťovniam?
-- (Smiech) Ja to nechcem privolávať. Aj tu boli katastrofy -- záplavy na východnom Slovensku, víchrice v Tatrách. Ale, chvalabohu, boli len miestneho rozsahu. Pred troma rokmi bola takmer celá Česká republika pod vodou. Je to skôr na práci poisťovní a novinárov. Aby si ľudia uvedomili hodnotu poistenia, tak, aby mali efektívnu ochranu. Ten pocit, že mám lacnú poistku, bude ešte chvíľu trvať.
Ako hodnotíte s odstupom času kúpu kmeňa od Allianz -- Slovenskej poisťovne?
-- Bol to dobrý krok. Kmeň sme stabilizovali. Klientov sme získali začiatkom minulého roka. Bolo to približne 70-tisíc zmlúv na havarijné poistenia, poistenia domácností a poistenia stavby.
V poslednom čase boli na poistnom trhu viaceré legislatívne zmeny. Ako sa vás dotkli?
-- Zákony, ktoré platia na Slovensku, sú čoraz viac totožné s európskou legislatívou. Najnovším je zákon o poistných sprostredkovateľoch. Dáva na trh pravidlá skúšok, a to je dobré. Poisťovne budú musieť byť transparentnejšie. Klient pocíti účinnosť zákona na vlastnej koži už pred podpisom zmluvy. Výslovne totiž uvádza, že sprostredkovateľ musí zaznamenať požiadavky a potreby občana súvisiace s uzatváraným poistením. Takisto musí uviesť aj dôvody, na základe ktorých mu odporúča konkrétny produkt. Ďalej je to je maximálna poistná suma. Najvyššie odškodnenie pri poistení áut na Slovensku v súčasnosti predstavuje 19 miliónov korún pri poškodení zdravia a päť miliónov pri majetku. Novou hranicou by mal byť aspoň jeden milión eur, teda takmer 40 miliónov korún za osobu aj majetok.
Ako vás zákon o sprostredkovateľoch ovplyvní?
-- Nás to neovplyvní nijako.
Myslíte si, že ešte treba prijať nejaké úpravy zákonov?
-- Vo všeobecnosti je určitý nedostatok legislatívy v tom, že málo odráža realitu. Určitú zmenu by som však prijal v príspevkoch na sanáciu dlhu v povinnom zmluvnom poistení áut. V súčasnosti každý platí podľa predpísaného poistného. To znamená, že ak máme po období akciových cien menej áut za štandardné ceny, tak na deficit platíme viac. Bolo by férovejšie, keby sa platilo podľa počtu áut.
S tým súvisí aj distribúcia produktov. Akými spôsobmi ich predávate?
-- Aj tu treba rozšíriť trh na životné a neživotné poistenie. V prvom prípade ide o veľmi komplexný produkt. Takže treba niekoho, kto to sprostredkuje a klientovi odpovie na všetky otázky. Či už je to náš človek alebo maklér, s ktorým máme uzatvorenú zmluvu. Pri neživotnom poistení sme začali aj s telefónnym predajom a poistením cez internet. Napríklad povinné zmluvné poistenie áut uzatvárame cez internet, a to sme, myslím si, jediní na Slovensku. Filozofia je taká, aby klient v prípade jednoduchších zmlúv a zmien nemrhal čas a našiel nás v sobotu, nedeľu, ráno aj večer.
Aký má úspech internet a telefón?
-- Ak zoberiem do úvahy on-line poistenie, tak je to doplnkový spôsob. Predstavuje asi jedno percento zo zmlúv. Ale myslím si, že je to príprava na budúcnosť. Poistenie cez telefón záleží na kampani. Práve na jar jedna prebehla. Ciele, ktoré sme si dali, splnili naše očakávania.
Rozšírite tento spôsob aj na ostatné produkty?
-- Začali sme s autami. Určite začneme takto uzatvárať aj iné majetkové poistenie.
Ako sa chcete odlíšiť od ostatných?
-- Od konkurencie sa chceme odlíšiť komplexnými službami. Kým na trhu je celkovo 25 poisťovní, tak komplexné služby ponúka sedem alebo osem. Poskytovať univerzálne produkty je aj náročné. V rámci skupiny univerzálnych poisťovní už záleží na produktoch. Tie nie sú už zaujímavé len cenou, ale tým, ako sú jasne vyložitelné. Že sa za nimi neskrýva niečo iné, čo by sa dalo interpretovať mnohoznačne. A potom je to aj správa zmlúv. Aby klient mohol jednoduché zmeny robiť zo svojej obývačky. Svoju rolu zohrávajú aj doplnkové, teda asistenčné služby. To sú tie detaily, ktoré z produktov robia finesy.
Váš akcionár PPF pôsobí okrem Českej republiky a Slovenska aj v Rusku. Aké máte ďalšie plány?
-- Mapujú príležitosti na Ukrajine a v balkánskych krajinách. To je teraz región, o ktorý sa zaujímame.
Do akej miery sa dajú skúsenosti exportovať?
-- Domnievam sa, že skúsenosti z back-office sa dajú bez problémov aplikovať. Samotný obchod je však iný. Dá sa síce vychádzať aj z iných trhov, ale treba sa prispôsobiť regiónu. Tento fakt som si aj ja vyskúšal. Pretože predtým, ako som prišiel na Slovensko, pracoval som v Českej republike. Špecifiká existujú a treba ich rešpektovať. Keby to bolo všade rovnaké, tak poisťovne zoberú valec a valcujú to od Belgicka až po Rusko. To je na poisťovaní to pekné, že si treba všímať maličkosti. Stále sú zmeny.
Aké sú rozdiely medzi českým a slovenským trhom?
-- Jedným z nich sú záplavy, ktoré zasiahli Českú republiku. Ako som už spomenul, to zmenilo prístup k majetkovému poisteniu. Rozdiel je aj v celkovej ekonomickej situácii. Na Slovensku sa rozbehli reformy, ale v Českej republike sa toho veľa nedeje. Nakoniec sa to prejavuje tým, že Slovensko má vysoký prílev investícií. To by sa malo odraziť aj na príjmoch obyvateľstva. Chápem, že občania to teraz neprežívajú, pretože štát je v ťažkom prechodnom období. Ale počítame s tým, že ľuďom budú viac ostávať peniaze. Časť úspor by mohli investovať do životného poistenia.
Aký je pomer životného a neživotného poistenia na Slovensku a v krajinách Európskej únie?
-- Na Slovensku je 40 percent z predpísaného poistného v životnom poistení a 60 percent v neživotnom. V Európskej únii je to presne naopak. Aj keď v tomto roku, pre problémy v povinnom zmluvnom poistení, sa môžeme priblížiť k parametrom únie. To nie je však to pravé orechové. Dôchodková reforma určite prispieva k tomu, že životné poistenie získava na obľube.
Akú sú plány akcionára na Slovensku?
-- Určite po počiatočných investíciách očakáva rast podielov na trhu. Aj v neživotnom poistení je o čo bojovať, stále je veľa ľudí nepoistených. Okrem toho prílev zahraničného kapitálu dáva priestor na poistenie podnikateľov. Chceme rásť a robiť biznis tak, že hráme podľa pravidiel poistenia. To znamená, že si plníme záväzky voči klientom aj akcionárom.
Aký plánujete zisk v tomto roku?
-- Chceme dosiahnuť 15 až 20 miliónov korún. Životné poistenie robíme už tretí rok. Začínajú sa nám vracať investície. Tento segment je totiž kvôli rezervám v prvých rokoch stratový. V prvom polroku sme uzatvorili poistné zmluvy za vyše miliardy korún. Z toho na neživotné poistenie pripadlo 865 miliónov a na životné 174 miliónov korún. Na slovenskom poistnom trhu máme 6,2-percentný podiel. Podľa predbežných údajov hospodársky výsledok pred zdanením bol 8,6 milióna korún.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/financne-noviny, menuAlias = financne-noviny, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
05. október 2024 06:35