Počet registrácií elektromobilov vyrobených v Číne sa za január až apríl v Európe napriek hrozbe vyšších ciel zvýšil medziročne o 23 percent. Celkovo bolo v západnej Európe, vrátane Británie, za prvé štyri mesiace zaregistrovaných 119.300 elektromobilov vyrobených v Číne. To znamená, že zhruba jeden z piatich dovezených elektromobilov bol z Číny. S odvolaním sa na údaje spoločnosti Schmidt Automotive Research, ktorá analyzuje predaj batériových vozidiel v Európe, to dnes napísal denník Financial Times.
Európska únia sa stala pre čínskych vývozcov preferovaným trhom čiastočne vďaka tomu, že elektromobily dovážané z Číny zaťažuje iba desaťpercentným clom. Spojené štáty v máji oznámili, že clo na dovoz elektromobilov z Číny zvýši na 100 percent.
Brusel teraz dokončuje vyšetrovanie, do akej miery štátna pomoc poskytovaná čínskou vládou pomohla elektromobilom z Číny poraziť na trhu tie európske. Rozhodnutie by potom mohlo viesť k zvýšeniu ciel. Termín oznámenia výsledkov vyšetrovania je do 4. júla.
Západné a japonské značky vyrábajúce v Číne, vrátane Tesly, Volkswagenu a Hondy, sa na celkových registráciách elektromobilov vyrobených v Číne podieľali 54 percentami. Zvyšok pripadol na čínske značky, ako je MG a BYD.
Výroba áut v Číne je lacnejšia, čo priviedlo západné značky, ako je Tesla a Renault, k rozhodnutiu vyrábať elektromobily v Číne a potom ich dovážať do Európy. Analytici banky UBS vlani odhadli, že čínska firma BYD má oproti zavedeným tradičným automobilkám náklady nižšie o 25 percent.
Šéfovia popredných svetových automobiliek, od Tesly cez Mercedes až po Volkswagen, sa v posledných mesiacoch vyjadrovali kriticky k plánu na zavedenie ciel na vozidlá vyrobené v Číne. Obávajú sa škodlivé odvety z Číny. Západné automobilky sú z veľkej časti na čínskom trhu závislé a krajina je dôležitým výrobným centrom a lukratívnym zdrojom ziskov.