StoryEditor

Obyvatelia komárňanského regiónu žiadajú modernizáciu železničnej trate do Bratislavy

04.03.2024, 14:11
Autor:
TASRTASR

Nedostatočná kapacita trate bráni naplneniu rastúceho dopytu v osobnej a nákladnej železničnej doprave.

O urýchlenú obnovu a modernizáciu železničnej trate Bratislava - Komárno žiadajú ministerstvo dopravy petíciou obyvatelia komárňanského regiónu. Rezort dopravy uviedol, že na zdvojkoľajnenie trate je vypracovaná štúdia realizovateľnosti, problémom je však financovanie.

Prvý vlak prešiel po 95 kilometrov dlhej trati pred takmer 130 rokmi. Trať je doteraz jednokoľajná, v celom úseku neelektrifikovaná s výnimkou konečných staníc. "Mestská i krajská samospráva v uplynulých rokoch pravidelne lobovali v tejto veci. Je neprijateľné, že do Budapešti trvá cesta 60 minút a do Bratislavy 130 minút," povedal primátor Komárna Béla Keszegh.

Podľa vyjadrenia Ministerstva dopravy SR bez zabezpečeného financovania nemôže rezort vyhlásiť súťaž na projektovú dokumentáciu ani zhotoviteľa jednotlivých stavieb. Štúdia uskutočniteľnosti z roku 2021 porovnávala šesť základných variantov líšiacich sa technickým riešením. Investičné náklady projektu dosahujú v štúdii 18 až 922 miliónov eur v závislosti od zvoleného variantu.

Železničná infraštruktúra na trati sa podľa signatárov petície blíži k hranici svojej životnosti. Priemerný vek železničného zvršku a spodku na trati je 32 až 40 rokov, hranica životnosti tejto infraštruktúry je 40 rokov. Do roku 2030 dosiahne alebo prekročí hranicu životnosti viac ako polovica dĺžky trate.

Podľa interného zhodnotenia Železníc SR si trať Bratislava - Komárno vyžaduje rekonštrukciu do roku 2027. V prípade jej nezrealizovania hrozí ďalšie znižovanie dopravnej kapacity v dôsledku obmedzení traťovej rýchlosti na 50 kilometrov za hodinu a zvýšeného výskytu porúch, zverejnil Útvar hodnoty za peniaze v apríli 2022.

Nedostatočná kapacita trate bráni naplneniu rastúceho dopytu v osobnej a nákladnej železničnej doprave. Ročný počet prepravených cestujúcich sa od vstupu súkromného dopravcu zvýšil z 800-tisíc cestujúcich v roku 2011 na 4 milióny v roku 2022. Súčasná kapacita trate bráni ďalšiemu posilneniu osobnej a nákladnej dopravy, upozorňujú signatári petície.

01 - Modified: 2024-03-04 14:30:24 - Feat.: 1 - Title: Na Slovensko smeruje multimiliónová investícia. Kórejčania chcú na hornej Nitre expresne zamestnať stovky ľudí 02 - Modified: 2024-03-04 19:00:00 - Feat.: 1 - Title: Potrebujeme lepší plán štrukturálnej reformy 03 - Modified: 2024-03-05 09:26:20 - Feat.: 1 - Title: Rozbehli veľtrh, lákajú na tisícové štipendiá. Ako sa snažia naše vysoké školy získať maturantov? 04 - Modified: 2024-03-04 10:52:06 - Feat.: 1 - Title: Výzva pre býky na Wall Street 05 - Modified: 2024-03-04 10:05:06 - Feat.: 1 - Title: Veľký zlom v reálnych platoch Slovákov. Dvojročný prepad sa zastavil, zárobky rástli najrýchlejšie za 19 rokov
01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Bude nakoniec všetko úplne inak? Ropa môže dostať druhú šancu, gigantom vyčítajú sabotáž 02 - Modified: 2024-11-20 21:12:00 - Feat.: - Title: Minister Blanár v Lichtenštajnsku rokoval o ekonomickej spolupráci, témou bola aj Ukrajina 03 - Modified: 2024-11-20 07:56:00 - Feat.: - Title: Čína dúfa, že Nemecko by jej mohlo pomôcť vyriešiť clá na jej elektromobily v Európskej únii 04 - Modified: 2024-11-20 07:26:19 - Feat.: - Title: Ceny ropy sa takmer nemenia, Brent sa drží na úrovni 73 dolárov za barel 05 - Modified: 2024-11-19 12:52:06 - Feat.: - Title: Podnikanie je hlavný rozdielový faktor ekonomických systémov pred a po roku 1989
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
21. november 2024 18:10