Školský rok 2022/2023 bol z pohľadu predsedu Odborového zväzu školstva Pavla Ondeka veľmi hektický, pretože sa v priebehu neho vystriedali na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu štyria ministri. Uviedol to v súvislosti s koncom školského roka.
Podľa Ondeka to neprináša dobré výsledky pre školstvo, ale skôr to narúša školskú stabilitu, spokojnosť a riešenie problémov. "Pokiaľ sa takto často menia ministri, menia sa názory aj niektoré veci týkajúce sa dobrého chodu školstva," povedal. Ako ďalej poznamenal, z pohľadu rokov je to už 24. minister od vzniku samostatnosti SR.
Počas školského roka sa podľa Ondeka riešila novela školského zákona, ktorá sa týkala škôl, a s ňou spojená kurikulárna reforma. Ondek poznamenal, že na zmenu je potrebné, aby boli pripravení pedagogickí zamestnanci i tí, ktorí vzdelávajú nových pedagógov, teda pedagogické a prírodovedecké fakulty, ale aj školy.
"A tak to nie je. My chceme urobiť niečo zo dňa na deň a tu vidíme obrovský problém. Dokonca bol prijatý aj termín, že všetko sa to má v rámci kurikulárnej reformy natvrdo prijať od septembra 2026. Myslíme si, že to je veľmi krátka doba," podotkol Ondek s tým, že aj preto vznikla petícia.
Ondek poukázal aj na energetickú krízu, ktorá poznačila aj školy.
Za dobré považujú školskí odborári zvýšenie platov od 1. januára pre nepedagogických zamestnancov o sedem percent a pre pedagogických a odborných zamestnancov, učiteľov vysokých škôl a vedcov o desať percent. Od septembra dôjde opäť k zvýšeniu platov pre tie isté kategórie zamestnancov. Pri nepedagogických zamestnancoch to bude desať percent a pre ostatné kategórie 12 percent.
"Považujeme to za dobrý krok, aj keď sme požadovali viac," uviedol Ondek. Ako však dodal, platy v školstve však nie sú na takej vysokej úrovni, ako by mali byť. Problém vidí aj v platovom ohodnotení nepedagogických zamestnancov.