Slabšie tržby v januári 2023 zaznamenali najmä veľké obchodné reťazce. Uviedol to Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank, v komentári k januárovým údajom o tržbách slovenského maloobchodu, ktoré zverejnil Štatistický úrad.
Tržby reťazcov sa podľa neho prepadli pomerne významne v porovnaní s koncom minulého roka, rovnakým obdobím minulého roka aj v porovnaní s obdobím spred pandémie.
"V úvode roka klesali tržby aj vo väčšine nepotravinového predaja, hoci v medziročnom porovnaní tu boli zvyčajne predsa len stále vyššie ako v rovnakom období minulého roka. Výnimkou bol predaj tovaru pre domácnosť (nábytok, domáci textil, domáce spotrebiče), kde sa tržby medziročne prepadli o 10,7 percenta. Dlhodobý trend poklesu naďalej potvrdzujú aj trhoviská," priblížil.
"Jedinou zložkou spotreby, ktorá v úvode roka rástla, boli predaje a oprava áut. Tržby v tomto segmente v porovnaní s koncom roka vzrástli o 4,8 percenta (sezónne očistené) a dynamika ich medziročného rastu sa zrýchlila z 9,3 percenta až na 20,6 percenta. V porovnaní s januárom 2020 boli tržby v predaji a oprave áut vyššie o 13,9 percenta. Naďalej pritom platí, že tržby v predaji áut stále určuje najmä ich ponuka, čo zvyšuje aj ich volatilitu," poznamenal.
Upozornil, že spotreba v nasledujúcich mesiacoch bude narážať na svoje limity plynúce najmä z rekordne vysokej inflácie. "Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácností a odznení vianočného efektu (vyššia motivácia siahať na úspory), očakávame ďalšie utlmovanie spotreby domácností na Slovensku," dodal Koršňák.
Štatistický úrad v pondelok informoval, že tržby v slovenskom maloobchode sa v januári 2023 medziročne zvýšili len o 0,1 percenta, medzimesačne poklesli o 0,4 percenta.