Poslanec Smeru-SD Ľubomír Vážny podal podnet na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v súvislosti s tendrom na nový výber mýta.
Chce, aby sa odstránili niektoré pochybnosti. Zároveň podotkol, že súčasná vláda chce pokračovať v zmluve so SkyTollom, ktorú v minulosti líder OĽANO Igor Matovič označil za "najväčší podvod storočia". Vážny to uviedol na stredajšej tlačovej konferencii v Národnej rade.
Poslanec priblížil, že v stredu podal podnet na ÚVO na preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzatvorením zmluvy. Podnet spočíva v troch základných otázkach, prvou je stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky.
Podľa Vážneho vzbudzuje pochybnosti, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) stanovila PHZ na 50 miliónov eur a relevantné ponuky sa hýbali okolo 15 až 16 miliónov eur.
Druhou oblasťou z podnetu sú kritériá na vyhodnotenie ponúk. "Je tu rozpor s podmienkou v opise predmetu zákazky, ktorá hovorí, že musí spĺňať všetky kritériá, inak bude z ponuky vylúčený, ale zároveň pri hodnotení nemusí spĺňať všetky kritériá," podotkol Vážny.
Ďalšou oblasťou je technická a odborná spôsobilosť. Podľa Vážneho je diskriminačné, keď NDS požadovala preukázanie spôsobilosti realizovať tender na výber mýta na Slovensku doložením realizovania služby na elektronický výber mýta v minimálnej hodnote 11 miliónov eur.
"Žiadam úrad, aby preveril aj ostatné veci, aby sme vyčistili ten tender, aby sme odstránili nejaké chyby a pochybnosti, ktoré tam sú," dodal poslanec.
Zároveň skonštatoval, že koncom tohto roka sa končí zmluva so SkyTollom a zatiaľ nie je známy dodatok, ktorým sa má zabezpečiť pokračovanie služby. Kritizoval, že líder OĽANO a minister financií Igor Matovič v minulosti označil zmluvu so SkyTollom za "najväčší podvod storočia" a teraz sa v nej súčasná vláda chystá pokračovať.
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) v stredu po rokovaní vlády priblížil, že podmienky dodatku odkomunikujú v piatok. NDS podľa jeho slov na tlačovej konferencii ohlási parametre ukončenia zmluvy so SkyTollom, respektíve "dobehu na dobu nevyhnutnú".
Ako dodal, fakt je, že nové mýto sa ešte nepodarilo obstarať a je nutné zabezpečiť výber mýta. Pripustil, že nie je "najšťastnejší" z toho, že musí pokračovať so SkyTollom. "Nemám systém, tak jediná cesta, ako ho zabezpečiť, bolo pokračovať na nevyhnutnú dobu, ale za významne lepších podmienok, ako to bolo doteraz," zdôraznil.
Poukázal na to, že nákladovosť mýta bola v roku 2020 na úrovni 50 %. "Po tom, ako sme prijali opatrenia v NDS, nákladovosť mýta klesla na 38 % a teraz ideme pripraviť opatrenia, keď nákladovosť mýta klesne pod 20 % v roku 2023. Toto je podstata problému, nie to, ako sa volá spoločnosť a či to bolo predvolebnou témou," upozornil Doležal.