Taliansko varovalo Európsku komisiu EK, že plán na ukončenie predaja áut so spaľovacími motormi do roku 2035 podporí len pod podmienkou, že sa budú ďalej môcť predávať autá na biopalivá. Európska únia sa snaží odblokovať riešenie svojho zámeru na zníženie emisií oxidu uhličitého z automobilov, na poslednú chvíľu sa totiž proti plánu postavilo Nemecko.
Taliansko a Nemecko už spoločne komisiu požiadali, aby povolila predaj nových automobilov so spaľovacím motorom po roku 2035, ak budú jazdiť výlučne na uhlíkovo neutrálnych syntetických palivách, niekedy označované ako e-palivá. To by mohlo podporiť výrobcov automobilov a dielov so spaľovacím motorom. Medzi členské krajiny Európskej únie, ktoré pre autá na syntetické palivá presadzujú výnimku zo zákazu predaja nových osobných vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035, patrí aj Poľsko.
Taliansko v liste komisii z tohto týždňa nanovo uviedlo, že výnimka sa musí vzťahovať aj na biopalivá – teda palivá získané z biomasy, ako sú rastliny.
"Taliansko by neprijalo príliš obmedzený výklad komisie ohľadom ‘neutrálnych palív‘ z hľadiska oxidu uhličitého‘, ktorý zahŕňa len e-palivá a nie biopalivá," uviedli traja talianski ministri v liste, ktorý má podľa Reuters dátum 21. marec. Hovorca talianskeho ministerstva dopravy dnes povedal, že Rím na list odpoveď zatiaľ nedostal.
Brusel teraz rokuje s Nemeckom, aby sa pokúsil spor vyriešiť. Niektorí úradníci dúfajú, že sa dohodnú pred štvrtkovým summitom lídrov Európskej únie. Na návrh komisie, že po roku 2035 bude možné predávať nové osobné autá so spaľovacími motormi v prípade, že budú využívať uhlíkovo neutrálne palivá, v utorok poukázala agentúra Reuters. Podľa nej sa v ňom biopalivá za uhlíkovo neutrálne palivá nepovažujú.