Nálada podnikateľov aj spotrebiteľov na Slovensku sa po dvoch mesiacoch zlepšenia vo februári opäť zhoršila. Indikátor ekonomického sentimentu po sezónnej úprave medzimesačne klesol o 3,1 na úroveň 87,4 bodu.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku klesol o 7,5 bodu a za dlhodobým priemerom zaostáva o 14,6 bodu. V pondelok o tom informoval Štatistický úrad.
Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v štyroch odvetviach (priemysle, stavebníctve, obchode a službách) a u spotrebiteľov.
Po zlepšení v minulom mesiaci indikátor dôvery v priemysle vo februári podľa štatistikov opäť medzimesačne klesol. "Pokles o 2,4 bodu na hodnotu -14,7 ovplyvnil predovšetkým pokles očakávanej produkcie, a to hlavne vo výrobe strojov a zariadení inde nezaradených," priblížili.
Indikátor dôvery v službách sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom znížil o 4,6 na hodnotu 1,7 bodu. Pokles bol vo všetkých troch ukazovateľoch indikátora, a to v podnikateľskej situácii za posledné tri mesiace, dopyte aj v očakávanom dopyte.
Mierne zhoršenie vo februári zaznamenala aj spotrebiteľská atmosféra na Slovensku. Jej indikátor sa medzimesačne znížil o 0,9 na úroveň -33,3 bodu.
"Oproti minulému mesiacu vnímali respondenti negatívnejšie dve zo štyroch zložiek indikátora. Zvýšili sa obavy z vývoja nezamestnanosti, ako aj z celkovej hospodárskej situácie," vysvetlil štatistiický úrad. Vzrástli naopak očakávania pre tvorbu úspor, ako aj celkovej finančnej situácie domácností.
Indikátor dôvery v obchode klesol v druhom mesiaci roka oproti januáru o 8 na hodnotu 11 bodov. Respondenti negatívne hodnotili trend podnikateľských aktivít a očakávajú pokles splnenia požiadaviek na dodávateľov.
Negatívne hodnotenia trendu podnikateľských aktivít prevládali najmä v maloobchode s pohonnými látkami a v predaji dielov a príslušenstva motorových vozidiel.
"Nižšie požiadavky na dodávateľov zas predpokladali v špecializovaných predajniach maloobchodu s tovarom pre kultúru a rekreáciu, ale aj v špecializovaných predajniach maloobchodu s potravinami, nápojmi a tabakom," doplnili štatistici.
Sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve sa vo februári medzimesačne znížil o 5 na -8,5 bodu. Pod pokles sa podľa ŠÚ SR podpísali nepriaznivejšie hodnotenia očakávanej zamestnanosti, najmä v podnikoch uskutočňujúcich výstavbu budov, ale aj horšie hodnotenia celkovej úrovne objednávok.