Japonská automobilka Toyota v utorok oznámila, že prezident, viceprezident aj predseda predstavenstva dcérskej spoločnosti Daihatsu odstúpia po škandále so zmanipulovanými testami. TASR o tom informuje na základe správ AP a Reuters.
Cieľom drastických zmien je "vrátiť značku k jej koreňom ako jedného z najikonickejších japonských výrobcov malých kompaktných automobilov".
Podvody v Daihatsu nahlásil informátor, tzv. whistleblower. Následná revízia odhalila napríklad vykonávanie bezpečnostných testov len na jednej strane auta, keď bolo potrebné testovať obe strany. Tieto podvody trvali desaťročia.
Japonská vláda nariadila zastaviť výrobu radu modelov Daihatsu, kým nebudú riadne vykonané a schválené testy. Časť výroby už bola obnovená, ale práca na ďalších modeloch bude nejaký čas trvať.
V súvislosti s podvádzaním neboli hlásené žiadne veľké nehody, no tieto správy vyvolali vážne otázky týkajúce sa dohľadu nad Daihatsu a jej materskou spoločnosťou Toyota. Automobilka Daihatsu uviedla, že jej pracovníci boli pod veľkým tlakom, aby dodržali prísne termíny. Manažment zanedbal riešenie problémov a príčiny podvádzania boli zložité.
Daihatsu, ktoré má 100-ročnú históriu a zamestnáva 40-tisíc ľudí, je známe malými modelmi populárnymi v Japonsku aj vo zvyšku Ázie.
Toyota čelí potenciálnemu poškodeniu reputácie nielen v súvislosti s Daihatsu, ale tiež pre problémy s riadením výrobcu nákladných vozidiel Hino Motors a pridruženej spoločnosti Toyota Industries. Pre škandály v týchto troch spoločnostiach sa minulý mesiac ospravedlnil predseda predstavenstva Toyoty Akia Tojodu, čo je veľmi zriedkavý krok.
V Daihatsu zároveň dochádza k výmenám v manažmente. Masahiro Inoue, ktorý dohliadal na podnikanie Toyoty v Južnej Amerike, sa od 1. marca stane prezidentom Daihatsu. Nahradí Soičira Okudairu, ktorý odstupuje. A Masanori Kuwata, ktorý doteraz pôsobil v Lexus International, luxusnej značke Toyota Motor, sa stane viceprezidentom Daihatsu. Keiko Janagi, zástupca generálneho riaditeľa Toyoty, bol vymenovaný za riaditeľa Daihatsu.
Odchádzajúci Okudaira pracoval v Toyote takmer štyri desaťročia, kým sa v roku 2017 stal prezidentom Daihatsu, rok po tom, ako sa automobilka stala 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Toyoty.
Daihatsu sa v roku 2023 podieľalo sedem percent na celkovom predaji skupiny Toyota, ktorý dosiahol 11,2 milióna vozidiel vrátane značiek Lexus a Hino Motors.