Americký výrobca lietadiel Boeing dosiahol predbežnú dohodu s odbormi, v ktorej súhlasí s plošným zvýšením miezd pre viac ako 33-tisíc zamestnancov o 25 percent v rámci štvorročnej kolektívnej zmluvy.
Boeing to v nedeľu oznámil v tlačovej správe, dohodu označuje za historickú. Zároveň súhlasil, že v regióne Seattlu bude v budúcnosti vyrábať budúci model komerčných lietadiel. Odbory pôvodne hrozili štrajkom, začať mala 13. septembra.
Spoločnosť sa dohodla s odborovou centrálou IAM 751, ktorá zastupuje zamestnancov v štáte Washington, a s centrálou W24 zastupujúcou pracovníkov v štáte Oregon. Dohoda sa bude podľa Boeingu týkať aj malej skupiny zamestnancov v Kalifornii.
"Ponuka zmluvy prináša historicky najväčšie plošné zvýšenie miezd, zníženie podielu zamestnancov na zdravotných nákladoch, aby bola zdravotná starostlivosť dostupnejšia, vyššie príspevky spoločnosti na vaše dôchodkové pripoistenie a zlepšenie rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom," uviedla vo video správe pre zamestnancov šéfka divízie komerčných lietadiel Stephanie Popeová.
"Hoci nebolo možné dosiahnuť úspech vo všetkých bodoch, môžeme úprimne povedať, že tento návrh je tou najlepšou zmluvou, akú sme v našej histórii vyjednali," komentoval rokovania prezident odborov IAM 751 Jon Holden. Pôvodne odbory podľa agentúry Reuters požadovali zvýšenie miezd o 40 percent.
Novú dohodu ešte musia schváliť zamestnanci, ktorých odborová organizácia IAM 751 zastupuje. Ak dohoda nezíska väčšinovú podporu, zamestnanci sa môžu ešte stále prikloniť k štrajku, a to v prípade, že za ňu v ďalšom hlasovaní zdvihnú ruku aspoň dve tretiny členov.
Ide o prvé takto rozsiahle kolektívne rokovanie po 16 rokoch. Pri súčasnom kontrakte z roku 2008 zamestnanci združení v odboroch dvakrát schválili predĺženie. Naposledy bola zmluva predĺžená v roku 2016, a to na osem rokov.
Boeing v druhom štvrťroku prehĺbil stratu na 1,44 miliardy dolárov, čo je proti strate 149 miliónov USD pred rokom nárast zhruba na desaťnásobok. Davida Calhouna od 8. augusta na čele firmy vystriedal Robert Kelly Ortberg.
Boeing v júli pristúpil na mimosúdne uznanie viny v prípade dvoch tragických nehôd lietadiel 737 MAX z rokov 2018 a 2019. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu 243,6 milióna dolárov. Firma sa tiež zaviazala k investíciám do programov bezpečnosti a kontroly kvality.
Spolu pri oboch haváriách v rokoch 2018 a 2019 zahynulo 346 ľudí. Za nehodami lietadiel 737 MAX indonézskej spoločnosti Lion Air a dopravcu Ethiopian Airlines boli problémy s asistenčným softvérom. Systém nazývaný MCAS mal pilotom pomáhať lietadlo ovládať. V oboch prípadoch ich ale prekvapil nepredvídateľným zásahom do konania. Od druhého pádu v marci 2019 tento stroj nesmel 20 mesiacov lietať.