StoryEditor

Obchodné reťazce potravinovú infláciu skôr tlmili, ceny rástli pomalšie

02.08.2024, 11:49
Autor:
TASRTASR

Hrubé marže potravinových reťazcov na Slovensku sú podľa Inštitútu pre stratégie a analýzy porovnateľné s Českom, vyššie ako v Poľsku a nižšie ako v Maďarsku.

V roku 2022 ceny potravín prudko rástli a veľké reťazce čelili obvineniam, že prispievajú k nárastu cien a potravinovej inflácie. Podľa prepočtov Inštitútu pre stratégie a analýzy - ISA tomu tak nebolo. Reťazce sa totiž strážia navzájom a strážia ich aj zákazníci. Kto priveľmi zvyšuje ceny, prichádza o zákazníkov aj o podiel na trhu.

Najväčšie potravinové reťazce na Slovensku v roku 2022 mali podľa analýzy ISA väčšinou mierne nižšie hrubé marže ako rok predtým. "To znamená, že potravinovú infláciu skôr tlmili, pretože ceny v ich predajniach rástli mierne pomalšie ako ceny, za ktoré tovar nakúpili," uviedol v analýze inštitút.

Hrubá marža, ktorá predstavuje rozdiel medzi tržbami za predaný tovar a nákladmi na nákup tohto tovaru, a to celé v pomere k tržbám za predaný tovar, klesala v rozmedzí o 0,1 až 1,4 percentuálneho bodu (p. b.).

Jediným reťazcom, ktorý dosiahol medziročne mierne vyššiu hrubú maržu (nárast z 23,7 percenta na 24 percent), bola Coop Jednota, ktorá má však dlhodobo najnižšiu hrubú maržu spomedzi veľkých reťazcov.

Päť najväčších potravinových reťazcov na Slovensku (Lidl, Kaufland, Tesco, Coop Jednota a Billa) má na trhu maloobchodného predaja potravín viac ako 90-percentný podiel.

Počas roka 2022 rástli ich tržby v priemere o viac ako 11 percent. Priemerná harmonizovaná inflácia bola v tom čase 12,1 percenta, potravinová 18,6 percenta, teda tržby najväčších reťazcov rástli pomalšie, ako rástli ceny potravín v slovenskej ekonomike.

Nadpriemerný rast tržieb podľa ISA predviedli Lidl a Kaufland. Oba reťazce však znižovali svoju maržu najviac zo všetkých. Prvý o 1,3 p. b., druhý o 1,4 p. b., čo znamená pokles o 4,7 respektíve o 4,9 percenta. Podobný vývoj je možné pozorovať aj počas predchádzajúcich rokov.

V období 2017 až 2022 si najväčšie siete potravín museli vybrať medzi vyššími maržami, alebo silnejším podielom na trhu. Ani jednému sa v strednodobom horizonte nedarilo zlepšenie v oboch parametroch naraz.

"Porovnaním vývoja podielu na trhu zistíme, že ešte v rokoch 2017 a 2018 bolo lídrom Tesco. Lidl bol dvojkou a postupne zvyšoval tržby na úkor svojich konkurentov, až kým sa neprepracoval na čelo trhu. Zároveň si tým však znížil ziskovosť," upozornil inštitút.

Zatiaľ čo v roku 2017 mal Lidl hrubú maržu na úrovni 27 percent, v roku 2022 bola na úrovni 26,6 percenta. Tesco v tom istom čase zvýšilo svoju maržu z 23,8 na 26,1 percenta, podiel na trhu mu však klesol o 4,8 p. b.

Hrubé marže potravinových reťazcov na Slovensku sú podľa ISA porovnateľné s Českom, vyššie ako v Poľsku a nižšie ako v Maďarsku. "Nie je preto možné povedať, že by boli najvyššie v regióne, patria skôr k priemeru. Ak by sme zostavili rebríček piatich reťazcov z V4, ktoré majú najvyššie hrubé marže, prvé tri by boli z Maďarska, na štvrtom by bol reťazec z Českej republiky a na piatom reťazec z Poľska," dodal v analýze inštitút ISA.

01 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Cenové kontroly, konkurenti z Poľska aj nonstop predajne. Reťazce idú do neznámych vôd (analýza) 02 - Modified: 2024-11-07 11:56:57 - Feat.: - Title: Prešiel viac ako týždeň a vajcia stále nikde. Náš najväčší chovateľ sa úplne zotaví až v budúcom roku 03 - Modified: 2024-10-29 13:07:40 - Feat.: - Title: Vajcia nad zlato. Ich cena pravdepodobne zase raketovo vzrastie, máme pre vás ich najvhodnejšie a najlepšie alternatívy 04 - Modified: 2024-10-16 13:30:00 - Feat.: - Title: V dépeháčke treba spraviť poriadok, hovorí pre HN predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu 05 - Modified: 2024-10-15 17:01:28 - Feat.: - Title: Matovičovci vyzvali vládu na splnenie sľubov o znížení cien potravín, poukázali na lacné maslo v Paríži
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
08. november 2024 12:47