StoryEditor

Prechod na bezemisné vozidlá prináša technologické a ekonomické výzvy

23.07.2023, 16:05
Autor:
TASRTASR

Medzi bezemisné palivá patria elektrina, vodík a e-palivá. Energeticky najefektívnejší druh pohonu je podľa inštitútu elektrický, technologickou výzvou je ich dojazd.

Prechod na bezemisné vozidlá prináša technologické a ekonomické výzvy. Tie hlavné sú dostupnosť infraštruktúry pre dopĺňanie palív, výroba, výdrž a recyklácia batérií, zvýšená spotreba elektriny a nutná transformácia elektrizačnej sústavy, finančná konkurencieschopnosť a prispôsobenie výrobných procesov automobilových výrobcov na prechod na bezemisné vozidlá. Vyplýva to z analýzy "Čisto a zbesilo" Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).

Medzi bezemisné palivá patria elektrina, vodík a e-palivá. Energeticky najefektívnejší druh pohonu je podľa IEP elektrický, technologickou výzvou je ich dojazd.

"Elektromobil priamo premieňa elektrinu na pohyb, zatiaľ čo konvenčné autá musia spaľovaním paliva vytvárať teplo, a potom teplo premieňať na pohyb. Dojazd batériových elektrických vozidiel sa považuje za jednu z hlavných prekážok pri akceptácii elektromobility," uviedli analytici s tým, že kapacita batérií sa však v posledných rokoch zvýšila.

Prechodom na elektromobilitu do roku 2035 predpokladajú postupné zvýšenie spotreby elektriny na Slovensku o 1,3 terawatthodinu, respektíve 4,2 percenta oproti roku 2021.

IEP tvrdí, že v súvislosti s predpokladanou elektrifikáciou priemyslu a prechodom na elektromobilitu bude najmä po roku 2035 potrebné zvyšovať objem vyrobenej elektriny. "Do roku 2030 by mala elektrická energia z nízkoemisných zdrojov predstavovať 90 percent spotreby," podotkli analytici.

"Elektrifikácia dopravy bude vyžadovať posilnenie a zlepšenie stability elektrizačnej sústavy. Dodatočný dopyt po elektrine pri nabíjaní vozidiel bude predstavovať hlavne nápor na elektrizačnú sieť, najmä v podvečerných hodinách," skonštatoval IEP.

Využitie vodíkového elektrického pohonu očakávajú odborníci najmä v nákladnej doprave na dlhé vzdialenosti. Problémom vozidiel na vodíkový elektrický pohon je najmä vysoká energetická náročnosť a s tým súvisiace vysoké náklady.

Alternatívu k elektrickému pohonu predstavujú e-palivá, ktoré sú vyrobené z vodíka a oxidu uhličitého za dosiahnutia energetických strát. Tie sú však spojené s vysokými palivovými nákladmi a energetickou náročnosťou. "Výhodou je možnosť ich použitia v spaľovacích motoroch, čím odpadá nutnosť nákupu nového vozidla," poukázal inštitút.

01 - Modified: 2024-11-04 13:39:00 - Feat.: - Title: Európska únia potrebuje do roku 2050 investovať 39 miliárd eur ročne do bezemisnej dopravy 02 - Modified: 2023-08-26 13:56:13 - Feat.: - Title: Pre elektromobily treba zabezpečiť infraštruktúru na nočné nabíjanie, tvrdí inštitút 03 - Modified: 2023-07-14 11:23:53 - Feat.: - Title: Do roku 2035 pribudne na slovenských cestách ďalších pol milióna áut 04 - Modified: 2019-05-16 12:33:13 - Feat.: - Title: Rozhovor: Kľúčová bude implementácia zákona
menuLevel = 1, menuRoute = hn24, menuAlias = hn24, menuRouteLevel0 = hn24, homepage = false
14. november 2024 04:39